انتهای پیام
از فاز دوم این بزرگراه، تونل البرز به عنوان طولانی ترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهره برداری رسیده است. پس از اتمام فاز دوم، فاز سوم بزرگراه تهران – شمال باقی مانده است که از پل زنگوله ابتدای استان مازندران شروع و به طول 47 کیلومتر ادامه دارد و در دشت نظیر به فاز چهارم این بزرگراه متصل می شود. تقاطع.
پس از افتتاح منطقه یک بزرگراه شمال تهران در 15 اسفند 1396، مسئولان وزارت راه و شهرسازی قول دادند که تا پایان سال 98 یا در نهایت تا پایان دولت دوازدهم فاز دوم این پروژه را بسازند. یعنی بهار 1400. یعنی قرار بود باند خروجی منطقه دوم اتوبان تهران-شمال به بهره برداری برسد.
در همین راستا خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در گفت و گو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه باند غرب منطقه 2 بزرگراه تهران – شمال با پیشرفت 86 درصدی در حال تکمیل است، گفت: پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال جاری آماده بهره برداری می شود. سال سال مالی 1401 با در دسترس بودن به موقع منابع اعتباری.
در حالی که 25 سال از آغاز پروژه بزرگراه تهران – شمال می گذرد، با تکمیل فازهای یک و چهار در سال های اخیر طبق وعده وزارت راه و شهرسازی، خط دوم این بزرگراه باید آماده بهره برداری شود. در عرض یک سال.
اما به نظر می رسد یکی از مهم ترین موانعی که اجرای این پروژه عظیم را به تعویق انداخته، تامین منابع مالی و اعتبار است و همانطور که خادمی خاطرنشان می کند، اتمام عملیات اجرایی محدوده دو بزرگراه تهران – شمال نیز نیازمند است. 6000 میلیارد تومان اعتبار اما تاخیر در تحقق این پروژه با افزایش قیمت ها و تورم موجود تاثیر منفی بر تحقق این ابرپروژه خواهد داشت.
بنابراین بر اساس تغییر تاریخ به سال مالی 1401 و تعیین پایان شهریور 1402 به جای تیرماه 1402 به عنوان پایان سال مالی 1401، باید ببینیم که آیا کمتر از یک سال تا زمان موعود عملیات باقی مانده است. قطعه دوم بزرگراه تهران – شمال بالاخره گره این کار از ابتدای کار باز است یا خیر.
به گزارش ای بی اس نیوز، پروژه بزرگراه تهران – شمال در سال 1377 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال 1378 آغاز شد و تاکنون فاز اول و چهارم این محور بزرگراه 32 کیلومتری و 20 کیلومتری افتتاح شده است. و در خدمت هستند. ، اما فاز دوم و سوم این بزرگراه همچنان ناقص است.
همچنین به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عملیات اجرایی نوار شرقی نیز با 68 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا پایان سال 1402 آماده بهره برداری می شود.