خودروهای نیسان از گذشته تا به امروز مورد تحسین و احترام مصرف کنندگان ایرانی بوده است. بسیاری از خودروهای نیسان مانند نیسان پاترول، نیسان رونی و نیسان ماکسیما در ایران مونتاژ می شوند و ما همچنان به تولید نیسان جونیور 50 ساله با برند زامیاد ادامه می دهیم! جدیدترین محصول مونتاژ نیسان برای بازار ایران نیسان ترا است که مانیان خودرو آن را به کشورمان آورده است.
نیسان ترا با نام های دیگری مانند نیسان ژنگژو و نیسان پالادین نیز شناخته می شود که می توان آن ها را نسل جدید نیسان رونی ها دانست. نمونه های اولیه این SUV توسط مانیان خودرو، زیرمجموعه گروه پرشیا خودرو مونتاژ شد. در روزهای پایانی هفته گذشته رسانه ها این فرصت را پیدا کردند تا با این خودرو و عملکرد آفرود آن آشنا شوند. آنچه در ادامه خواهید خواند تجربه کوتاهی از رانندگی با نیسان ترا در کویر متین آباد است.
طراحی نیسان ترا برای مصرف کننده ایرانی نقطه ضعف بی اهمیتی است!
طراحی نیسان ترا اصلی به شش سال پیش برمی گردد و می توان گفت ظاهر این خودرو کاملاً قدیمی شده است. مانیان خودرو نیز نسخه اولیه این خودرو را برای مونتاژ مطالعه کرد تا شاهد تغییری در ظاهر این خودرو نباشیم. بنابراین می توان گفت که چهره مانیان ترا در مقایسه با آفرودها و SUV های جدید موجود در بازار قدیمی به نظر می رسد اما این موضوع برای مصرف کننده ایرانی اهمیتی ندارد.
از آنجایی که هیچ خودروی آفرود قابل توجهی در بازار ایران وجود ندارد، مصرف کننده ایرانی چندان به ظاهر قدیمی نیسان ترا اهمیت نمی دهد. علاوه بر این، مراکز فیس لیفت در سراسر کشور فعال هستند و در صورت تمایل مالک می توانند انواع به روز رسانی ظاهری را برای نیسان ترا اعمال کنند.
طراحی داخلی نیسان ترا نیز ساده است و خبری از سر و صدای خودروهای چینی نیست. مانند نیسان رونی محبوب، صندلی های ردیف عقب بالاتر از صندلی های ردیف جلو نصب شده اند. امکانات رفاهی Manian Terra نیز در سطح متوسطی قرار دارد و نباید از SUV مانیان خودرو انتظار لوکس داشت. برای مثال سیستم تهویه در این خودرو تک کاناله است و تنها دو کیسه هوا برای محافظت از سرنشینان جلو وجود دارد. با این حال، می توان برخی از ویژگی های پس از فروش را به این خودرو اضافه کرد.
واحد ژاپنی در نیسان چینی
نیسان ترا محصولی ویژه برای بازار چین است که مزایای اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی را با هم ترکیب می کند. زیر کاپوت نیسان ترا یک موتور 2 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی با کد 4K31TD قرار دارد. این موتور علاوه بر توربوشارژر به سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز مجهز است تا بازده خروجی آن را افزایش دهد. حداکثر بازده این موتور 228 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاور است. گیربکس هشت سرعته ZF نیز وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو بر عهده دارد.
Manian Terra در پیکربندی استاندارد خود یک خودروی دیفرانسیل عقب است، اما بسته به نیاز خود می توانید این SUV را به یک SUV سبک یا سنگین تبدیل کنید. این SUV همچنین به ویژگی “Tank U-Turn” مجهز است که شعاع گردش آن را برای مانورهای خارج از جاده کاهش می دهد. حداکثر سرعت نیسان ترا 160 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت کل آن 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر است.
تجربه رانندگی با نیسان ترا
نیسان ترا با وزنی کمتر از 2 تن، بر پایه موتور قدرتمند و شاسی مستقل ساخته شده است و می تواند عملکرد قابل قبولی در خارج از جاده ارائه دهد. البته انتظار نداشته باشید که نیسان ترا در حالت استاندارد تمام پیچ و خم های خارج از جاده را پشت سر بگذارد. به همین دلیل بهتر است قبل از ماجراجویی با این خودرو آن را تهیه کنید.
مانند بسیاری دیگر از وسایل نقلیه آفرود چهار چرخ متحرک، سه حالت رانندگی در Manian Terra در نظر گرفته شده است. به طور معمول، این خودرو یک SUV شهری دیفرانسیل عقب است. دو حالت دیفرانسیل سبک و سنگین نیز در نیسان ترا در نظر گرفته شده است که اولی برای عبور از جاده های لغزنده یا شنی مفید است و دومی در هنگام ماجراجویی های خطرناک استفاده می شود.
سیستم تعلیق مانیان ترا از نوع فنر دوبل در جلو و از نوع مولتی لینک در عقب با 5 حلقه می باشد که تعادل و نرمی مناسبی را برای خودرو فراهم می کند. ترمزهای چهارچرخ دیسکی نیز آرامش بخش هستند.
دنده های اول و دوم Manian Terra برای ماجراجویی های خارج از جاده بهینه شده اند و دیفرانسیل عقب قفل کننده برای مانورهای خارج از جاده مفید خواهد بود. از آنجایی که در تولید مانیان ترا از قطعات اصیل نیسان استفاده شده است، مصرف کننده می تواند به کیفیت این خودرو اطمینان داشته باشد. البته چون موتور توربوشارژ روی این خودرو تعبیه شده است باید برای پرکردن باک از سوخت باکیفیت استفاده کنید تا خودروی شما در آینده دچار مشکل فنی نشود.
مونتاژ نیسان ترا، یک جفت کفش جدید در بیابان!
ورود مانیان ترا به بازار با مانیان خودرو، خودروهای نیسان را پس از مدت ها دوباره وارد صنعت خودروسازی کشور کرد. البته برخلاف نیسان رونی های قدیمی، خودروی چهار چرخ متحرک مانیان خودرو رقبای خارجی زیادی به خود نمی بیند و کار نسبتاً آسانی را پیش رو دارد. تنها رقیب این خودرو که هنوز در حال تولید است Daion Y7 است. این خودرو بر پیشانی خود نشان خودروی چینی دارد و از نظر مصرف کنندگان نمی تواند با نیسان ترا رقابت کند.
بدون شک می توان گفت که توقف واردات خودرو به کشور ضربه بزرگی به قشر SUV بازار وارد کرده است. آخرین نسخه های وارداتی تویوتا پرادو، تویوتا لندکروز و تویوتا اف جی کروزر به یک دهه قبل برمی گردد و اکثر نمونه های موجود فرسوده شده اند. بنابراین، ارائه یک وسیله نقلیه آفرود صفر کیلومتر با یک برند معتبر برای علاقه مندان به ماجراجویی ارزشمند خواهد بود. اگر مانیان خودرو بتواند تولید نیسان ترا را قوی آغاز کند و قیمت آن از محدوده خاصی فراتر نرود، استقبال از این خودرو در بازار ایران بسیار زیاد خواهد بود.
منبع خبر: https://digiato.com/introduction-review-of-car/review-of-nissan-terra-valuable-car-in-iranian-market
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز