شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

تردد 2.9 میلیون خودروی فرسوده در تهران

به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی اسلام پناه در برنامه صبحگاهی «سبحانه ایرانی» با بیان اینکه بیش از 95 درصد از وظایف سازمان ملی استاندارد ایران در قانون کیفیت هوا طی یک سال گذشته اجرا شده است، گفت: تاخیر در اجرای تکالیف قانون کیفیت هوا در سال های گذشته از مردم عذرخواهی می کنم که منجر به وضعیت امروز شده است. قانون کیفیت هوا به وضوح چهار وظیفه اساسی را برای سازمان تعریف کرده است که عمدتاً به استانداردسازی مربوط می شود.

اسلام پناه در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره کم فروشی توضیح داد: سازمان ملی استاندارد ایران از ابتدای امسال طرح نظارت و کنترل بر میزان بسته بندی محصولات در سازمان ملی استاندارد ایران را آغاز کرده است. مطابق با اجرای این طرح، نرخ کم فروشی به 37 درصد رسیده است و اجرای این طرح در سازمان در حال پیگیری است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه حدود 27 یا 28 میلیون خودروی تجاری سنگین و متوسط ​​در کشور وجود دارد که برخی از آنها احتراق کامل ندارند و حتی استفاده از سوخت استاندارد باعث آلودگی می شود، گفت: تنها در تهران 2 میلیون و 900 هزار دستگاه خودروهای فرسوده در شهر تهران تردد می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود بنزین یورو 4 در حاشیه تهران گفت: نمی توانم به طور قطعی بگویم که نمونه برداری شده است اما توزیع بنزین بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست. پایش فقط در پالایشگاه انجام می شود و مابقی مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست است. البته از پمپ بنزین ها هم نمونه می گیریم و نتایج نشان می دهد که بنزین در شهر تهران یورو 4 است اما من چنین تاییدی نمی کنم. هدف ما این است که دستگاه های مسئول تامین انرژی بنزین با عدد اکتان مناسب برای احتراق بهتر تولید کنند. در صورت مشاهده مواردی حتی در شهرهای غیر از تهران به مراجع قضایی معرفی می شود. البته سازمان محیط زیست وظایف قانونی هم دارد که احتمالاً انجام می دهد. در مورد سایر شهرهای بزرگ می توان گفت که بنزین یورو 4 در همه شهرهای بزرگ موجود نیست. اما وزارت نفت باید به این تکلیف قانونی عمل کند.

در شهر تهران بنزین 4 یورو است اما در شهرستان های استان نه!

اسلام پناه عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیر متحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و غیر نوسازی و بخشی نیز مربوط به خودروهای در حال تردد دانست و گفت: حدود 27 تا 28 میلیون نوع خودرو یا موتورسیکلت وجود دارد. در کشور برخی از آنها احتراق کامل ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد باعث آلودگی می شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حوزه سوخت باید راهبرد را تغییر دهیم، افزود: باید با رویکردی نو در حوزه سوخت گام برداریم تا با رعایت حقوق شهروندی سوختی مطابق با استانداردهای موجود در کشور توزیع کنیم. . مطابق با اجرای تکالیف قانون کیفیت هوا، سوخت گازوئیل با میزان آلایندگی 7000ppm جایگزین نفت کوره با آلایندگی 35000ppm شده است که تا حدودی شرایط را مساعدتر کرده است.

اسلام پناه ادامه داد: وزارت نفت باید با احتیاط و حساسیت بیشتری نسبت به مردم عمل کند و به سمت راهکارهای جدید سوخت حرکت کند. ما باید استراتژی انرژی خود را تغییر دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای عالی استاندارد در خصوص هوای پاک گفت: سازمان ملی استاندارد با اجرای مصوبات تا پایان سال 100 درصد قانون کیفیت هوای خود را اجرا می کند. وظایف.

استاندارد آسانسور اجباری است

رئیس سازمان ملی استاندارد عوامل مختلفی در آلودگی هوا وجود دارد که رفع آنها نیازمند تصمیم گیری های چند جانبه است و افزود: در تلاش هستیم استاندارد گاز طبیعی، گازوئیل و نفت کوره را که تاکنون اجباری نشده است، تصویب کنیم. در اولین جلسه شورای عالی استاندارد همچنین در جلسه اخیر شورای عالی تجهیز و استاندارد کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو، نفت کوره و بخشی از قانون کیفیت هوا به تصویب رسید که مخالفت هایی را در این زمینه به همراه داشته است. برخی از موارد قانون هوای پاک نیازمند ابلاغ مقررات بوده است که تاکنون انجام نشده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مقرر شد به جای نفت کوره، سوخت گازوئیل بسوزانیم، یعنی نفت کوره با آلودگی 35 هزار پی پی ام با گازوئیل 6 هزار و 500 پی پی ام جایگزین شد، گفت: در نتیجه گوگرد کمتری وارد هوا شد. اما گوگرد هنوز جزو بالاترین آلاینده های شهر تهران نیست. دلیل آن نه تنها کیفیت سوخت پایین نیست، خودروهای فرسوده نیز عامل مهمی هستند. تنها در تهران دو میلیون و 900 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران تردد می کنند و این خودروها حتی با بهترین سوخت هم آلودگی ایجاد می کنند. گازوئیل با ppm 50 در برخی پالایشگاه ها تولید می شود و در برخی از پالایشگاه ها کمتر از 50 در 10 است، اما این گازوئیل دیگر ارزش سوختن ندارد و به سمت ناوگان هدایت می شود نه نیروگاه. اما اگر وارد ناوگان مستعمل شود، فارغ از کیفیت آن، نتیجه آن آلودگی خواهد بود. اما ارزیابی دستگاه های دیگر بر عهده من نیست.

وی درباره استانداردسازی آسانسورها نیز گفت: از سال 1395 استانداردهای اجباری آسانسورها در دستور کار قرار گرفت. در حالی که تمامی آسانسورها قبل از بهره برداری باید مجوز استاندارد دریافت کنند.

اسلام پناه درباره وضعیت استاندارد بنزین افزود: نمونه برداری از سوخت قبلا فصلی بود اما اکنون برای اولین بار نمونه برداری در پالایشگاه انجام می شود که هر ماه انجام می شود. آخرین نمونه برداری در آذرماه در تهران انجام شد. در شهر تهران بنزین یورو 4 موجود است اما در شهرهای تهران و شهرهای دور افتاده تهران وضعیت متفاوت است.

انتهای پیام

نوشته های مرتبط:

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *