موفقیت در صادرات محصولات غیرنفتی و به دست آوردن سهم بیشتر از بازار جهانی آرزویی است که سال هاست در ایران صحبت از آن می شود اما قدمی برای اجرای آن برداشته نشده است. اینکه چرا با تمام ظرفیتی که برای تولید محصولات باکیفیت و بسته بندی مطابق با استانداردهای روز جهانی داریم، هنوز نمی توانیم چهره ای تاثیرگذار در بازار جهانی باشیم، موضوعی است که سعید جارودی، دبیر سابق صدا و سیما و فعال اقتصادی انجمن ملی ایران می گوید: قطعا اولین چیزی که مشتری هنگام انتخاب یک محصول به خصوص کالاهای مصرفی و بادوام به آن توجه می کند، مسئله بسته بندی است. در واقع می توانم بگویم که چیزی که یک برند را می سازد، ترکیب کیفیت محصول ارائه شده با تمام جزئیاتی است که در بسته بندی آن گنجانده شده است. تاثیر این موضوع بر فروش و رضایت و وفاداری مشتریان به قدری چشمگیر است که نمی توان منکر آن شد. از یک بازار محلی و ملی در کشوری با تجارت بینالمللی، کسانی که بیشترین سرمایهگذاری را در بستهبندی دارند، سهم بازار بیشتری دارند. از اینجا مشخص می شود که اگر می خواهیم در عرصه تجارت بین الملل رقابتی باشیم، باید به بسته بندی و چاپ توجه ویژه ای داشته باشیم.»
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، «ترکیه با همه مشکلاتی که با ارمنستان دارد، بازار کشور را تسخیر می کند و ما در ایران فقط بر صادرات فله تمرکز می کنیم.» بازار داخلی به تجارت بین المللی، کسانی که در بسته بندی سرمایه گذاری می کنند، بازار بزرگتری دارند. این نکته ای است که سعید جارودی، دبیر سابق انجمن صنعت پخش ملی و فعال اقتصادی در گفت و گو با ما به آن اشاره می کند و می گوید: «اگر می خواهیم در عرصه تجارت بین الملل رقابت پذیر باشیم، باید به بسته بندی و چاپ محصولات ما توجه زیادی داشته باشید.
میرزایی که یکی از مدیران اجرایی بینال جهانی بسته بندی در ایران است، در این باره می افزاید: دلیل خوبی برای جهش به عرصه بین المللی برای برگزاری بی ینال بسته بندی بود. اتفاق بسیار جالبی برای ما بود. که در سال اول این مرحله شاهد حضور بیش از 100 اثر از طراحان و استودیوهای طراحی مطرح دنیا از 17 کشور مختلف بودیم و پس از داوری 9 داور بین المللی، به بررسی داوری نهایی پرداختیم. نمرات بخش های دوسالانه ایرانی و بین المللی ما را بسیار شگفت زده کرد، زیرا اختلاف نمره در این دو بخش بسیار کم بود، گاهی اوقات در بخش ایرانی بسیار بیشتر. تمامی آثار پذیرفته شده در چهارمین دوسالانه در نمایشگاهی از 29 بهمن تا 8 اسفند 1400 در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می شود و بازدید از این نمایشگاه می تواند آگاهی تولیدکنندگان و فعالان صادراتی کشور را نسبت به پتانسیل های موجود در حوزه بسته بندی افزایش دهد. طراحی و چاپ. »
absnews
متین میرزایی، استاد دانشگاه و متخصص طراحی بسته بندی، در این خصوص در گفتگو با ما در خصوص اینکه آیا طراحان ایرانی و صنعت چاپ ظرفیت تولید و طراحی محصولاتی قابل رقابت در منطقه و جهان را دارند، گفت: «طراحی بستهبندی و چاپ دو مقوله جداسازی هستند که از هم جدا نیستند، امروزه در ایران صنعت چاپ و بستهبندی پیشرفت زیادی کرده است و مجموعههای چاپی بزرگی در ایران وجود دارد که از آخرین تکنولوژی روز استفاده میکنند، از این نظر بزرگترین شاید مشکل کمبود متریال های مختلف به دلیل تحریم ها و روابط اقتصاد بین الملل ایران باشد. اما از نظر طراحی بسته بندی می توان دریافت که آثار طراحان ایرانی در مسابقات بین المللی جایزه می گیرند و مورد توجه قرار می گیرند که نشان از استعداد و پتانسیل بالایی دارد. از طراحان ایرانیان همچنین می بینیم که چندین محصول به اصطلاح خارجی وجود دارد. آنها ارائه می شود. در ایران و حتی اروپا که کار طراحان ایرانی است. همچنین در سالهای اخیر شاهد بودهایم که تولیدکنندگان کشورهای دیگر به طراحان ایرانی توجه میکنند و از آنها سفارش طراحی میخواهند، بنابراین فکر میکنم مشکل اصلی در این زمینه این است که «ما میتوانیم به راحتی وارد عرصه بینالمللی شویم و مسیرهای مشخصی را طی کنیم که نیازمند بازنگری است. استانداردها، رقبا و در واقع بررسی مجدد بازارهای هدف.”
سعید جارودی، فعال اقتصادی نیز در بخشی دیگر از گفت و گوی خود به پتانسیل بالای ایران در طراحی، چاپ و بسته بندی اشاره می کند و معتقد است با وجود این ظرفیت بالا، استعدادهای صادراتی به دلیل سیاست های بد ایران در سال های اخیر از بین رفته است. جارودی افزود: برای محصولات صنعتی و صنایع تبدیلی سیاست های صادراتی خاصی نداریم. یعنی ما کسی را تشویق به صادرات نمی کنیم. مقررات دست و پا گیر، دستورالعمل های خسته کننده و بسیاری از عوامل و موانع دیگر باعث می شود فرد تمایلی به گام برداشتن در مسیر صادرات نداشته باشد. به همین دلیل هیچکس وارد بازی جزئیات صادرات نمی شود و مثلاً به سراغ طراحی بسته بندی شکیل و ارائه محصول نهایی در بازار نمی رود. اینجاست که کشوری مثل ترکیه با همه مشکلاتی که با ارمنستان دارد بازارش را تسخیر می کند و ما در ایران فقط روی صادرات فله تمرکز می کنیم. به این ترتیب طراحان و متخصصان بسته بندی ایرانی قربانی سیاست های صادراتی می شوند».
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز