07:00 – 10 نوامبر 1403
عمادالدین جعفری کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز، گفت: در حال حاضر بازار خودرو گرم نیست و اگر جایی گفته شود بازار خودرو گرم است. این بدون شک به این معنی است که یک سری افراد از بازار داغ سود می برند.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: مشکل بزرگ دلالان خودرو این است که این روزها نه تنها نمی توانند خودرو بفروشند، بلکه خبری از خرید و فروش و کسب چنین سودی برای آنها نیست و در نتیجه بازار خودرو رو به رو می شود. مسیری که هیچ کس در آن سرمایه گذاری نمی کند. به همین دلیل این افراد فضایی را در رسانه ها ایجاد می کنند که با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو افزایش می یابد. در صورتی که واردات خودروهای وارداتی باعث شده تا مردم تمایل چندانی به خرید خودروهای مونتاژی تولید داخل نداشته باشند و در این بازار رفتار هیجانی نداشته باشند و خودرو را با قیمت مناسب تری خریداری کنند.
الجعفری با اشاره به اهمیت واردات خودرو گفت: در حال حاضر واردات خودرو و تداوم آن منجر به از بین رفتن کامل حباب خودروهای مونتاژ داخلی شده است. مثلاً اگر قیمت «کرولا» چند ماه پیش را که ۵ میلیارد و سیصد یا چهارصد میلیون تومان بود، با قیمت فعلی آن مقایسه کنیم، میبینیم که قیمت فعلی آن ۲ میلیارد و سیصد میلیون تومان است یا خودروهای مشابه با شرایط مشابه
در واقع یکی از دلایل آن این بود که عده ای که در سیستم خودرو به آنها لاتاری گفته می شد، این گونه خودروها را به قیمت مصوب نظام می خریدند و با سود دو یا سه برابری می فروختند. این در حالی است که در شرایط کنونی تلاش می کنند و حتی التماس مشتریان می کنند که بتوانند همان خودروهای هواال را در بازار بفروشند اما نمی توانند برای آنها مشتری پیدا کنند.
این کارشناس خودرو گفت: بازار فعلی خودرو با دوران دولت دوم آقای روحانی که واردات خودرو را ممنوع کردند و سایت ثبت سفارش را بستند، متفاوت شده است. چرا که در آن شرایط باعث شدند بازار خودرو هرگز روز خوبی نداشته باشد. بنابراین در چند سال گذشته روزی نبود که قیمت خودرو ثابت بماند و همیشه به هر دلیلی نوسان داشته باشد، اما اکنون می توان گفت که خودرو بهترین بازاری است که می توانیم نام ببریم. چرا که خودروهای وارداتی با برندهای مختلف با وجود محدود بودن و نبود آپشن وارد کشور می شود و مردم می توانند خودروهای وارداتی را صفر کیلومتر خریداری کنند و این امر خوبی تلقی می شود.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی مردم دیگر برای خودروهای مونتاژ چینی که به بازار عرضه و قرعه کشی شده اند صف نمی کشند و شرایط ویژه ای در زمینه خودرو برای مردم در نظر گرفته شده است تا بتوانند در بازار رقابتی باقی بمانند. تا حدودی انحصار از بین می رود و از بین می رود و موضوع از همه مهمتر اینکه بسیاری از شرکت ها به دلیل نداشتن مشتری خودروهای وارداتی خود را به همان صورت می فروشند. به عنوان مثال «جتا» خودروی وارداتی است و «ماموت» مجبور شد این خودرو را به قیمت 500 میلیون تومان پیش فروش کند و اگر این واردات ادامه پیدا کند، شاهد خواهیم بود که همه شرکت ها مجبور به واردات خودرو خواهند شد، همانطور که در سال های طلایی آنها می توانند خودروهای وارداتی و تولیدی خود را به صورت اقساطی و با شرایط بسیار خوب به مردم بفروشند و به نظر من بازار خودرو اکنون به سمتی می رود که کمتر کسی جرات سرمایه گذاری در چنین بازاری را داشته باشد. بنابراین وقتی در بازار خودرو سرمایه گذاری نشود، خودرو به بازار مصرفی برای مصرف کنندگان تبدیل می شود. یعنی مصرف کننده واقعی خودرو را می خرد و به دنبال سود بیشتری از فروش آن نیست و دست دلال ها کوتاه می شود.
