چگونه از فروش بیش از حد و کم فروش شکایت کنیم؟
مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفاتی از قبیل گران فروشی، کم فروشی، کلاهبرداری، احتکار و … شکایت خود را از طریق شماره تماس 124 یا سامانه های مرتبط ثبت کنند. توسط اتحادیه ها
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس قانون نظام صنفی، گران فروشی، کم فروشی، کلاهبرداری، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم اعمال قوانین قیمت گذاری و توزیع، بیع اجباری، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور از جمله مواردی است که جدی ترین تخلفات تجاری
مردم می توانند برای شکایت از اتحادیه های متخلف با مراجعه به ستاد اطلاع رسانی سازمان های صنعتی، معدنی و تجاری استان ها و شهرستان های تابعه و یا با شماره تلفن (124) پورتال پشتیبانی سازمان به آدرس ایمیل شکایت خود را مطرح کنند. (www.cppo.ir)، وب سایت (124.ir) و اپ اپ شکایت خود را مطرح کنند.
می توانید آدرس واحدی که از آن شکایت دارید، مشخصات کالای خریداری شده از قبیل قیمت، برند و … و همچنین نوع تخلف را وارد کنید و در مرحله بعد اطلاعات شاکی و در نهایت پیوست های مربوط به خرید. پس از ثبت شکایت می توانید وضعیت آن را در قسمت پیگیری شکایت مشاهده کنید.
در خصوص تماس تلفنی، طبق اعلام سازمان حراست استان تهران، سامانه پاسخگویی به روز شده است و امکان ندارد فردی پشت خط بماند و پاسخی دریافت نکند. البته مردم می توانند برای مدتی در صف باشند. اما چون سیستم هوشمند است، امکان رد تماس وجود ندارد.
ضمناً پس از اجرای قانون انتزاع در آبان 1400، سامانه 124 شکایاتی را در خصوص کالاهایی مانند مرغ، گوشت، سبزیجات و غیره یعنی مثلاً محصولات دامی و کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی ارسال می کند.
لازم به ذکر است که طبق قانون نظام صنفی وجوه جرایم وصول شده باید به حساب خزانه واریز و معادل آن پس از ارائه به بودجه سنواتی وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز شود. بار مالی ماده (44) این قانون نیز بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است. از اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضای پرداخت هزینه اجرای این قانون شده است اما خانه اصناف بارها از عدم دریافت این بودجه گلایه کرده است.
انتهای پیام