تسهیل تجارت الکترونیک؛ کد توسعه اقتصادی / الزامات وزارت ارتباطات در عصر اقتصاد دیجیتال

سرعت این تغییرات به گونه ای است که حتی در سال های اخیر قابل پیش بینی نبود. ابزارهای دیجیتال جدید تغییرات اساسی در نحوه کار، برقراری ارتباط، خرید و فروش کالاها و خدمات و انجام وظایف روزانه افراد ایجاد کرده است. بخشهای مختلف اقتصادی مانند بانکداری، خردهفروشی، انرژی، حملونقل، آموزش، انتشارات، بهداشت و بهداشت تحت تأثیر اقتصاد دیجیتال متحول شدهاند و رشد و گسترش آنها به نحوه تعامل آنها با بخش دیجیتال بستگی دارد.
absnews
absnews
گروه توسعه بازرگانی خبرگزاری آنا; قرن بیست و یکم را باید عصر اقتصاد دیجیتال نامید، پدیده ای که جنبه های مختلف زندگی بشر را متحول کرده است. به دلیل گستردگی و تنوع نوآوری ها و اختراعات، اقتصاد جهانی و از این رو ایران در تمامی عرصه های زندگی بشر به ابزارهای دیجیتال و اینترنت وابسته شده است.
در صنایع ارتباطات و ماهواره، افق های گسترده اما دست یافتنی را شناسایی کرده ایم که تا به امروز موفق و سودآور بوده اند، مانند شرکت های نظارت بر آب و هوای ماهواره ای و کاربری های اراضی کشاورزی. قبل از آن آقای جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حجم اقتصاد دیجیتال کشور را 6.5 درصد اعلام کرده بود اما در این دولت آقای زارع پور قول دادند که حجم بازار اقتصاد دیجیتال به 10 درصد برسد. از تولید ناخالص داخلی
چین به همین جا متوقف نشده و اقتصاد دیجیتال را به بخش مهمی از استراتژی توسعه ملی خود تبدیل کرده است. چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصاد دیجیتال (FYP) یک نقشه راه دقیق در “حوزه های استراتژیک” مانند حسگرها، اطلاعات کوانتومی، ارتباطات، مدارهای مجتمع و زنجیره بلوکی و همچنین اقداماتی در زمینه فناوری هایی مانند اینترنت 6G خواهد بود.
او در این کتاب فضای جهش یافته پیشرفت دیجیتالی شدن در تمام جنبه های زندگی را ترسیم می کند. او یک عبارت کلیدی در مورد اقتصاد دیجیتال دارد که این موضوع را برای همه ثابت می کند. شواب می گوید تغییرات دیجیتالی شدن آنقدر عمیق است که در تاریخ بشر هرگز وجود نداشته است.
ایران کاروان پارادایم های توسعه را پشت سر نگذاشته و در تعدادی از حوزه های اقتصاد دیجیتال به نتایج خوبی دست یافته است که به دلیل این مزیت مطلق بازارهای زیادی را تسخیر کرده است. در صنعت دفاعی، به عنوان یک صنعت با فناوری پیشرفته، دیگر قدرت مکانیکی صرف در اولویت نیست و تجهیزات الکترونیکی نیز باید راهنمای تسلیحات باشد، جایی که ایران با سلاح های مدرن مانند پهپادها که از بهترین ها استفاده می کنند، پیشتاز بازار محصولات نظامی است. اپتیک و الکترونیک.
رایانه های برنامه ریزی شده بخش هایی از بدن انسان را ایجاد می کنند که هم اکنون در پژوهشکده ایران در رویان در حال انجام است. اینترنت اشیا سبک جدیدی از بهره وری ایجاد می کند که ما را به بهینه ترین حالت ممکن سازمان می رساند. حمل و نقل بدون سرنشین در تاکسی ها و خودروهای خودران به اوج خود می رسد. منابع انرژی تجدید پذیر و هزاران چیز دیگر به تدریج جایگزین هیدروکربن ها می شوند
بسیاری از کشورها که از ماهیت رادیکال تغییرات آینده آگاه هستند، در حال حاضر درگیر توسعه “نقشه های راه” یا استراتژی های دولتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال هستند، به عنوان مثال، اقتصاد دیجیتال ایالات متحده آمریکا و اقتصاد اینترنتی چین. . را می توان ذکر کرد. بر اساس مقاله ای که توسط آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT) منتشر شده است، اقتصاد دیجیتال چین در سال 2021 به 7.1 تریلیون دلار خواهد رسید که به این معنی است که 39 درصد از تولید ناخالص داخلی چین در فضای فناوری و دیجیتال است.
