سایر موضوعات

توصیه کارشناسان در زمینه واردات خودروهای فرسوده/ نباید به دیگران فرصت تولید بدهیم



یک کارشناس اقتصادی ابعاد مختلف واردات خودروهای فرسوده را بررسی کرد و معتقد است با توجه به ضعیف نبودن ظرفیت تولید داخل، از ظرفیت های خط تولید آن طور که باید استفاده نمی شود و واردات دست دوم نیز در این زمینه وجود دارد. وضعیتی که صنعت خودرو در جهان است به سمت برقی شدن پیش می رود و امکان تولید را به دیگران واگذار می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، پس از گذشت حدود دو ماه از تصویب لایحه دو فوریتی خودروهای وارداتی و صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده به دولت در روز یکشنبه ۲۰ تیرماه، هیات فرصت نظام نیز با اعلام عدم موافقت با این طرح موافقت خود را به تصویب رساند. مهر مجوز واردات این گونه خودروها با عدم مغایرت با سیاست های کلی ممنوع شد.

بر این اساس، با توجه به عدم مخالفت هیچ نهادی از وزارت حراست و مجلس تا مجلس تشخیص، در صورت تایید نهایی بانک مرکزی از نظر تامین ارز لازم برای واردات، ورود خودروهای فرسوده به … کشور با هدف تنظیم بازار در کنار خودروهای جدید خارجی، این امر قطعی خواهد بود.

واردات خودروهای فرسوده؛ آره یا نه

احمد فرهادی – کارشناس اقتصادی – در خصوص واردات این خودروها به کشور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، تصریح کرد: کالاهای مصرفی دست دوم به هر حال دست دوم هستند و معمولا مسیر آنها مهاجرت از «کشورهای دست اول» به کشور است. “کشورهای مقصد”. دوم این که سرزمینی است که نسبت به دارایی ها و مسائل اقلیمی بی تفاوت است، آب و هوا و سلامت افراد جامعه به قیمت ارزان شدن در رتبه دوم قرار می گیرد. اما نکته مهم این است که اولویت فقط تسکین درد و کنترل شرایط است و درمان ریشه ای وجود ندارد.

وی افزود: بحث حضور خودروهای فرسوده در این روزها مطرح شده و احتمالا به زودی شاهد حضور تعدادی از این خودروها در کشور خواهیم بود. سوال اصلی این است که حضور این خودروها در بازار ایران چه نتایجی خواهد داشت؟ سالانه حدود 85 میلیون خودروی جدید توسط خودروسازان جهانی در بازارهای جهانی عرضه می شود. خودروهایی که باید استانداردهای جدید را رعایت کنند، استانداردهایی که هر سال سخت تر می شوند.

این کارشناس اقتصادی تاکید می کند: از سوی دیگر شاهد تحول در صنعت خودروسازی و تحول به سمت تولید خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی هستیم. به گونه ای که بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا «کشورهای دست اول» در چند سال آینده فروش خودروهای سوخت فسیلی را ممنوع خواهند کرد. به عبارت دیگر، هرچه به گذشته برگردیم، خودروهای تولید شده آلاینده و خطرناک تر هستند و این خودروها خطرناک و آلاینده هستند. هر ساله مهاجرت خود را از سرزمین های دست اول به سرزمین های مقصد دوم ادامه می دهند. مهاجرتی که می تواند تهدیدی برای مردم و آب و هوای یک منطقه باشد.

فرهادی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای موجود، همه ما انسان‌های روی کره زمین در حال حاضر نزدیک به 1.4 میلیارد وسیله نقلیه داریم و اگر با این سرعت ادامه دهیم، این تعداد تا سال 2050 دو برابر خواهد شد و با رشد تولید در چند سال آینده، می‌توانیم انتظار می رود که سالانه حدود 100 میلیون خودرو به این تعداد اضافه شود. افزایش تولید خودروهای جدید؛ این به معنای رشد مهاجرت خودروهای قدیمی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: راهبرد اصلی در «کشورهای دست اول» جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای برقی برای مقابله با گرم شدن هوا است. خودروهای مهاجر؛ خودروهایی هستند که نمی توانند سد استانداردهای ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی را در آمریکا یا اروپا بشکنند. بیشتر آنها عمدتاً برای کشورهای آفریقایی هستند. به عنوان مثال، در کنیا و نیجریه، بیش از 90 درصد خودروهای وارداتی در حال استفاده هستند. با افزایش فروش خودروهای دست دوم به کشورهای مقصد دوم، خطرات آب و هوایی در این کشورها تشدید می شود. افزایش انتشار گازهای گلخانه ای از ناوگان حمل و نقل جهانی که در حال حاضر یک چهارم کل انتشار دی اکسید کربن در سطح جهان را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: اساسی‌ترین بخش این معادله این است که صادرات خودروهای فرسوده، گزینه‌ای ارزان و مطلوب برای کشورهای مقصد دوم و در عین حال گزینه‌ای آسان برای رهایی از خودروهای آلاینده خواهد بود. برای کشورهای دست اول بر اساس گزارش سازمان ملل که در سال 2020 منتشر شد، اگر تجارت جهانی خودروهای دست دوم کنترل نشود، می تواند پیامدهای فاجعه باری بر تغییرات آب و هوا، کیفیت هوا و در نتیجه سلامت عمومی داشته باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که بین سال‌های 2015 تا 2018، ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا 14 میلیون خودروی سواری دست دوم صادر کرده‌اند که 70 درصد آن به کشورهای در حال توسعه آفریقا، اروپای شرقی، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین رفته است. . دو سوم کشورهای مورد بررسی در این مطالعه سیاست های کافی برای تنظیم کیفیت خودروهای وارداتی نداشتند.

فرهادی خاطرنشان کرد: در کشور ما زیرساخت های تولید خودرو فراهم است. میلیاردها دلار سرمایه گذاری شده تا خطوط تولید بتوانند سالانه بیش از دو میلیون خودرو تولید کنند! اما آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که تولید خودرو در مرز یک میلیون دستگاه باقی مانده است. این یعنی عدم استفاده از ظرفیت های خطوط تولید و دادن فرصت تولید به دیگران. هدف تولید خودرو جلب قلب مصرف کنندگان در دور تبادل همکاری بین المللی است. چندی پیش، یکی از مدیران عامل شرکت های بزرگ خودروسازی درباره سیاست های بلندپایه صحبت می کرد. اگر بگویند خودروی نو وارد کنید، اولین شرکتی هستیم که خودرو وارد می کنیم و اگر بگویند خودروی کارکرده وارد کنید، اولین شرکت خواهیم بود. اما در واقعیت به نظر می رسد که چنین اظهاراتی روشن نیست. شرکت های بزرگ علاوه بر مسئولیت تامین کالاهای مورد نیاز جامعه، باید بتوانند در جهت دهی سیاست های کلان جامعه نیز مشارکت داشته باشند. اینکه یک شرکت فقط خود را تابع می داند؛ چندان مطلوب نیست!

واردات خودروهای فرسوده چه تاثیری بر بازار داخلی دارد؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر واردات خودروهای فرسوده بر قیمت خودرو در بازار آزاد نیز گفت: قیمت خودرو تابعی از عرضه و تقاضا است; بنابراین واردات خودروهای فرسوده در صورت تیراژ پایین تاثیر چندانی بر قیمت نخواهد داشت، اما در تیراژ بالا اگرچه قیمت کمتری نسبت به خودروهای نو دارد، حداقل از نظر روانی و موقت بر افت قیمت تاثیر می گذارد. البته قیمت این خودروها نیز تابعی از نرخ ارز است و نرخ ارز نیز در تحولات بین المللی پنهان است.

وی افزود: از سوی دیگر حدود یک سال از صدور مجوز واردات خودرو جدید می گذرد و هنوز اتفاق خاصی در این زمینه ندیده ایم. دلیل این کندی ممکن است کمبود منابع ارزی و تنگناهای روابط بین الملل باشد. اما دلیل هر چه باشد همین دلایل می تواند بر واردات خودروهای فرسوده تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا