تغییر سبک زندگی و تمایل به گسترش مشاغل خدماتی
همزمان با توسعه فناوری و دیجیتالی شدن بسیاری از فرآیندها و تغییر سبک زندگی افراد، ماهیت مشاغل نیز تغییر کرده و افزایش جمعیت، مصرف گرایی و نیاز به دریافت خدمات بر روند و تمایل افراد جامعه تأثیرگذار بوده است. افراد به خدمات رسانی به مشاغل و کارهای موفق خدماتی هستند و صاحبان آنها از طریق ایده های خلاقانه و نوآورانه و جذب مشتری به سود و درآمد رسیده اند.
به گزارش ای بی اس نیوز، گزارش اخیر مرکز آمار ایران از نتایج نظرسنجی نیروی کار در بهار امسال نشان می دهد که 41.2 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر در بهار 1402 از نظر اقتصادی فعال بوده و در گروه شاغل یا بیکار بوده اند. . نرخ فعالیت اقتصاد در این فصل از سال نسبت به بهار 1401 رشد کرد و 0.3 درصد رشد کرد.
اما در بررسی اشتغال بخشهای عمده اقتصادی، نتایج نشان داد که در بهار 1402، بخش خدمات با 3/51 درصد بیشترین سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و تعداد شاغلان این بخش به این بخش رسیده است. بیش از 12 میلیون و 471 هزار نفر به ترتیب صنعت با 33.1 درصد و بخش کشاورزی با 15.5 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
در سال های اخیر گرایش به سمت مشاغل خدماتی افزایش یافته و به گفته کارشناسان، شرایط حاکم بر اقتصاد، تغییر سبک زندگی، تمایل به کسب درآمد بیشتر و رفاه و همچنین عدم وجود بوروکراسی های زائد و دست و پاگیر در این زمینه موثر بوده است. ایجاد مشاغل خدماتی و گسترش بخش خدمات در اقتصاد.
در حال حاضر بخش خدمات نسبت به سایر بخش های اقتصادی ظرفیت و پتانسیل بیشتری در زمینه اشتغال و جذب افراد جویای کار به بازار کار دارد و بستر مناسبی برای حضور در عرصه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.
علی اصلانی، کارشناس حوزه کار در گفت وگو با ای بی اس نیوز، بیش از 80 درصد مشاغل در کشورهای اروپایی را مربوط به حوزه خدمات دانست و گفت: شرکت های خدماتی از تنوع بالایی برخوردار هستند و به دلیل توسعه فناوری هاست. و اقتصاد دیجیتال، روز به روز در سراسر جهان در حال افزایش هستند. در حال گسترش است. مشاغل خدماتی علیرغم اینکه در مقابل تکانه های اقتصادی از دوام و پایداری لازم برخوردار نیستند، دارای مزایا و مزایای فراوانی هستند.
به گفته وی، در ایجاد این نوع شرکت ها خبری از تشریفات اداری نیست و افرادی با سرمایه اندک و ایده های خلاقانه و نو به سمت ایجاد شرکت های خدماتی رفتند.
اصلانی می گوید: کسب و کارهای خدماتی سودآور هستند و در همه زمینه های فروش مواد غذایی، محصولات و صنایع دستی قابل اجرا هستند زیرا در این نوع کسب و کار هدف جذب مشتری از طریق ارائه خدمات و محصولات است و افراد سود و درآمد کسب می کنند. زودتر
این کارشناس کارگری با بیان اینکه تغییر سبک زندگی افراد در گسترش مشاغل خدماتی موثر بوده است، می گوید: مشاغل خدماتی نسبت به سایر مشاغل مشکلات و خطرات کمتری دارند و به راحتی می توان آنها را ایجاد کرد.
وی با توجه به گسترش اشتغال در بخش خدمات در کشور پیشنهاد کرد از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری، فناوری اطلاعات و حمل و نقل برای افزایش ظرفیت، اشتغال در کشور و برنامه ریزی برای کاهش بیکاری استفاده شود. به خصوص بیکاری فارغ التحصیلان باید در این زمینه ها سرمایه گذاری شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، علیرغم اینکه طبق آمار، بخش خدمات درصد بالایی از سهم اشتغال کشور را نسبت به بخش های صنعتی و کشاورزی به خود اختصاص داده است و تمایل به ایجاد و مدیریت مشاغل خدماتی روز به روز در حال افزایش است. اما به اعتقاد کارشناسان ایجاد تعادل در بازار کار نیازمند حمایت های لازم برای استفاده از ظرفیت همه بخش ها در زمینه اشتغال و فعالیت های اقتصادی است. در حال حاضر مهمان نوازی، راهنمای توریستی و گردشگری، فروش آنلاین، طراحی سایت، مشاوره و تبلیغات از جمله مشاغل خدماتی پرمخاطب در کشورهای دیگر است که به دلیل درآمدزایی، هزینه کم و … چند سالی است که در کشور ما وجود دارد. جذابیت جدید و پذیرش آن روز به روز در حال افزایش است.
انتهای پیام