حال وقتی فهرست بلند بالا را که به دلیل کوتاهی نوشته از ذکر همه آنها خودداری می کنیم، می نویسیم، متوجه می شویم که حق با این دانشمند ایرانی است. تغییرات مبتنی بر دانش در دنیای آینده بسیار زیاد است و هر کدام یک صنعت را مختل می کند، به عنوان مثال: مردم و مشاغل به طور فزاینده ای به تعامل آنلاین و خدمات آنلاین روی می آورند. ربات ها جایگزین نیروی کار زنده خواهند شد و بیشتر تولید توسط ماشین ها انجام خواهد شد. بخش بزرگی از تولید توسط پرینترهای سه بعدی در نظر گرفته شده برای انواع صنایع انجام می شود.
حرکت اقتصاد جهانی به سمت دیجیتالی شدن در همه عناصر آن است و امروز این سوال رشد شدیدی را تجربه کرده است. به گفته سازمان ملل، رشد تجارت الکترونیک پس از شیوع کرونا افزایش یافته است و با نزدیک به 32 تریلیون دلار، نیمی از اقتصاد جهان را در اختیار گرفته است. بر اساس این گزارش، تعداد افراد آنلاین در جهان از 50 درصد فراتر رفته و نیمی از بشریت به اینترنت متصل هستند که رونق در عصر دیجیتال را تضمین می کند.
در تجارت الکترونیک، همه نمودارها صعودی هستند. تا پایان سال 1400، ضریب نفوذ پهنای باند 127 درصد افزایش یافته است، که نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش داشته است. حجم تجارت الکترونیک در کشور به 1200 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل 9 درصد رشد داشته است در حالی که هیچ یک از بخش های اقتصادی کشور چنین رشدی را تجربه نکرده اند.
حرکت اقتصاد جهانی به سمت دیجیتالی شدن در همه عناصر آن است و امروزه این موضوع نیز رشد زیادی داشته است.به گفته سازمان ملل، رشد تجارت الکترونیک پس از شیوع کرونا به شدت توسعه یافته است و با حدود 32 تریلیون دلار، نیمی از اقتصاد جهان را در اختیار گرفته است.
انقلاب صنعتی چهارم سال ها پیش آغاز شد. آلوین تافلر مدت ها پیش در کتاب «موج سوم» فضای زندگی آینده را به خوبی ترسیم کرد و از موج سوم تکینگی دوران فراصنعتی صحبت کرد. مرحوم تافلر در آخرین کتاب خود به نام «ثروت انقلابی» از سازوکارها و نهادهای این تحول می نویسد و بیش از همه از عصر دیجیتال و راهبردهای آن خبر می دهد.
اقتصاد دیجیتال نه تنها توسط آینده پژوهان اطلاع رسانی می شود، بلکه کلاوس شواب نیز برای این منظور کتابی به نام «شکل دادن به آینده انقلاب صنعتی چهارم» نوشت. برجستگی شواب همین بس که او بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد است که بزرگترین گردهمایی اقتصادی جهان است و همه ساله اقتصاددانان، سرمایه داران و سیاستمداران برتر را در داووس سوئیس گرد هم می آورد.
شاید با خواندن این مقاله همه چیز برای ما عجیب به نظر برسد، اما سخنان حمیدرضا چابک، دانشمند ایرانی که به تازگی از ناسا بازگشته و در حال حاضر به کشور خدمت می کند، به خوبی اقتصاد دیجیتال آینده را توضیح می دهد. چابک در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود در نمایش فضای دانش همه چیز عجیب است، آیا واقعا این میزان پیشرفت وجود دارد؟ پاسخ داد: بله بدتر از آن چیزی که تبلیغ می شود.
آنچه مهم است این است که کشور در برخی حوزه ها مانند اینترنت آنطور که باید عمل نکرده است و برای راه اندازی مجدد اپلیکیشن ها به زمان نیاز داریم. هدف وزارت ارتباطات باید توانمندسازی و گسترش زیرساخت اینترنت باشد.
گذار به دیجیتالی شدن به یک کشور خاص محدود نمی شود و به همه کشورهای جهان مربوط می شود. بر اساس گزارش مرکز آمار، در ایران 55 میلیون نفر آنلاین و از خدمات نت استفاده می کنند و 20 درصد آنها معادل 11 میلیون نفر از بستر اینترنت درآمد کسب می کنند.
علاقه به گسترش تجارت الکترونیک به عنوان محرک توسعه اقتصادی به ویژه تجارت الکترونیک فرامرزی در سال های اخیر در فضای بین المللی تشدید شده است و اجماع گسترده و روشنی در مورد عوامل محیطی لازم برای ترویج الکترونیک وجود دارد. تجارت در کشورهای در حال توسعه در چین و کره جنوبی، مصرف کنندگان و کسب و کارها به سرعت مزایای تجارت الکترونیک را درک کرده و از آمریکای شمالی و اروپا پیشی گرفتند.
آنا چک کرد