توسعه سواحل مکران منوط به حضور بخش خصوصی است/ باید نسبت به فرسایش ترانزیت ایران حساس باشیم

نقش مکمل چابهار و گوادر در توسعه مکران
توسعه مکران نیازمند الگوسازی است
علیرضا حامدی مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه جاسک و سواحل مکران، خواستار توجه ویژه به آمادگی نیروی دریایی ارتش برای همکاری شد. با اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی برای تهیه طرح تجاری و تجارت در این زمینه. زیرا بدون حضور بخش خصوصی، توسعه منطقه مکران محقق نمی شود.
دومین نشست مقدماتی چهارمین همایش توسعه ملی سواحل مکران (با محوریت حاکمیت و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور) با موضوع بخش خصوصی و سواحل توسعه مکران به همت اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی.
نیروی دریایی از کارآفرینان، تجار و صنعتگران در سواحل مکران حمایت می کند
باید نسبت به فرسایش ترانزیت ایران حساس باشیم
جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت بین الملل سازمان راهداری کشور در ادامه این نشست به بررسی اقدامات کریدور در آسیا پرداخت.
وی با بیان اینکه کریدورهای مختلفی از ایران عبور می کند و ایران را جزو سه کشور برتر از نظر قابلیت های ژئوپلیتیکی قرار می دهد، کریدور تراکیا در منطقه قفقاز را برای اتصال ترانزیت به اروپای شرقی در غرب بدون حضور ایران در خطوط این کریدور عنوان کرد. . .که توسعه کریدورهای شرق به غرب در شرق ایران برای دور زدن ایران در نقشه کریدورها می باشد.
جوادی با مقایسه اینکه چینی ها در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری های هنگفتی انجام داده اند، عدم پیشرفت سرمایه گذاری های هندی را نسبت به بندر چابهار عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان راهداری در ادامه به بیان مشکلات ترانزیتی غرب ایران پرداخت و آن را ناشی از رقابت منطقهای، بحران و وضعیت جنگزده همسایگان شمالی، غرب و غرب ایران، عراق و آذربایجان دانست.
هدایتی گفت: پس از صدام و داعش راه عراق مسدود شد اما 2 سال از تغییر رویکرد ترانزیتی می گذرد و این کشور در راستای رویکرد دریا محور توسعه ام ال را در دستور کار خود دارد. قصر با همکاری ایتالیا. به گفته کارشناسان، این بندر عراقی در سال های آینده قابلیت رقابت با بنادر فجیره و جبل علی را خواهد داشت و از این طریق عراق به ترکیه، سوریه و دریای مدیترانه متصل می شود. مسیری که به موازات ایران است و در واقع به عنوان یک تهدید و هشدار برای کشور ما تلقی می شود.
در پایان این پیش نشست، خانم دامرودی، دبیرکل اتاق مختلط ایران و پاکستان با تاکید بر اینکه چابهار و گوادر رقیب یکدیگر هستند، اعلام کرد که این دو بندر می توانند نقش مکمل یکدیگر را ایفا کنند.
وی افزود: ارزش اولیه 47 تا 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پاکستان گزارش شده است. برای اینکه پروژه بندر گوادر در پاکستان تا سال 2035 تکمیل شود و اگر ایران نتواند تا آن سال اقدام موثری انجام دهد، دیگر نمی تواند نقش فعالی ایفا کند.
انتهای پیام
در ادامه تاج الدین از خانه مشترک ایران و هند به دلیل عدم توسعه منطقه مکران پرداخت و دلایل آن را نبود الگوی توسعه در دستگاه سیاسی کشور دانست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قراردادی که اخیراً بین سه کشور چین، پاکستان و افغانستان به امضا رسیده است؛ توانسته نقش کریدوری بندر گوادر را تغییر داده و بهبود بخشد و می تواند برای ما قابلیت ها و چالش هایی را به همراه داشته باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در این پیش نشست دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین، نماینده چابهار، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. مشاور فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل خانه مشترک ایران و پاکستان، مدیرکل راهداری سازمان حمل و نقل بین المللی، مدیر کل شرکت آبرسانی صنایع و معادن IMVASCO) و همچنین معاونت اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد و چالش ها و مشکلات سرمایه گذاری در مدل توسعه سواحل مکران از منظر بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.
حضور در دریا نشان دهنده کمیت و کیفیت قدرت ملی یک کشور است
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اهمیت اقتصاد دریا و توسعه دریامحور گفت: از گذشته تا به امروز سرنوشت دولت ها و هژمونی جهانی در دنیای مدرن رقم خورده است. در دریاها؛ شرکت هند شرقی اهمیت و ارتباط مستقیم بین نظامی گری و فعالیت تجاری را نشان می دهد.
عشقی افزود: باید در سواحل شمالی (خزر) و جنوبی (خلیج فارس و عمان) توسعه پایدار و متناسب صورت گیرد. وی با اشاره به آرایش سرزمینی منطقه و ایران، خاطرنشان کرد: به دلیل خشکی فلات ایران، کمبود اراضی خشک، ظرفیت پایین تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن راندمان پایین و کمبود منابع آبی. در این منطقه باید از منابع آب پایدار در جنوب استفاده کنیم.وی توجه ویژه ای به کشور و توسعه سواحل جنوبی داشت. در این راستا ایجاد مناطق صنعتی، تجاری و مسکونی در سواحل جنوبی باید در دستور کار قرار گیرد.
در ادامه، عشقی افزود: ایران باید از همه ظرفیتهای موجود و بالقوه خود برای دستیابی به جایگاه جهانی و توسعه پایدار بهترین استفاده را ببرد. اگر ایران نتواند این ظرفیت ها را آزاد کند، به هیچ وجه نمی توانیم به جایگاه مطلوب جهانی دست پیدا کنیم. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای شکستن این چرخه انزوای تاریخی باید بر گسترش فعالیت های خود و استفاده از منابع ژئوپلیتیکی خود تکیه کند.
موضع ژئوپلیتیکی ایران امکان مشارکت در زنجیره تامین جهانی را افزایش می دهد
در این دیدار فریدون وردی نژاد سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین با تاکید بر محورهای ارزش آفرینی به تشریح و بررسی زنجیره های اروپایی، آمریکایی و چینی پرداخت.
وردی نژاد با اشاره به اینکه زنجیره های تامین فوق وابستگی غیرقابل انکاری به نوک غرب آسیا دارند و ایران باید از تمام توان خود برای قرار گرفتن در این زنجیره استفاده کند. مشاور دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در امور چین در ادامه به بررسی چالش های پیش روی توسعه ایران پرداخت و این چالش را در سه بخش اقلیم، پیری جمعیت و مدیریت بین نسلی تشریح کرد.