مجتبی توانگر در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به لایحه بودجه 1402 اظهار کرد: لایحه بودجه سال آینده دارای نقاط قوت و ضعف است. از نکات قابل توجه این لایحه، تقویت مکانیسم رهگیری پاورقی 18 از طریق ایجاد اطلاعات جامع بازار کار و سامانه های مرتبط است. همچنین توسعه ارائه خدمات مبتنی بر بیمه پایه سلامت و گسترش پوشش بیمه ای با شناسایی فعال و قرار دادن رایگان افراد فاقد بیمه پایه در سه دهک آخر درآمدی از دیگر نقاط قوت لایحه مالی است.
اعتباری برای تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد
به گفته توانگر، برای تسویه بدهی دولت به سیستم بانکی که تا پایان مهرماه 1401 معادل 570 میلیارد تومان بود، منابعی در نظر گرفته نشد.
انتهای پیام
وی لایحه بودجه 1402 را بدون راهبرد مشخص برای رفع مشکل عدم تعادل انرژی دانست و گفت: در این لایحه منابع کافی برای اجرای تعهدات دولت در قبال سرمایه گذاران در زمینه بهینه سازی انرژی وجود ندارد. همچنین 30 هزار میلیارد تومان منابع برای رفع مشکل کم آبی بدون استراتژی و برنامه یکپارچه برای حل این معضل در نظر گرفته شد و تنها مباحث کلی از جمله ساخت و تکمیل طرح های نیمه تمام برای تامین و مهار آب کشور. ذکر شد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری تصویب مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی توسط مجلس در بودجه 1401 درهم، گفت: دولت در سال آینده مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی را لغو کرده است. این مالیات ضمن اینکه درآمد پایداری در حدود 80 هزار میلیارد تومان دارد و به کاهش تقاضای تسهیلات سرمایه در گردش کمک می کند و به عبارتی امکان تخصیص منابع برای بازپرداخت بدهی های دولت به بانک های سامانه را فراهم می کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: از جمله سیاست های حمایتی از لایحه مالی، تامین منابع لازم برای ادامه پرداخت کمک نقدی 300 و 400 هزار تومانی است. متأسفانه دولت همچنان می خواهد سیاست نادرستی در اعطای کمک های نقدی را دنبال کند.
توانگر با اشاره به بند (و) تبصره 20 لایحه بودجه گفت: در این بند درخواست دائمی شدن برخی تصمیمات وجود دارد که بیانگر آن است که تصمیمات دائمی تحت عنوان قانون الحاق برخی مواد قانون حاكم بر بخشي از مقررات مالي كشور (3) دائمي بوده ولي ماهيت بودجه سالانه است و تصويب اين مصوبات ابهامات قانوني ايجاد مي كند.
نماینده مردم تهران در مجلس، قابلیت انتشار اوراق داخلی برای مدیریت نقدینگی خزانه و پیشبرد پروژه های عمرانی در ماه های نخست سال را از دیگر نکات برجسته لایحه بودجه 1402 برشمرد و اعلام کرد: در این لایحه با هدف کنترل نقدینگی سقف رد دیون موضوع تبصره 16 در نظر گرفته شده و ضمناً پیشبینی مشارکت دولتی – خصوصی در مناقصات عمومی با رعایت قانون صورت گرفته است.
رشد کل اعتبارات حمایتی کل بودجه عمومی کشور
پیش بینی 650 هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه ها
وی با اشاره به سیاست های حمایتی در لایحه مالی گفت: طی چند سال گذشته سهم کل اعتبارات حمایتی اعم از موسسات حمایتی و کمک های نقدی از کل بودجه عمومی کشور کاهش یافته و در لایحه بودجه کل اعتبارات حمایتی کشور کاهش یافته است. اعتبارات موسسات حمایتی نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.
توانگر تعویق بدهی شرکت های تابعه وزارت نفت به بانک مرکزی و بانک های تجاری و عدم اتخاذ تصمیمات نظارتی در خصوص فروش اوراق دولتی از جمله ممنوعیت خرید بانک مرکزی را در بدوی برشمرد. بازار را از جمله نقاط ضعف لایحه مالی 1402 دانست و گفت: «در این لایحه مسئولیت سیاست گذاری بر عهده بانک مرکزی است. در خصوص خرید ارز دولتی ادامه یافت و بند مربوط به اعطای مجوز حذف شد.
وی ادامه داد: در این لایحه سهم کل اعتبارات حمایتی اعم از موسسات حمایتی و کمک های نقدی نسبت به کل بودجه دولتی کشور افزایش یافته که در سال های اخیر رو به کاهش بوده است. همچنین در بودجه سال آینده به موضوع واگذاری اموال مازاد و توانایی بانک های دولتی برای مشارکت در سرمایه گذاری های راهبردی توجه شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وضعیت بانکهای دولتی در لایحه بودجه 1402 را وخیم خواند و گفت: دولت منابع لازم را برای ادامه کمکهای نقدی 300 و 400 هزار تومانی به عنوان سیاستهای حمایتی لایحه بودجه فراهم کرده است. یعنی پیگیری سیاست اشتباه پرداخت یارانه نقدی است.
وی افزود: توقف های محرومیت زدایی در لایحه مالی 1402 از لایحه مالی 1401 حذف شده است.
رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال شورای اسلامی با اشاره به حذف نظام نظارت و نظارت بر محرومیت زدایی در کشور یا سامانه به نفع ایرانیان موضوع تبصره 17 قانون دارایی از سال 1401 به بعد. وی گفت: در لایحه بودجه، میزان اعتبار تعیین شده برای چهار صندوق بازنشستگی نیازمند کمک دولت شامل اعتبارات کشور، ارتش، فولاد و وزارت اطلاعات در مجموع حدود 331 هزار میلیارد تومان است. این مبلغ بدون احتساب اعتبارات دو صندوق باثبات مالی 16 هزار میلیارد تومانی برای سازمان تامین اجتماعی بوده که بسیار کمتر از هزینه های واقعی آن است. 4000 میلیارد تومان نیز برای صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر است. همچنین در این محاسبه کمک های سازمان های مادر به صندوق های مربوطه مانند صندوق صدا و سیما، صندوق کارکنان بانک و … به دلیل عدم شفافیت لحاظ نشده است.
عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه منابع برای خرید تضمینی گندم و نان یارانه در نظر گرفته نشده است، گفت: عدم تحقق تعهدات سالانه دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی موجب افزایش بدهی بخش عمومی به بانک ها می شود. منجر به استقراض غیرمستقیم دولت از بانک مرکزی می شود. با این حال، هیچ منبعی در لایحه برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد.
570 میلیارد تومان بدهی عمومی به سیستم بانکی تا پایان مهرماه امسال
رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در تبصره (18) عدم اولویت بندی و راهبرد مشخص برای سرمایه گذاری، اشتغال و تولید را یکی دیگر از نقاط ضعف لایحه مالی سال آینده خواند و گفت: در این لایحه مسئول اجراست. تبصره 18 و همچنین راهبرد آن تغییر یافته و مشمول برنامه پیشنهادی نهادها و شورای عالی استانهای طرح است. منابع اصلی این بخش 31 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی و 105 هزار میلیارد تومان از محل بانک های قرض الحسنه است.
توانگر همچنین گفت: در لایحه بودجه اعتباری برای تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که مبلغ آن بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، پیش بینی نشده است.
این عضو شورای عالی ارشاد فناوری و تولیدات دانش بنیان با بیان اینکه 650 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه پیشنهاد شده است، گفت: تعیین این میزان خارج از محدوده بودجه عمومی است و علاوه بر آن چنین وضعیتی وجود دارد. را می توان در موارد دیگر مشاهده کرد؛ نبود جدول منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها و اخذ مجوزهای نامحدود برای واگذاری نفت خام برای پرداخت تعهدات و عناوین نامشخصی مانند پروژه های پیشران نکته مهمی است که می توان از آن به عنوان فاکتور کم بودجه 1402 یاد کرد. .
عدم وجود یک استراتژی روشن برای حل مشکل عدم تعادل انرژی
وی با بیان اینکه در این لایحه برنامه خاصی برای رفع عدم تعادل در نظام بانکی به عنوان پیش شرط دستیابی به ثبات کلان اقتصادی و رونق تولید وجود ندارد، افزود: بر اساس پیش بینی میزان عدم تعادل در نظام بانکی معادل 1500 میلیارد است. تومان در پایان سال 1402 برای رفع آن به همین میزان منابع مالی نیاز است اما در لایحه بودجه برای حل این مشکل مبلغی پیش بینی نشده و منابعی برای افزایش سرمایه بانک های دولتی مانند ملی پیش بینی نشده است. و سپه و این بانک ها در شرایط بسیار سختی قرار دارند.
توانگر همچنین یکی از نقاط ضعف لایحه مالی 1402 را طرح دیرهنگام لایحه بدون رعایت ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص ارائه همزمان چند لایحه دوازدهم دانست و گفت: در این لایحه برخی ارکان منابع عمومی مانند صادرات نفت، واگذاری بنگاههای دولتی و تولید دارایی دولت فراتر از واقعیت و بر خلاف برخی اقلام مصرفی مانند خرید تضمینی گندم و تخصیص به سازمان تامین اجتماعی برآورد میشود. کمتر از واقعیت تخمین زده می شود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز