تحمیل ضعف خدمات پس از فروش خودروسازان بر دوش مصرف کننده

آنا گزارش می دهد؛

ارزیابی ها نشان می دهد که هزینه های دریافتی مشتریان در سیستم خدمات پس از فروش خودروسازان و کیفیت پایین خدمات در این بخش نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بی کیفیتی و عدم خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. اما گاهی این مشکل باعث داستان های عجیبی می شود که انتقادات زیادی را از سوی مشتریان خودرویی به دنبال داشته است.
بر اساس مشاهدات میدانی، نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان، قیمت های بالاتری نسبت به تعمیرکاران خودرو دریافت می کنند و برخی نیز در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده اند. در ارزیابیهای انجامشده در سالهای اخیر مشخص شد که شاخص هزینههای دریافتی از مشتریان بهعنوان یکی از شاخصهای مهم در این حوزه، سطح پایینی از رضایت مشتریان ایرانی را نشان میدهد.
این وضعیت در حالی رخ می دهد که مصرف کنندگان ایرانی از سایر خدمات عمده ارائه شده توسط تامین کنندگان خودرو در ایران ناراضی هستند. بر اساس ارزیابی، کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه های بالای خدمات و قطعات از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف کنندگان ایرانی از خدمات شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان است. . .
این بحث ها در حالی مطرح می شود که بسیاری از مردم هنگام مراجعه به این نمایندگی ها از خدمات پس از فروش خودروهای خود راضی نبوده و در این زمینه گلایه هایی دارند.
تخلف فنی خودرو یا عدم تعهد خودروساز
بنا به اظهارات یکی از مصرف کنندگان خودرو، وی در شهریور 1401 از یکی از خودروسازان مطرح خودرو پیش خرید کرده است که در زمان ثبت نام زمان تحویل بهمن ماه همان سال اعلام می شود اما در نهایت دعوتنامه اعلام می شود. برای نهایی شدن پرداخت در آخرین ماه سال 1401 صادر شده و خودرو در اردیبهشت 1402 تحویل می شود.
به گفته این مصرف کننده، زمانی که آپشن چراغ روشنایی روز در خودرو تحویل داده می شود، به صورت خودکار توسط کارخانه روی خودرو نصب می شود که نکته مثبتی است و باید تایید شود. اما آغاز داستان های باقرنج نیز از همین جا آغاز می شود. طبق اظهارات این مصرف کننده از همان روزهای اول استفاده از خودرو متوجه کاهش شدید مایع خنک کننده موتور در هنگام رانندگی شده است. پس از بررسی ها مشخص شد که شلنگ رادیاتور به اشتباه به موتور متصل شده است. پس از آن قطع شدن مکرر لوله شیشه ای این خبرنگار را مجبور به استفاده از آچار برای رفع مشکل می کند.
آینه کجاست پس؟!
اما وقتی به فکر سفر با ماشین جدید به مشهد افتاد، مشکل از یک اشتباه سهوی فراتر رفت و به یک مشکل کیفی تبدیل شد. بر اساس اظهارات این فرد، وی هنگام رانندگی متوجه شل شدن شیشه آینه بغل خودرو شده و سقوط کرده است. اما با تماس با مرکز مشتریان این خودروساز، مشخص می شود که آینه عقب جزء لوازم گارانتی خودرو نیست و باید با هزینه شخصی این قطعه را تعمیر یا تعویض کند.
کمی بعد وقتی چراغ چک موتورش روشن میشود، کمک میخواهد و تکنسین خودرو میداند که مشکل از سنسور اکسیژن خودرو است که فقط 5 ماه پیش ساخته و تحویل داده شده است. در این میان خودرو با مشکلات دیگری مانند شل شدن نوار دور شیشه جلو یا باز نشدن درهای عقب از داخل کابین، صدای عجیب موتور و ترمز ضعیف مواجه است. ضمنا مشکل سنسور اکسیژن خودرو با وجود تلاش تکنسین اتوسرویس برطرف نشده و خودرو به مرکز تعمیرات بازگردانده می شود.
زیاد به عنوان ضمانت حساب نکنید!
در نهایت خودرو مذکور پس از تعیین وقت آنلاین به یکی از مراکز تعمیر مجاز مراجعه و مشکلات خودرو را به تکنسین توضیح می دهد و بنا به پیشنهاد مدیران این مرکز با توجه به زمان تحویل دوره ای تعمیر و نگهداری ماشین. ، قرار است همزمان با رفع عیوب، تعمیرات اساسی نیز انجام شود. پس از مدت کوتاهی از تحویل خودرو به این مرکز که جای تقدیر دارد، اعلام می شود خودرو آماده تحویل است. اما پیچیده ترین چیزها اینجا اتفاق می افتد.
این کارشناس در مورد ضعیف بودن ترمز و صدای موتور این خودرو عنوان می کند که ایرادی ندارد و اینها خصوصیات طبیعی این نوع خودروهاست! هزینه تعمیر درب و نوار دور شیشه و حتی چسب مصرفی از مشتری اخذ می شود! ضمناً عیب موتور خودرو تعمیر شده و هزینه های آن بابت به روز رسانی واحد کنترل الکترونیکی موتور از مشتری اخذ می گردد. زمانی که این مصرف کننده به وجود این بندها در فاکتور اعتراض می کند، با پاسخ حقوقی عجیب کارشناسان مرکز ذی صلاح مواجه می شود; “گارانتی فقط شامل تعویض قطعات می شود و در صورت تعمیر قطعه، هزینه آن به عهده مشتری است”! در ادامه در پاسخ به اعتراض وی مبنی بر نابجا بودن یکی از قطعات تزیینی خودرو، اعلام شد که بسیاری از خودروهای این مدل از این مشکل رنج می برند و آن نیز یک مشکل رایج است.
اکنون این سوال مطرح می شود: چرا برای مشکلی که مستقیماً با کیفیت ساخت خودرو مرتبط است از جیب مشتری پرداخت می شود؟ شکایت از بی کیفیتی خودروهای داخلی تا کجا ادامه دارد؟
*برای دیدن نسخه بزرگتر فاکتور روی آن کلیک کنید