قیمت کارخانه ای خودروها در دقیقه 90 چگونه تغییر کرد؟
تعیین افزایش قیمت کارخانه ای خودرو موضوعی مهم و فراگیر است که باید شفاف باشد، اما ابهامات مختلفی داشت و در حالی که قصد کمک به خودروسازان و مصرف کنندگان را داشت، نحوه اجرای آن بازار را با ویرانی مواجه کرد. در دقیقه 90 پرونده با دخالت دولت با اعلام قیمت بسته شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، آذرماه 1400 بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصویب مقام معظم رهبری، شورای رقابت قیمت گذاری ماشین دور شد و این امر در حالی به ستاد تنظیم بازار واگذار شد که پس از یک دوره افزایش رسمی قیمت محصولات در همان زمان (دی ماه 1400) هیچ افزایش رسمی قیمتی رخ نداد.
شورای رقابت چگونه به قیمت گذاری خودرو بازگشت؟
در هر صورت عمر مصوبه مذکور یک سال بود و در بهمن ماه 1401 شورای رقابت اطلاعیه ای صادر کرد. اعلامیه با توجه به اینکه بررسی و نظارت بر بازار خودرو و سیاست های مربوطه در دستور کار شورای رقابت قرار دارد، این شورا بررسی بازار و جمع بندی دستورالعمل های مربوطه را انجام می دهد.
همچنین در این رأی آمده است: «از آغاز فعالیت سومین دوره شورا در اردیبهشت 1401، بررسی و نظارت بر بازار خودرو و سیاست های مربوط به آن در دستور کار مرکز ملی قرار گرفت. برای رقابت و با پایان یافتن مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و در جلسات 527 528 و سرانجام در سال 533 این شورا کارگروه خودرو به منظور نظارت و پیشنهاد سیاست های مرتبط با این موضوع تشکیل شد. بازار.
مبنای قیمت گذاری محصولات کارخانه خودروسازی چه بود؟
با توجه به این 16 فوریه بود که دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره 543 شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به اتفاق آرا تصویب شد و پس از آن نایب رئیس شورای رقابت به ای بی اس نیوز اعلام کرد طبق دستورالعمل مصوب شورای رقابت برای اعلام نهایی قیمت ها باید قیمت های محاسباتی را از سازمان حمایت اخذ کنیم که اخذ شده است و قیمت های پایه را نیز رقابتی بگیریم. همچنین بر اساس این مصوبه سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و یک ارگان بی طرف داخلی یا خارجی پس از بررسی های لازم، قیمت پایه رقابتی را به شورای رقابت اعلام کند تا شورا قیمت نهایی را در سال جاری محاسبه کند. نتیجه
دودانگه از برگزاری جلساتی با دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خبر داد و افزود: با توجه به جلساتی که با این دانشکده داشتیم، این دانشکده چکیده اولیه را برای تعیین قیمت پایه به صورت رقابتی و به محض ارائه ارائه کرد. قیمت نهایی مشخص میشود، شورا میتواند قیمت را نهایی و اعلام کند، بنابراین برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودروی تولید شده در کشور، سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی تعیین شود. به دلار تعیین می شود. سپس قیمت با نرخ مبادله ای مرکز مبادلاتی به ریال تبدیل شده و در مقایسه با قیمت سازمان مددکاری، این خودروها از A تا F درجه بندی و طبقه بندی می شوند که بر اساس این نماد یا قیمت سازمان l انتخاب می شود. یا بسته به شرایطی که قیمت پایه رقابتی تعیین می شود، شورای رقابت تصمیم می گیرد قیمت دیگری را به عنوان پایه تعیین کند. این فرآیند شامل تمامی خودروهای داخلی می شود.
پس از آن اخباری مبنی بر افزایش ۷۰ درصدی قیمت کارخانه ای خودرو منتشر شد که شورای رقابت تکذیب کرد و شورای رقابت اشاره کرد که دستورالعمل قیمت گذاری به گونه ای است که بازار خودرو به تعادل برسد.
افزایش قیمت تصویب شده و چالش ها آغاز شده است
در هر صورت شورای رقابت در اولین جلسه کاری خود در سال جدید قیمت کارخانه ای خودروها را افزایش داد تصویب و ابلاغ شد این موضوع به وزارت حریم خصوصی گزارش شده است. این خبر سرآغاز ماجرای سختی بود که بازار خودروی کشور را چند روزی به آتش کشید. وزارت صمت از همان ابتدا اعلامیه که هیچ چیزی از سوی شورای رقابت به این وزارتخانه ابلاغ نشده است. در حالی که شورای رقابت بر ابلاغ دستورالعمل های مصوب به وزارت حراست تاکید کرده است.
