سایر موضوعات

تمام بخش های سیستم توزیع کالا باید در یک بخش متمرکز شود



رئیس انجمن صنعت صدا و سیما با بیان اینکه سیستم توزیع متصدیان زیادی دارد، گفت: همه بخش های سیستم توزیع باید در یک نهاد یا یک وزارتخانه متمرکز شود، نبود قانون نظام توزیع فراگیر، وجود قوانین موازی متعدد در سیستم توزیع به دلیل وجود متولیان متعدد، نبود متولی ثابت، عدم سرمایه گذاری در صنعت پخش را یکی از چالش های این صنعت برشمرد.

سهراب کارگر در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر صنعت نیز گفت: اگر وزارت بازرگانی بخواهد تنها نقش فعلی را در صمت وزارتخانه داشته باشد، تاثیر خاصی نخواهد داشت. در صنعت پخش اما در سراسر جهان، سیستم توزیع در یک موسسه و یک وزارتخانه متمرکز شده است. در حال حاضر توزیع دارو، محصولات کشاورزی، سیمان، لوازم التحریر و … می باشد. هر کدام به یک وزارتخانه وابسته است. اما اگر وزارتخانه جدید بتواند کل ساختار توزیع را تحت پوشش قرار دهد، موفق خواهد شد.

وی افزود: نبود مدیر صدا و سیما تنها به معنای تغییر سریع بخش کالاهای مصرفی نیست، بلکه کل سازمان پخش از این مشکل رنج می برد. زیرا در هر فعالیت اقتصادی، کالاهای بی دوام و بادوام نیازمند ساختار توزیعی است که در حال حاضر دارای انبارهای زیادی است. اما تمام بخش‌های سیستم توزیع باید در یک وزارتخانه متمرکز شود، زیرا هزینه‌های ساختار توزیع، هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری اعم از انبار، ناوگان و تأسیسات توزیع است و پراکندگی سیستم توزیع در ایران مانع از ایجاد هم‌افزایی شد.

به گفته رئیس انجمن صنعت پخش در جهان، برای یک شرکت پخش بزرگ، نوع محصول مهم نیست و هر نوع کالایی را که بتواند توزیع می کند. این وضعیت باعث کاهش هزینه های سرمایه گذاری شرکت، افزایش هم افزایی و بهره وری و کاهش بسیاری از مشکلات ایران از جمله حجم زیاد ترافیکی که باعث آلودگی می شود، می شود. یعنی به جای اینکه 20 شرکت توزیع مختلف خودروهای مختلف خود را از هشت صبح تا ظهر شب در یک سوپرمارکت به نمایش بگذارند، در کشورهای مدرن، شاید چند خودروی بیشتر این کار را انجام ندهند.

کارگر در ادامه درباره چالش های صنعت صدا و سیما بیان کرد: نبود قانون کامل برای سیستم توزیع، وجود چندین قانون موازی در سیستم توزیع به دلیل وجود سپرده گذاران متعدد، نبود متولی ثابت در صدا و سیما. ، عدم سرمایه گذاری در صنعت پخش که باعث کندی ایجاد فناوری ها و تغییرات می شود. این به پایه و اساس این صنعت تبدیل شده است و تداخل و قوانین نظارتی از بزرگترین چالش های صنعت پخش است. به عنوان مثال بحث قیمت گیت کارخانه در سال 1400 مشکلات و معضلات زیادی را برای این صنعت ایجاد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت باید دست از مسئولیت بردارد و نظارت را آغاز کند، گفت: دولت می تواند به جای ایجاد نهادهای بزرگ و طولانی، وظایف اجرایی را به انجمن ها و نهادهای تخصصی بسپارد. عرضه و تقاضای منطقی معمولاً وضعیت را متعادل می کند.

رئیس انجمن صنعت صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه سامانه کامل صنعت پخش توسط انجمن طراحی و به سامانه کامل بازرگانی و انبار متصل شده است، گفت: بنابراین اعضای این انجمن نیز مانند سایر بخش ها دچار مشکل هستند. با تعدد سیستم ها این موضوع برای صنعت سمعی و بصری مهم است زیرا شرکت ها روزانه بیش از 120000 سند را ضبط می کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا