تغییر مکان فرودگاه جدید چابهار/ درآمد یک میلیون دلاری ترانزیت بار در چابهار
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، امیر مقدم در نشست خبری در پاسخ به این سوال ای بی اس نیوز که آیا موافق تبدیل شورای توسعه سواحل مکران به تشکیلاتی هستید، اظهار داشت: آیا موافقید که شورای توسعه سواحل مکران به سازمان تبدیل شود؟ ما باید بتوانیم در سطح مدیریت توافق ایجاد کنیم. محدوده ها را به طور کلی مشاهده کنید و آنها را به صورت محلی مدیریت کنید
وی افزود: لازم است مدیریت یکپارچه در حوزه اقتصاد ایجاد شود، شکل این سازمان مشخص شود یا استاندار از اختیارات کامل برخوردار باشد.
وی در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر اینکه چرا سازمان هواپیمایی کشوری مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار را صادر نکرده است، یادآور شد: در گذشته دو گزینه برای فرودگاه چابهار مطرح شده بود؛ چرا که سازمان هواپیمایی کشوری مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار را صادر نکرد. یکی فرودگاه کنارک فعلی است که خارج از منطقه آزاد است و ما اجازه نداریم مدیریت و هزینه ای اعمال کنیم.
وی ادامه می دهد: گزینه دوم که سه سال پیش مطرح شد، ساخت فرودگاه جدید چابهار بود. بخشی از عملیات تسطیح و اجرای این فرودگاه انجام شده است، اما با توجه به مسائل ملی، ساخت این فرودگاه باید بر اساس منافع ملی کشور مورد توجه قرار می گرفت. خوشبختانه طی یک سال گذشته اجماعی در سطح ملی ایجاد شد و ما آن را مدیون سردار دهقان هستیم.
وی گفت: امروز مکان فرودگاه جدید اعلام شد، امضاهای لازم اخذ و تصمیم ملی در این زمینه اتخاذ شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این سوال که آیا فرودگاه در همان محدوده قبلی ساخته می شود، پاسخ داد: خیر، همان منطقه نیست، تغییراتی ایجاد می شود. ساخت فرودگاه جدید شفاها اعلام شد و قرار بود از اول آبان عملیات اجرایی را آغاز کنیم. پروانه ساخت فرودگاه جدید چابهار صادر شده و منتظر مشخصات هستیم.
وی با بیان اینکه در منطقه آزاد چابهار رویکردها بر اساس سیاست ها تنظیم می شود، گفت: با توجه به سیاست های شورای عالی مناطق آزاد 2 رویکرد اصلی را در دستور کار داریم. یکی جهانی شدن است تا بتوانیم زیرساخت های لازم برای اقتصاد بین الملل را فراهم کنیم. ایجاد مناطق آزاد مشترک نیز یکی از ابعاد دیگر این مشکل را تشکیل می دهد. مردمی شدن مناطق آزاد نیز بخشی از سیاست هاست.
وی با اشاره به اینکه 120 بسته سرمایه گذاری به ارزش 58 هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار تهیه شده است، افزود: در بحث سرمایه گذاری خارجی باید برای فروش بسته ها تلاش می کردیم و یکی از راهکارها حضور در نمایشگاه های بین المللی بود. چین). و ارمنستان).
وی با بیان اینکه باید 37 میلیارد تومان تفاهم نامه بین سازمان و ذی نفعان امضا کنیم، افزود: باید تا پایان سال گزارش دهیم که این تفاهم نامه ها تا چه حد منجر به انعقاد قرارداد شده است.
وی با بیان اینکه تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار 71 درصد افزایش داشته ایم، افزود: همچنین 30 درصد افزایش مجوزهای صادر شده را شاهد بوده ایم. نتیجه این رویکرد رشد صادرات تولید منطقه ای از 9.6 میلیون دلار به 13.5 میلیون دلار بود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار رشد 158 درصدی ورود محموله های کانتینری به بندر چابهار را برشمرد و یادآور شد: کانتینر می آمد اما کشتی نه. یکی از برنامه ها ایجاد خط کشتیرانی منظم از بنادر اصلی چین و هند بود که از آبان ماه سال گذشته با کمک سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی شده و امکان کاهش تاخیر و هزینه ها را فراهم کرده است. امروز صاحب کالا به ازای هر ظرف 400 دلار بیشتر است.
مقدم با بیان اینکه برای ترانزیت 2 میلیارد دلار هدف گذاری کرده ایم که حتی یک میلیون دلار هم نیست، گفت: هزار کامیون برای توسعه ترانزیت در اختیار داریم و در روزهای آینده مجوز واردات خودرو از منطقه آزاد چابهار اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال 99 بالغ بر 2 هزار و 700 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده داریم که به ارزش فعلی حدود 8 میلیارد تومان است، گفت: نسبت به مهرماه سال گذشته 17 پروژه عمرانی و زیرساختی در منطقه آزاد چابهار در دست اجراست که این رقم در حال انجام است. در یک سال مهرماه امسال حدود 775 میلیارد تومان به این پروژه ها تزریق شد. از این رقم توانستیم 7 پروژه را وارد فاز عملیاتی کنیم.
absnews