16:36 – 20 نوامبر 1403
امیر بیات معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همایش توسعه دریانوردی که به مناسبت اولین سال ابلاغ این راهبرد از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به اینکه توسعه و نوسازی در ناوگان ملی دریایی کشور یکی از الزامات جدی و مهم برای دستیابی به این اطلاعیه است: بر اساس بند دوم مصوبه شورای عالی صنایع دریایی در سال گذشته، گروه کشتیرانی دریایی تشکیل شده است. جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش باید ظرف مدت 10 سال سن ناوگان خود را به 10 سال افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این تصمیم نیازمند تامین مالی و سرمایه گذاری است، ادامه داد: بر اساس برآوردها، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی ناوگان خود به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری نیاز دارد تا سن ناوگان را از 19 سال فعلی افزایش دهد. . کاهش مدت قرارداد به 10 سال
بیات با تاکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به موارد ذکر شده در اجرای سیاست های توسعه دریایی پیشگام بوده است، گفت: همزمان با حمل میلیون ها تن کالای صادراتی و وارداتی در بنادر و مشارکت در ترانزیت انواع کالا در کریدورها گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقش محوری، مهم و منحصر به فردی در توسعه سواحل مکران و بندر چابهار ایفا کرده است.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: زمانی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وارد بندر چابهار شد، عملیات کانتینری در این بندر تنها 6000 TEU بود که در سال 1402 به بیش از 60000 TEU جهش کرد. به تلاش کارکنان گروه کشتیرانی و این سال به رکورد منحصر به فرد 100000 TEU رسید.
وی در این خصوص ادامه داد: در حال حاضر کشتی های بزرگ اقیانوس پیما متعلق به جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار پهلو می گیرند و از این بندر به عنوان مرکز سایر بنادر کشور و منطقه استفاده می شود.
این مقام مسئول کشتیرانی دریایی جمهوری اسلامی ایران، ضرورت اجرای کامل بیانیه توسعه دریایی را تلاش همه نهادهای ذیربط دانست و گفت: اجرای این بیانیه در سطح ریاست جمهوری امکان پذیر است. با حمایت و نظارت ایشان یا معاون اول رئیس جمهور چون یک امر ملی و راهبردی است.
منبع: ایرنا