تاخیر 8 ماهه در تصویب و ابلاغ آیین نامه خروج خودروهای فرسوده
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محمود مشهدی شریف در نشست خبری با اشاره به اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: بر اساس آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی در کشور سالانه بیش از 26 هزار نفر اعلام می شود. سالانه بیش از 6400 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. میزان خسارت ناشی از این آلودگی در کمترین حالت ممکن بین 8.2 تا 11.3 میلیارد دلار در سال یا تقریباً 568 همات (568 میلیارد تومان) در سال بر اساس نرخ فعلی ارز برآورد شده است. رقم قابل توجهی
نقش خودروهای جدید در افزایش آلودگی هوا
وی ادامه می دهد: نیمی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است که مطمئنا بخش زیادی از آن مربوط به خودروهای فرسوده است و نیمی دیگر البته خودروهای نو هستند که استانداردهای لازم را ندارند.
رئیس انجمن تخصصی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: یکی دیگر از دلایلی که اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده را توجیه می کند کاهش مصرف سوخت است. هر خودرو فرسوده روزانه تقریبا 4.13 لیتر بنزین مازاد مصرف می کند که با نرخ 70 سنت فوب خلیج فارس معادل 35000 تومان در مقایسه با مصرف بنزین آزاد، هر خودرو فرسوده 132 هزار تومان مصرف می کند. روزی 160 تومن بنزین بیشتر یا این مقدار در سال. به 48 میلیون و 238 هزار تومان در سال می رسد. بهترین خودروهای ما در هر 100 کیلومتر هفت لیتر سوخت مصرف می کنند، در حالی که برای خودروهای خارجی سه لیتر است.
مشهدی شریف در ادامه گفت: از 10 بهمن 1401 مسئولیت اسقاط خودروها به سازمان گسترش وزارت حراست محول شده است.
وی سپس درباره آیین نامه از رده خارج شدن خودروهای فرسوده گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو حدود 4.5 سال پیش در مجلس گذشته مطرح شد و پس از سه سال این قانون در خرداد 1401 به تصویب رسید.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: به وزارت صنعت و دولت 3 ماه فرصت داده شد تا آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای تصویب آیین نامه، ماده 10 این قانون اصلاح شد و نام آن به قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.
وی گفت: طبق قانون برای صدور گواهی اسقاط هر چهارم خودروی تولید شده باید اسقاط شود و در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودروساز باید یک و نیم درصد قیمت خودرو را به صنعت پرداخت کند. صندوق توسعه گواهی اسقاط بگیرید و خودروی تولیدی شماره گذاری می شود.
رئیس انجمن حرفه ای مراکز اسقاط و بازیافت خودرو قیمت گواهی اسقاط را 35 میلیون تومان دانست و گفت: اگر قیمت خودرو 600 میلیون تومان باشد خودروساز باید 36 میلیون تومان به صنعت پرداخت کند. . صندوق توسعه با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو. قیمت گواهی اسقاط است، اما اگر قیمت خودرو کمتر از 600 میلیون تومان باشد، باید مبلغ کمتری را به صندوق توسعه صنعت پرداخت کند و زمانی که قیمت خودرو از 600 میلیون تومان گذشت، باید خرید کند. مبلغی بیشتر از مبلغ گواهی ضایعات که اونجا هم بهتره.اجازه میدن گواهی انصراف بخرن.
وی افزود: قانونگذار اعلام کرد در صورت نبود گواهی اسقاط 1.5 درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه صنعت واریز می شود.
مشهدی شریف گفت: سرانجام قانون اصلاح ماده 10 در اواخر دی ماه 1401 به تصویب رسید و پس از طی مراحل در 10 بهمن 1401 لازم الاجرا شد و پس از آن سه ماه به دولت فرصت داده شد تا آیین نامه استفاده را تصویب کند. خودروها تایید نشده است.
4.8 Hammet از موجودی صندوق ملی محیط زیست ناپدید شده است
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت با اشاره به لزوم تصویب آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در این آیین نامه بسته های تشویقی و تحریمی در نظر گرفته شده است که از جمله تحریم ها این است که هر چه خودرو قدیمی تر باشد. است، هر چه بیشتر بیمه خودرو نیز افزایش می یابد. ضمناً با رسیدن خودرو به سن فرسودگی، سهمیه سوخت حذف می شود و مورد سوم عدم بخشودگی جریمه دیرکرد است.
مشهدی شریف گفت: اعطای وام و تسهیلات نیز یکی از مشوق هاست. با توجه به وضعیت تولید و وضعیت خودروهای فرسوده، پیش بینی می شود ماهانه حدود 800 میلیارد تومان از سوی خودروسازان به صندوق توسعه صنعت واریز شود. بنابراین از بهمن ماه سال گذشته باید 8.8 میلیارد تومان در این صندوق واریز می شد. در حالی که طبق شنیده ها حدود 4 هزار میلیارد تومان در صندوق توسعه صنایع موجود است.
رئیس انجمن صنفی صنفی اسقاط و مراکز بازیافت گفت: وام به مالکان خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای عمومی و موتورسیکلت (مطابق با قانون) از محل درآمد صندوق توسعه صنعت و بر اساس قانون اعطا شود. قانون از کار انداختن خودروهای فرسوده
وی با اشاره به اینکه قرار است در آیین نامه از رده خارج خودروهای فرسوده جدول همسان سازی داشته باشیم، گفت: این جدول ابتدا در سال 93 تصویب شد و 3 سال بعد اصلاح شد و اکنون حدود 6 سال و نیم از عمر آن می گذرد. این تغییر نکرده است. نشانگر سفره قیامت رانندگی می کرد. همانطور که در این جدول اشاره شد در صورت اسقاط خودروی سواری گواهی اسقاط صادر می شود. یا اگر موتورسیکلت اسقاط شود، یک هفتم خودروی سواری گواهی اسقاط دریافت می کند. به عبارت دیگر اگر 7 موتورسیکلت اسقاط می شد، این معادل اسقاط یک سفر است و یک تاکسی دارای دو گواهی اسقاط است.
مشهدی شریف گفت: اما در جدول معادلات آیین نامه جدید، سن خودرو نیز لحاظ شده است و بسته به سن خودرو، تعداد گواهی اسقاط صادر می شود و هر چه سن خودرو کمتر باشد. . ، تعداد گواهی های قراضه بیشتر است. در واقع سه نوع سن برای انواع خودروها و اسقاط آنها در نظر گرفته شده است. بنابراین صاحبان خودروهای فرسوده مطلع شدند که سن خودرو در تعداد گواهی اسقاط لحاظ شده است. بنابراین با درز این خبر اگر در 6 ماهه ابتدایی سال تقریباً سه برابر خودروهای فرسوده نسبت به سال گذشته اسقاط شده است، با این خبر اسقاط خودروها کاهش چشمگیری داشته است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت گفت: قرار بود ستاد جدید نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده سالانه تا 100 هزار خودرو اسقاط کند اما به دلیل عدم تصویب آیین نامه حذف خودروهای فرسوده، بعید است امسال تعداد خودروهای اسقاط شده به 40000 دستگاه برسد.
وی گفت: ظاهراً در آیین نامه جدید در مورد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، محدودیت سنی فرسودگی حذف شده و سن فرسودگی درج شده است که در صورت بروز این امر، بیش از 60 درصد خودروها اسقاط نمی شوند و بر اساس اهداف برنامه هفتم که اسقاط 500 دستگاه است به هزار دستگاه خودرو در سال نمی رسیم.
مشهدی شریف گفت: از آنجایی که تصویب و ابلاغ آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده با تاخیر بیش از 8 ماهه مواجه شد، حدود 80 درصد از اسقاط کاهش یافت. 2.5 میلیون خودروی فرسوده (20 ساله) در کشور وجود دارد. اما اگر محدودیت فرسودگی 15 ساله را در نظر بگیریم، حدود 3.5 میلیون بیشتر می شود.
رئیس انجمن حرفه ای مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: تعداد گواهی اسقاط می تواند انگیزه مستقیمی برای اسقاط خودرو باشد.
وی گفت: در سال 98 در مجموع 7 هزار خودروی فرسوده اسقاط شد. در سال 1999، 13000 خودروی فرسوده اسقاط شد. در سال 1400 حدود 28000 خودروی فرسوده و در سال 1401 کمی بیش از 30000 خودروی فرسوده اسقاط شد و امسال در نیمه اول سال حدود 30000 خودروی فرسوده اسقاط شد.
رئیس انجمن تخصصی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: پیش بینی می شد امسال 100 هزار خودروی فرسوده اسقاط شود، اما به دلیل تاخیر در تصویب آیین نامه ها، تا پایان سال به حدود 40 هزار خودروی اسقاط می رسیم. . البته در سال 93 حدود 330 هزار خودروی فرسوده اسقاط شد.
absnews