دبیر موسسه عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تقوا و عدالت ماهیت قدرت سیاسی را تغییر داده و زمینه ساز رسیدن به بهترین شکل پیشرفت است.
وی افزود: اما در اندیشه سیاسی و فقه اسلام، یکی از کنترلهای اصلی، کنترل درونی قدرت است که «عدالت و تقوا» به عنوان ابزار کنترل قدرت تلقی میشود. اگر این دو راهبرد به درستی اجرا شود و فرد در همه شئون زندگی خود بر خداپرستی و عدالت حاکم باشد، ماهیت قدرت سیاسی را تغییر خواهد داد. یکی از اساسی ترین مکانیسم ها برای دستیابی به وضعیت مطلوب پیشرفت است.
دبیر موسسه دادگستری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به رکن افق در سند الگویی گفت: یکی از شروط اساسی برای رسیدن مردم به نقاط عطف معنوی بالاتر، «تقوا و تقوا» است. تقوا ثمره تقوا است. امام خمینی (ره) در صحیفه امام می فرمایند: «بزرگترین سرمایه تقوا است که قرآن و روایات آنچنان اصرار کرده اند که انسان تقوا داشته باشد، مواظب خود باشد تا با زبانش به مردم ظلم نکند. چشم و گوش “
وی خاطرنشان کرد: آیت الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر آیه 103 سوره اعراف در تفسیر مثالی، تقوا را اساس عدالت صاحب قدرت در جهت اصلاح امور اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی دانسته و می فرماید: «آب همیشه باید از سرچشمه تصفیه شود.» مفاسد اجتماعی و انحرافات زیستمحیطی تنها با اصلاحات فردی و محلی حل نمیشود، بلکه توسط رهبران جامعه و کسانی که نبض سیاست، اقتصاد و فرهنگ را کنترل میکنند، حل میشود. زمینه را برای اصلاح دیگران فراهم کنید و این درس قرآن است: «او به همه مسلمانان قدرت میدهد تا جوامع اسلامی را اصلاح کنند.
وی ادامه داد: آیه 90 سوره نحل صلاح را مبنای اراده خداوند می داند. بنیانگذار جمهوری اسلامی، گسترش عدالت اجتماعی را یکی از تفاوت های نظام سیاسی اسلام با سایر نظام ها می داند که در قالب حکومت پیامبر اسلام (ص) نمود پیدا کرد. مقام معظم رهبری در تیرماه 1380 در این باره فرمودند: «عدالت در بنیان عالم و خلقت نقش اساسی دارد. «یعنی سنت خلقت حق است و هر نظام اجتماعی اگر از این سنت طبیعی و قانون الهی آفرینش پیروی کند، پایدار، موفق و سعادتمند است».
سید باقری تاکید کرد: احترام به صداقت، فرصتهای برابر اجتماعی، توزیع جهانی گنج، نفی تبعیض، حفظ کرامت، شرف و آزادی انسانها و احترام به حق انتخاب بر اساس موازین اجتماعی از بارزترین و بارزترین موارد است. . که عدالت اجتماعی را از طریق دستیابی به آنها تضمین می کنند. ، یک اتفاق رایج است.
وی تاکید کرد: باید مواظب باشیم که ظهور و توسعه این مسائل در جامعه منوط به حضور رهبران و رهبران خداپسند باشد.
انتهای پیام/
به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سید باقری در گفت وگویی به تشریح مطالبات سیاسی دولت در اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: کند یا حتی الگو را متوقف کنید
وی تحدید قدرت سیاسی را یکی از الزامات سند الگو دانست و افزود: مهار قدرت سیاسی وجود عامل بازدارنده در «بیرون و بیرون» است. “وجود یک فرد قدرتمند.”
دانشیار گروه سیاستگذاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: کنترل قدرت سیاسی یکی از مهم ترین الزامات سند الگوی اسلامی ایرانی است و پیشرفت است. کنترل قدرت سیاسی در همه جوامع بشری دوگانه است. کنترل بیرونی و داخلی قدرت. در نظام های اجتماعی غربی، راه حل ها عمدتاً معطوف به کنترل قدرت سیاسی بیرونی است و به قدرت سیاسی کنترل داخلی ارزش و اعتبار چندانی نمی بخشد.