توافق با بستر چین برای صادرات محصولات ایرانی
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این سازمان با یکی از پلتفرم های بزرگ چین برای استفاده از این بستر برای صادرات کالا تفاهم نامه امضا کرد، گفت: تاکنون چهار محصول از جمله زعفران و گلاب را ارائه کرده ایم. آب، روی این سکو.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی ضیغمی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت وظیفه دارد تجارت با شرکت ها و کشورهای خارجی را تسهیل کند و زیرساخت ها را برای صادرکنندگان فراهم کند، تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال با توجه به قیمت جهانی انرژی به ویژه پتروشیمی و فولاد نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش، صادرات ایران از نظر وزنی 29 درصد و از نظر ارزش 2 درصد کاهش داشته است.
جزئیات ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی به ایران
وی با بیان اینکه ارزش وزنی صادرات ایران در دهه های اخیر بین 300 تا 380 دلار بوده است، گفت: این رقم به نظر می رسد رقم معقولی باشد زیرا ما صادرکننده مواد اولیه و مواد اولیه هستیم، اما اگر مواد معدنی و فولاد را صادر کنیم، اگر استثنا کنیم. صادرات، ارزش صادرات کشور 1100 دلار در هر تن می شود. از نظر واردات، ما عموما واردکننده محصولات تمام شده هستیم که بر اساس آن ارزش محصولات وارداتی ما حدود 1700 دلار در هر تن است، زیرا سالانه حداقل 4 میلیارد دلار گوشی موبایل وارد می کنیم.
معاون وزیر صمت همچنین با تاکید بر لزوم توجه به تجارت الکترونیک گفت: برای افزایش ارزش کالاهای صادراتی باید از بستری استفاده کرد که بتوانیم محصول نهایی را به دست مصرف کننده برسانیم. این کار در تمام دنیا در حال انجام است اما ایران به دلیل تحریم ها و بی توجهی ها در این زمینه تا حدودی از برنامه عقب مانده است.
به گفته وی، ارزش صادرات محصولاتی مانند زعفران و انجیر 800 دلار در هر تن است، اما اگر از بسترهای دیجیتال برای صادرات استفاده کنیم، ارزش صادراتی این محصولات افزایش مییابد به طوری که ارزش صادرات این محصولات به آن میرسد. 1800 دلار در هر تن .
توافق با بستر چین برای صادرات محصولات ایرانی
وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت استفاده از بسترهای دیجیتال برای صادرات، طی یک سال گذشته، سازمان توسعه تجارت ایران با پلتفرم های متعددی از جمله تیک توک، وی چت و … مذاکره کرده است، گفت: در نتیجه قراردادی را امضا کردیم. توافق با یکی از پلتفرم های بزرگ در چین تا بتوانیم از این بستر برای صادرات کالا استفاده کنیم.
وی افزود: تاکنون توانسته ایم چهار محصول از جمله زعفران و گلاب را روی این سکو عرضه کنیم که البته می توان از آن برای صادرات محصولات دیگر استفاده کرد و این فایل فرصتی برای کشور است. علاوه بر این، میتوانیم به ارتباط پلتفرمهای داخلی با پلتفرمهای خارجی ادامه دهیم تا پلتفرمهای ما در قالب مراکز تجاری، بخش قابل توجهی از برندهای ایرانی را نمایندگی کرده و مسائل آنها را پیگیری کنیم.
رشد 75 درصدی حجم تراکنش های تجارت الکترونیک در شش ماه
همچنین در ادامه این مراسم امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: طی 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد رشد حجمی را شاهد بودیم. معاملات تجارت الکترونیک، البته بدون در نظر گرفتن تراکنش های الکترونیکی دولت.
وی با بیان اینکه در روز ملی تجارت الکترونیک امسال نیز مانند سال گذشته بحث اعطای جوایز به شرکت های برتر تجارت الکترونیک کشور مطرح می شود، گفت: از 10 شرکت اول ثبت نام شده تجلیل خواهیم کرد. بر اساس اطلاعات مالی و نحوه پاسخگویی آنها به مشتریانشان. و امیدواریم هر سال شاهد تغییر 10 شرکت باشیم.
به گفته وی، امسال رویداد ملی نوپا را داریم که از سال گذشته با همکاری وزارت علوم و آموزش و پرورش برای آشنایی جوانان و نوجوانان کشور با فضای کسب و کار دیجیتال آغاز شده است. رویدادهای مربوط به این رویداد ملی از سال گذشته آغاز شده و برترین های این رویداد جوایز خود را دریافت خواهند کرد تا با سرعت و قدرت مسیر خود را طی کنند.
کلاهدوزان با بیان اینکه امضای تفاهم نامه بین دولت و بخش خصوصی نوآور از دیگر محورهای این رویداد است، تصریح کرد: در وزارت حراست نیز همین رویکرد را در پیش گرفته ایم و تعداد قابل توجهی از کارها توسط این سازمان انجام می شود. بخش خصوصی کسب و کار. در برنامه امروز تفاهم نامه هایی در بخش های مختلف منعقد می شود. تفاهم نامه ها شروعی برای مشارکت بخش خصوصی در امور اجرایی است.
به گفته وی، پس از مراسم امروز شش تفاهم نامه امضا خواهد شد. البته قابلیت های خوبی برای عقد قراردادهای دیگر نیز وجود دارد. سه پرونده اصلی از بهمن ماه سال گذشته راه اندازی شده است که نظارت بر بازار فروش تلفن همراه، لاستیک و روغن خودرو از جمله پرونده های اصلی است که شرکت های اینترنتی در گذشته فعالیت چندانی در آنها نداشتند. هدف مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایجاد شفافیت بیشتر در این زمینه هاست.
انتهای پیام