سایر موضوعات

تشکیل یک سازمان تجاری و چند سوال

این کارشناس اقتصادی گفت: کسانی که مخالف جدایی بودند نیز این موضوع را مطرح کردند که امروزه در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، بخش بازرگانی عموماً از صنعت تامین کننده کالاهای عمومی جدا نیست و در بازار دخالت نمی کند. همچنین در این کشورها الگوی توسعه صنعتی رقابتی است و خودکفایی یا جایگزینی واردات نیست. بنابراین تولید بر مبنای مزیت رقابتی است.

همچنین به گفته وی نگرانی صنعت گران این است که پس از تاسیس این سازمان ممکن است واردات افزایش یابد و دخالت های دولت در اقتصاد بیشتر شود. اصولاً این امکان وجود دارد که دولت برای به دست آوردن دل مصرف کنندگان، قیمت ارز را پایین بیاورد تا واردات انجام شود و صنعتی زدایی که در دهه های مختلف از جمله دولت های نهم و دهم به ویژه در دولت های نهم و دهم رخ داده است. صنعت پوشاک و نساجی به شدت آسیب دید.

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: نگرانی صنعتگران این است که پس از راه اندازی این سازمان، واردات افزایش یابد و دخالت های دولت در اقتصاد چند برابر شود، حمایت ها، گمرک و تحریم ها کجاست؟

به گزارش ای بی اس نیوز، گزارش ها حاکی از آن است که اصول تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار به تصویب دولت رسیده و قرار است این سازمان یک سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد. چندی پیش علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره راه اندازی این تشکل بازرگانی گفته بود که پس از تصویب در دولت، لایحه قانون تشکیل سازمان مشاغل باید در مجلس بررسی و در دستور کار قرار گیرد. بنابراین تصمیم گیرنده نهایی در خصوص تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. بر این اساس به نظر می رسد پس از رفع تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی، دولت قصد دارد اهداف خود را از راه دیگری دنبال کند.

انتهای پیام

وی افزود: به نظر می رسد تصمیم اخیر دولتمردان بازگشت به الگوی خودکفایی و جایگزینی واردات است که در آن ارتباط با کشورهای خارجی محدود و مبادلات اقتصادی تنها با چند کشور است، سیستم سود بانکی به صورت مصنوعی تنظیم شده است. زیر نرخ تورم و در فناوری، تاکید بر مهندسی معکوس است. البته الان هم همین چیزها حاکم است و مدل اقتصادی و صنعتی، جایگزینی واردات است، اما اگر وزارت بازرگانی احیا شود، به صورت عینی و عملی به این مدل برمی گردیم. از جمله خسارت ها باید منتظر ماند تا نرخ ارز و سود بانکی به صورت مصنوعی حفظ شود و تعرفه ها افزایش یابد.

همچنین به گفته این کارشناس اقتصادی هنوز ماموریت سازمان های توسعه ای مشخص نشده است. در حال حاضر مجموعه ای از سازمان های توسعه ای از جمله ایدرو، ایمیدرو و غیره فعال هستند، اما مشخص نیست که آیا این سازمان ها توسعه هستند یا کارآفرین.

وی با بیان اینکه این اهداف در عمل محقق نشده است، گفت: در لایحه الحاقی وزارت حراست مقرر شده بود که بعد از شش ماه تشکیل قانون و ساختار تشکیلاتی مشخص شود اما این امر محقق نشده است. تاکنون به دست آورده است. در حال حاضر هیچ آموزشی در سایت این وزارت دادگستری وجود ندارد و به نظر می رسد تنها وزیر و معاونان وزیر تغییر کرده اند.

حقگو در این خصوص در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه پاسخ این سوال که دولت در اقتصاد ایران چه جایگاهی دارد، هنوز بی پاسخ است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 10 آزمون و خطا را پشت سر گذاشته است. جدایی و ادغام اما آخرین بار در سال 2010، ادغام با یک پایگاه انجام شد. اصولاً ادغام بر این اساس استوار بود که صنعت و تجارت یک زنجیره واحد را تشکیل می دهند و توسعه صنعتی در این زنجیره واحد صورت می گیرد. نمی توان بدون تماشای بازار و انتظار رشد صنعت، تولید کرد یا بازار را مختل کرد.

حقگو با بیان اینکه در خصوص تشکیل سازمان تجارت سوالاتی وجود دارد، گفت: اولین سوال این است که تکلیف سازمان توسعه مشاغل چیست یا جایگاه سازمان حمایت، گمرک و تعزیرات کجاست؟ اگر همه اینها زیر مجموعه سازمان تجارت قرار گیرد، مانند وزارت بازرگانی می شود و باید لایحه جدایی مانند قبل داشته باشد. اما اگر قرار باشد تنها یک سازمان باشد، باز این سوال پیش می آید که سازمان توسعه کسب و کار، سازمان حمایت و… با سازمان کسب و کار چه رابطه ای خواهد داشت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا