تعیین تکلیف خودروی ورزشکاران در انتظار لغو یا اجرای مصوبه!
پس از تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مجوز واردات خودرو برای ورزشکاران، باید گفت گمرک تنها مجری است و طبق تصمیم دولت و قانون عمل خواهد کرد، اما باید دید. تصمیمی که دولت در این خصوص بر اساس حکم دیوان عدالت خواهد گرفت.
به گزارش ای بی اس نیوز، پس از جام جهانی 2022 قطر، دولت به عنوان پاداش قول داد که یک خودروی وارداتی به بازیکنان بدهد و سپس مجوز آنها را صادر کرد.
به طور کلی می توان گفت پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر، هیات وزیران امتیاز واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی و تجهیزات فنی را تصویب کرد. کادرفنی تیم ملی فوتبال ایران (اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان) تحویل داده می شود و بازیکنان می توانند دستگاهی از خودروهای وارداتی با سود بازرگانی صفر درصد و با رعایت قوانین و مقررات جاری تهیه کنند. .
لازم به ذکر است که این موضوع باعث اعتراض بسیاری از ورزشکاران سایر رشته های ورزشی شده است. اما حواشی این مجوز (واردات خودروی فوتبالیست ها) زمانی افزایش یافت که حسین کنعانی زادگان در گفت و گوی تلویزیونی از واردات یک رنجروور 100 میلیارد تومانی با مجوز اعطایی خبر داد.
این اقدام برای برخی از بازیکنانی که فرصت پرداخت هزینه خودرو را داشتند اجرا شد و خودروی خریداری شده توسط برخی بازیکنان ترخیص و تحویل شد و خودروی برخی دیگر نیز که هنوز تسویه نشده است در داخل کشور است. گمرک.
ماجرا از آنجا شروع شد که پس از مصاحبه کنعانیان، دیوان عدالت این موضوع را به رای دادگاه گذاشته و در نهایت رای به لغو این مصوبه کابینه داد. بدین ترتیب، سه شنبه گذشته (7 آذرماه) دیوان عدالت اداری، وی رای به لغو مجوز واردات خودرو به بازیکنان فوتبال داد.
دیوان عدالت تاکید کرد که چنین پاداش هایی باید برای همه قهرمانان در نظر گرفته شود یا اینکه برای یک ورزشکار خاص قابل اعمال نباشد. بنابراین دلیل ابطال این دیوان عدالت اداری «ایجاد تبعیض ناعادلانه بین ورزشکاران” اعلامیه
قضات این شورا در جلسه هفتم آذرماه شورای عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند نهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه رفع ظلم تبعیض و ایجاد تسهیلات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی که جزو وظایف آنهاست. دولت جمهوری اسلامی ایران است. اعطای مجوز واردات خودروی شخصی به هر یک از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی از مصادیق تبعیض ناعادلانه است.
ضمناً در جلسه مذکور به اعمال ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری که زمان اجرای آرای شورای عمومی را مشخص می کند، رأی گیری شد. و با قبول آن تاریخ ابطال مصوبه به لحظه صدور آن برمی گردد. بنابراین گفته شد بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که قبلا خودرو وارد کرده بودند نیز مشمول تصمیم شورای عمومی دیوان عدالت اداری خواهند بود.
به دنبال این مشکل، فدراسیون فوتبال این مصوبه را لغو کرد واکنش وی نشان داد و اعلام کرد: برای حفظ حقوق مکتسبه بازیکنان تیم ملی که بر اساس مصوبه دولت ایجاد شده و در زمان اعتبار مصوبه با پرداخت وجه توسط خود بازیکنان برای خرید یک خودرو، عوارض گمرکی و سایر هزینه های قانونی برای واردات خودرو دریافت می شود. با کمال احترام قضات محترم دیوان عدالت اداری کلیه راهکارهای قانونی را طی نموده و در حدود قوانین و مقررات تلاش خود را به کار گرفته اند تا به امید خداوند متعال اقدامات موفق گردد. نتایج منصفانه
همچنین کیومرث هاشمی وزیر ورزش امروز در حاشیه اختتامیه دوره تربیت مربی فرهنگ و اخلاق ورزش کشور در پاسخ به این سوال اعلام کرد: در گذشته هیئت وزیران لطف و تایید داشتند. تصمیم واردات خودرو برای بازیکنان فوتبال اما پس از چند سال امسال این مصوبه در آستانه جام ملتها باطل شد و باعث نگرانی شد. من به رئیس دیوان عدالت اداری گفتم چنین ملاحظاتی داشته باشید، البته دولت مصمم است و به دنبال ایجاد شرایطی است که همه رشته های ورزشی این مشکل را برطرف کنند و باید توانمندی های جدیدی در اختیار قهرمانان سایر حوزه ها قرار گیرد تا دغدغه آنها برطرف شود. خطاب.
گمرک تنها مجری است
بدیهی است طبق قوانین گمرکی این خودروها قابل واردات و تحویل به ورزشکاران بوده است.
با استناد به قوانین گمرکی باید گفت: «در چارچوب قانون و بر اساس مقررات، در مورد کالاهای وارداتی باید مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت امنیت صادر شده باشد. برای کالایی مجوز صادر می شود یعنی این کالا اجازه ورود به کشور را دارد و گمرک در نقش مجری تنها وظیفه ترخیص کالا از گمرک را بر اساس قانون دارد.
گمرک فقط نقش اجرایی دارد و هیچ نقش قانونگذاری و تصمیم گیری ندارد. در مورد خودروهای فوتبالیست ها نیز مجوزها از سوی دولت صادر شده و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ثبت این خودروها در سامانه ثبت سفارش موافقت کرده است. بنابراین مجوز واردات این خودروها بر اساس مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن صادر شد تا خودروها بتوانند وارد کشور شوند.
واردات خودروهای دارای مجوز ثبت سفارش، گمرک هنگام ورود به گمرک و اظهار آن، عوارض و عوارض گمرکی را در چارچوب قانون و مقررات محاسبه و وصول می کند و به این خودرو اجازه ورود به مراحل شماره گذاری را می دهد. که موضوع دیگری برای پلیس و نیروی انتظامی است.
خودروهای این فوتبالیستها که به گمرک اظهار شده بودند، در چارچوب کارها و تشریفات انجام شده و ترخیص و تحویل داده شدهاند، اما چه شمارهگذاری شده باشند و چه نباشند، دیگر در گمرک نیستند. در مورد خودروهایی که به گمرک اظهار نشده اند، این مشکل خاص خود را دارد و طبیعتاً مردم عوارض و غیره را پرداخت نکرده اند یا پول خود را نگرفته اند. بنابراین خودرو ترخیص نشده و همچنان در گمرک است.
اما اگر فرض کنیم خودروهای تحویلی به دلیل ابطال تاییدیه دیوان عدالت بازپس گرفته می شوند، باید گفت که این خودروها در زمان واردات دارای مجوز بوده و مجوز تحویل آنها به ورزشکاران بوده است. در حال انجام. طبق قانون و وعده دولت. اما در صورت ابطال این مصوبه، بسته به آنچه قانونگذار یا سیاستگذار به گمرک اعلام می کند، گمرک همچنان می تواند در چارچوب قانون نسبت به استرداد خودروهای ترخیص شده یا هر کالای ترخیص شده از گمرک در صورت اجازه مجوز اقدام کند. لغو شده اند، آن را مطالبه کنید. یا در صورتی که هزینه حقوق و عوارض گمرکی متناسب نباشد از این بابت کسر می شود.
در مورد خودرو ابتدا لازم است حکم صادره مشخص شود. اما هنوز باطل نشده و فقط دیوان عدالت به ابطال آن رأی داده و دولت نیز با آن مخالفت کرده است. بنابراین باید منتظر تصمیم نهایی در این زمینه باشیم.
در صورت ابطال موافقت دولت، طبق قوانین موجود، گمرک می تواند بر اساس مقررات تجارت خارجی و قانون گمرک شکایت کند و بر اساس مجوز صادره، کالا را مسترد یا توقیف کند. “
لازم به ذکر است برخی از ورزشکاران پس از پرداخت هزینه خودروهای خود را دریافت کردند اما شماره گذاری نشدند و پلیس از شماره گذاری این خودروها خودداری کرد و منتظر اعلام نظر قانونی نهایی هستند که باید منتظر نظر دولت در این زمینه بود.
انتهای پیام