الجعفری گفت: بازار خودرو به گونه ای بود که در زمستان 1401 تا 1402 نمایندگان شرکت های چینی بین 200 تا 250 میلیون تومان از مردم به عنوان آب نبات می گرفتند تا برای آنها خودرو ثبت نام کنند. زیرا دلالان با وجود ثابت بودن قیمت دلار، قیمت خودرو را به صورت روزانه افزایش می دادند. به عنوان مثال خودروی «لاماری» که 970 میلیون تومان قیمت داشت، ناگهان در بازار یک میلیارد و 900 میلیون تومان فروخته شد. یعنی یک میلیارد بیشتر! حاشیه سود یک میلیارد تومانی در جیب فروشنده به معنای بالاتر بودن آن از قیمت شرکت مونتاژ با همه هزینه هاست.
این کارشناس خودرو با تایید این مطلب تصریح کرد: در حال حاضر دلالان جرات واسطه گری در بازار خودرو را ندارند; زیرا ناگهان حباب قیمت خودرو به دلیل واردات فرو ریخت و خودروهایی مانند تیگو 8 پرومکس که مردم آن را 4 میلیارد تومان خریدند به 2 میلیارد تومان رسید و این ضررها باعث کاهش سرمایه گذاری در بازار خودرو شد عملا تبدیل به یک بازار ترور برای دلالان شد.
الجعفری به نقش وزارت حریم خصوصی در تنظیم بازار خودرو اشاره کرد و ادامه داد: در دولت ها و دوره های مختلف وزرای حریم خصوصی مختلفی منصوب شده اند و معمولا برای ماندن در بازار خودرو یک سری اظهارات بی اساس و بی اساس می کنند. مواضع آنها . این در حالی است که وزرای صامت در چند سال گذشته هیچ سابقه ای در خودرو و حتی صنعت و معدن نداشتند و بر اساس شایستگی انتخاب نشدند.
وی بیان کرد: به عنوان مثال آقای فاطمی امین زمانی که وزیر صمت بود می گفت دستور دادیم تولید خودرو افزایش یابد و قیمت آن کاهش یابد در حالی که با دستور ایشان مشکل حل نشد. بلکه وزیر صمت باید مشکلات صنعت خودرو را بیان کند. زیرا یکی از مشکلات صنعت خودرو زنجیره تامین قطعات خودرو است که اگرچه از خودروساز سفارش دارد اما سفارش آن پرداخت نمی شود و در واقع بی کیفیتی خودرو نیز به دلیل زنجیره تامین است. از قطعات خودرو چون وقتی قطعه ای بی کیفیت عرضه می شود، خودروی بی کیفیت نیز عرضه می شود; بنابراین برای تولید خودرو ابتدا باید مواد اولیه خود را تهیه کرده و قطعات یدکی را به خودروساز تحویل دهد تا این شرکت بتواند خودرو را تولید کند. اما همه این مراحل انجام نشد و فقط گفته شد که تلاش می کنند تا پایان سال خودرو را ارزان کنند و بر تعداد تولیدات بیافزایند.
این کارشناس خودرو در خصوص واردات خودرو گفت: وزارت حریم افرادی دارد که مخالف گشایش واردات خودرو هستند و به دنبال یک سری منافع شخصی هستند. به طوری که حتی واردات قطارهای خودرویی نیز مختل می شود. آن ماشین های آپشن پایین که شماره و ارز مشخصی دارند به آنها داده نمی شود. به همین دلیل وزارت امنیت هیچ نقشی در زمینه واردات خودرو نداشت و این به دلیل اخباری بود که منتشر شد و در واقع رسیدگی به اخبار واردات خودرو بود که باعث شد این بازار به بازار عرضه شود. کنترل می شود. چون مردم به این نتیجه رسیده اند که به جای خرید خودروهای گران قیمت کره ای و ژاپنی که 10-12 سال پیش تولید شده اند، از خودروهای وارداتی استقبال خواهند کرد.
جعفری افزود: فکر می کنم اگر بازار خودرو در ایران مانند سایر نقاط دنیا به عنوان بازار کالاهای مصرفی شناخته شود و به آن به عنوان بازار سرمایه نگاه نکنیم، می توانیم با چند پروژه کوچک به بازار خودرو کمک کنیم. اقداماتی که خیلی پیچیده و سخت نیست، یک اقدام حذف سقف دلار برای خودروهاست و نکته بعدی این است که به جای اینکه تعرفه خودروهای برقی 0، 7، 10 یا 11 درصد شود، باید چیزی شبیه به این باشد. برای خودروهای هیبریدی انجام می شود که موثرتر است. زیرا وقتی زیرساختی برای خودروهای برقی وجود نداشته باشد، مردم از آن استقبال نمی کنند. در نتیجه می توان با استفاده از خودروی هیبریدی که مشکلات کمتری دارد، چنین مشکلاتی را حل کرد. از آنجایی که مصرف سوخت کمتری دارد و آلایندگی کمتری دارد، مردم با چالش شارژ خودروهای خود مواجه نمی شوند.