وی با بیان اینکه صنعت خودرو در حال اصلاح است اما هنوز در وضعیت قابل دفاعی نیست، گفت: من خودم به شدت به خودروسازان انتقاد دارم و یکی از خودروسازانی که تخلفات بسیار بالایی داشت اخیرا به سازمان معرفی شد. مجازات ها ما وکیل مصرف کننده و تولیدکننده هستیم و باید بازار را به گونه ای مدیریت کنیم که نه تولیدکننده و نه مصرف کننده آسیب نبیند اما با هر تخلفی برخورد می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز مشکل در تولید مواد اولیه به ویژه در حوزه پتروشیمی، افزود: یک تا دو واحد پتروشیمی مشکل داشتند که از هفته جاری فعال شده و به زودی در بورس عرضه می شود. . هفته مدیران صرافی نرم افزاری را تهیه می کنند، البته باید جزئیات را از آنها جویا شوید، اما قرار است بدون واسطه دلال، ورود و خرید مردم در بورس را تسهیل کند.
وی با بیان اینکه وزارت حراست تنها می تواند سه اقدام در این زمینه انجام دهد، گفت: اولین اقدام افزایش عرضه از دو مسیر تولید و واردات است. واردات بسیار خوب پیش می رود و 12 آبان بود که مقررات واردات خودرو نهایی شد و اولین محموله در 12 یا 13 آذر رسید. حالا بعضی ها می گویند فقط 20 ماشین بوده و شک دارند، اما به هر حال نشان می دهد جاده باز شده و کار در حال پیشرفت است. در حدود دو ماه کار بسیار مهم و پیچیدهتر از سالهای گذشته – چون انتقال فناوری در حال حاضر ضروری است – انجام شد و 200 هزار خودروی وارداتی را برنامهریزی کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل متعدد تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت های بازار، دلیل آن را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالا دانست. که آن ارزش را حفظ می کنند.
انتهای پیام
فاطمی امین تصریح کرد: اما در مورد خودرو از آنجایی که کمبود عرضه و تقاضا داریم، این محصول قابلیت سرمایه گذاری و سوداگری را دارد و به بیماری زمینه ای تبدیل می شود و با افزایش نرخ ارز، این بیماری به وجود می آید. تشدید می شود.
فاطمی امین افزود: مسیر دیگر افزایش تولید است که پیشرفت بسیار خوبی دارد. آبان ماه امسال 122 هزار دستگاه تولید شد که در پنج سال گذشته بی سابقه بود و در آذرماه بیش از 122 هزار دستگاه تولید شد که رکورد آبان ماه را شکست. خودروسازان اکنون تولید خود را افزایش داده اند و برخی تا 70000 دستگاه در ماه و برخی دیگر تا 50000 دستگاه تولید می کنند. ما برنامه ریزی کردیم که طی شش ماه آینده حدود 700000 تا 800000 وسیله نقلیه را عرضه کنیم.
وزیر صامت تاکید کرد: همیشه در سمت تقاضا چالش وجود دارد و راه حل آن قانونی به نام مالیات بر عایدی سرمایه است که مالیات بر مردم نیست بلکه مالیات بر سفته بازی و دلالی است و مردم نگران نباشند.
وزیر صامت خاطرنشان کرد: دو نوع قیمت برای خودرو داریم یکی قیمت کارخانه است که با توجه به نرخ دلار افزایش نمی یابد اما قیمت دیگر قیمت بازار است و حالا چرا قیمت در بازار بالا می رود؟ از آنجا که صنعت خودرو از یک بیماری زمینه ای رنج می برد، یعنی عرضه و تقاضا متعادل نیست. این به این معنی است که یک فرصت تجاری وجود دارد. الان در تجارت لوازم خانگی چنین چیزی نمی بینید، در حالی که ده پانزده سال پیش به دلیل نوسانات ارز، عده ای یخچال و ماشین لباسشویی می خریدند و در خانه نگه می داشتند، حتی برای استفاده بعدی. چون کمبود وجود داشت و امکان داشت این کالاها افزایش قیمت جدی داشته باشد اما الان در حوزه لوازم خانگی این تاثیر را نداریم.
به گزارش ای بی اس نیوز، رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در گروه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو، گفت: بحث خودرو بسیار خوب است و هر خبرنگاری که می بینیم در مورد آن می پرسد. اگر بخواهم در این زمینه توضیح مفصلی بدهم شاید فعلا امکانش زیاد نباشد اما چیزی که می توانم بگویم این است که در شش ماه آینده حداقل 800000 تا 1000000 خودرو عرضه می شود که برخی از آنها وارداتی و برخی از آنها در داخل تولید می شود.
فاطمی امین ادامه داد: راه دوم این است که یکسری کالاها هم تولید داخل هستند و هم وارداتی مثل لاستیک های سنگین که 30 درصد تولید داخل و 70 درصد وارداتی است و وقتی قیمت ارز بالا می رود، وارداتی می شود. ارزش یک قطعه تحت تأثیر این قرار می گیرد و قیمت تأثیر می گذارد داخل نیز تأثیر می گذارد و بازار سیاه شکل می گیرد، خودرو نیز تحت تأثیر این مسیر قرار نمی گیرد. راه سوم این است که در برخی قوانین و مقررات، قیمت های داخلی را به قیمت های خارجی مرتبط می کنیم که اشتباه است. به عنوان مثال در سال های گذشته گفته می شد که قیمت گاز ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، آسیای شرقی و آمریکا است که وقتی قیمت در آنجا و قیمت دلار بالا می رود، قیمت گاز است. همچنین صعودی که با دستور ویژه معاون اول و نظارت انجام می شود ما و وزارت اقتصاد از اسفند سال گذشته این قیمت را تایید کرده ایم که خودرو تحت تاثیر آن قرار نگرفته است.
وی یادآور شد: راه چهارم این است که وقتی قیمت پول بالا می رود، مردم فکر می کنند با تورم مورد انتظار مواجه می شوند و می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، بنابراین کالاهایی می خرند که این ارزش را حفظ کنند و خودرو از این طریق متاثر می شود. راه پنجم تورم مورد انتظار است. یعنی حتی ممکن است هرکس گرانی پول را ببیند فکر کند این قیمت پول در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت و در نتیجه گران شدن ملک و خدماتش می شود.
وزیر صامت در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط قیمت دلار با قیمت خودرو خاطرنشان کرد: قیمت ارز از 5 طریق بر قیمت های داخلی تاثیر می گذارد. راه اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه دارند که از خارج وارد می شود و وقتی قیمت ارز بالا می رود روی آنها هم تاثیر می گذارد و این تاثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان می دهد. ، و به همین دلیل قیمت خودرو در بازار گران است.