از سوی دیگر در حالی که شورای رقابت میانگین افزایش قیمت کارخانه ای محصولات سایپا را کمتر از 35 درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیش از 35 درصد اعلام کرد. اعلام کرده بود همچنین در اخبار غیر رسمی به افزایش 70 درصدی برخی محصولات اشاره شده است. در این بین معاون اول رئیس جمهور به افزایش قیمت کارخانه ای خودرو واکنش نشان داد و در نامه ای به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار بازنگری در قیمت گذاری خودروها در شرایط فعلی
از سوی دیگر، وزارت حراست برای بررسی نامه معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه فوری داد و شورای رقابت نیز اعلام کرد که قیمت گذاری ناشی از این توصیه نیست و وزارت حراست می تواند قیمت ها را تعدیل کند. . اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت نیز به ای بی اس نیوز گفت: هیئت مدیره طبق قانون دارای مجریه مستقل بوده و تصمیمات آن قطعی است. البته شورای رقابت مرجع قیمت گذاری نیست و فقط چارچوب تعرفه ای را مشخص می کند. قیمت ها را وزارت حراست پیشنهاد کرد، شورای رقابت بررسی کرد و به وزارت حراست اعلام کرد. وزارت حریم خصوصی ممکن است همان قیمت ها را اعمال کند، ممکن است آنها را تعدیل کند یا بخشی از آنها را اعمال کند. اما نباید بیش از سقف تعیین شده توسط هیئت اجرا شود. جناب آقای مخبر می توانند به وزارت حریم خصوصی اطلاع دهند تا جدول اعلام شده توسط شورای رقابت را متفاوت اعمال کند.
اما چالش دیگری که در این بین وجود داشت این بود که نه وزارت حریم خصوصی و نه شورای رقابت مسئول اعلام قیمت ها نبودند. در همین راستا رئیس سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد که بر اساس ماده 5 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نهادهای عمومی موظفند در اسرع وقت اطلاعات این قانون را در اختیار عموم قرار دهند. . هر یک از دستگاههایی که ارتباط، نگهداری و پیادهسازی میکنند، ملزم به انتشار عمومی هستند. در سوی دیگر ماجرا اما شورای رقابت بارها بر این نکته تاکید کرده است. این موضوع در بند پنج ماده 58 قانون سیاست های کلی ماده 44 آمده است و شورا مطابق قانون است. عمل کرد
چند سوال بی جواب
در این میان چند سوال کلیدی مطرح شده است. اول اینکه شورای رقابت که قبلا اعلام کرده بود برای تعیین قیمت کارخانه ای خودروها سه خودروی مشابه خارجی را در نظر می گیرد، آیا به گفته خود عمل کرده یا خیر؟ زیرا اعضای این شورا در مصاحبه های اخیر خود مدام داشته اند هزینه ها برای تعیین قیمت کارخانه ای محصولات، صورت های مالی شش ماهه اول سال 1401 را ذکر و مبنا قرار دادند و این در حالی است که کارشناسان معتقدند که هزینه یک سازمان مانند تولید خودرو را بر اساس عمر طولانی، فناوری قدیمی و غیره قرار دهید. بدترین روش است زیرا سربار و متفرقه در این فرآیند گنجانده شده و باعث افزایش قیمت می شود.
از سوی دیگر صرفه جویی در مقیاس مهم است شرق تولید برخی کالاها تنها زمانی مقرون به صرفه است که نرخ تولید بالا باشد. به عنوان مثال شاید تولید کمتر از یک میلیون خودرو سودی نداشته باشد در حالی که میانگین تولید خودرو در کارخانه های خودروسازی کشور حدود 2800 خودرو در 24 ساعت است. صرفه جویی در مقیاس یکی از عوامل مهم اقتصادی است و زمانی که فقط هزینه ها در نظر گرفته شود باعث افزایش قیمت می شود.
موضوع دیگر به اختلاف نظر وزارت امنیت و شورای رقابت در مورد روند اجرای مصوبه مربوط می شود. زیرا طبق آنچه شورای رقابت اعلام کرد، ابتدا قیمت ها توسط سازمان حمایت و وزارت حراست به شورا پیشنهاد شد و شورا پس از بررسی قیمت ها را تصویب کرد. بنابراین وزارت حراست از قیمتها مطلع بود، اما همچنان از دریافت مصوبه شورا بیاطلاع بود و اشاره کرد که قیمتها باید توسط شورای رقابت اعلام شود.
پایان داستان
در نهایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به عنوان نماینده وزارت حراست از افزایش قیمت خودروهای داخلی خبر داد که بر این اساس سقف افزایش قیمت محصولات ایران خودرو با تیراژ بالا 29 درصد بوده و سایپا. محصولات به طور متوسط 17-18٪ تبلیغ می شدند. به گفته وی، پیش از این افزایش قیمت بیش از 40 درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس جمهور، این قیمت ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش یافت. قیمت ها پایین آمده است.
انتهای پیام