تخت روانچی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته موظف به انتقال فناوری های نوین در صنعت خودروسازی در حوزه های مختلف مرتبط با ایمنی راه ها، ارتقای توانمندی ها در زمینه تجهیزات امداد و نجات و همچنین کمک های پزشکی و مهندسی راه و مدیریت ایمنی راه هستند. کمک به کشورهای در حال توسعه برای تقویت زمینه ایمنی راه در این کشورها و در نتیجه کاهش تعداد قربانیان جاده ای.
سفیر ایران در سازمان ملل گفت: تامین مالی پایدار برای ایمنی راه ها باید تمام حوزه های اصلی مدیریت ایمنی راه ها را با رویکردی کارآمد، فنی و عملی فارغ از ملاحظات سیاسی پوشش دهد.
– ارتقای ظرفیت و نقش کمیسیون ایمنی راه های کشور به منظور ایجاد هماهنگی بین برنامه های عملیاتی دستگاه های مختلف ذیربط.
– اجرای طرح مدیریت سرعت در محورهای اصلی سه استان با همکاری سازمان جهانی بهداشت به منظور مدیریت میانگین سرعت وسایل نقلیه به عنوان یکی از عوامل اصلی شدت تصادف و افزایش آمار قربانیان.
به گزارش ای بی اس نیوز، مجید تختروانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در جریان اجلاس ارتقای ایمنی راه ها به وقت محلی افزود: سالانه صدها هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند و میلیون ها نفر مجروح می شوند. شدید، قوی.
به گفته سفیر ایران در سازمان ملل، برخی از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه عبارتند از:
– ادغام مدیریت ایمنی راه در کمیسیون ایمنی راه های کشور و بهبود اثربخشی این حوزه با تقویت همکاری های چند بخشی و بین بخشی با این کمیسیون.
تخت روانچی در ادامه سخنان خود گفت: هدف از اعلام دومین دهه بین المللی ایمنی راه ها کاهش 50 درصدی مرگ و میر و مجروحان جاده ها تا سال 2030 بود و این هدف بدون جامع و کامل محقق نمی شود. تامین مالی پایدار، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه. .
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: طی دو دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی ها و اقدامات ملی در زمینه های مهندسی ایمنی راه ها، اجرای قوانین و مقررات، خدمات پزشکی و امداد و نجات، آموزش همگانی انجام شده است. و تخصصی شدن و همچنین توسعه و بهبود زیرساخت ها، مرگ و میر تصادفات جاده ای در ایران 39 درصد کاهش یافته است.
– اتخاذ اولین گام ها برای ایجاد یک مرکز ملی ایمنی حمل و نقل با اختیارات و ماموریت مستقل برای بررسی تمام حوادث حمل و نقل.
وی به برخی از مهمترین اقدامات انجام شده در دهه اول اقدام در جهت ارتقای ایمنی راه ها در سطح ملی اشاره کرد.
– ایجاد بانک جامع اطلاعات تصادفات جاده ای برای سازمان های ذیربط جهت ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به هر تصادف به طور منظم و به موقع و امکان تحلیل و گزارش جامع در این زمینه.
– تدوین دستورالعمل واحد برای بررسی صحنه حادثه با هدف هماهنگ سازی و یکپارچه سازی فرآیندهای بررسی و استانداردسازی گزارش.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: در این راستا اقدامات قهری یکجانبه و تحریم های غیرقانونی یکجانبه و همچنین سیاسی شدن این موضوع حیاتی ما را به میزان قابل توجهی از اهداف فنی و تخصصی که در این زمینه در نظر گرفته ایم دور می کند. لازم است با این گونه اعمال غیرقانونی و نامشروع برخورد جدی و مؤثر صورت گیرد.