به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و فرآورده های نفتی پس از کسر از سهم شرکت های ملی ذی ربط و صندوق توسعه ملی، طبق قانون الحاق برخی موادی از قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و سایر قوانین از جمله قانون برنامه ششم توسعه متعلق به خزانه داری کشور است. در این خصوص بانک مرکزی مکلف است در چارچوب بند (1) ماده (1) قانون الحاق (2) پس از فروش ارز به نرخی که شورای پول و اعتبار تعیین می کند، سهم وزارت نفت، صندوق توسعه ملی و سهم عواید واریز عمومی به حسابهای مربوط نزد خزانهداری سراسر کشور. در قوانین مالی سالانه، شرط مهمی که در قانون الحاق (2) پیش بینی شده بود، در سال های اخیر تغییر کرده است، به عنوان مثال بند «الف» تبصره «1» قانون مالی 1400 ایالت:
در بند «ل» تبصره 1 لایحه تخصیص اعتبار 1401، دولت مجاز است بخشی از منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز و فرآورده ها را با واسطه بانک ملی ایران بفروشد. واریز منابع بدست آمده به حسابها مبالغ مربوطه را در خزانه داری کل کشور واریز نماید. به عبارت دیگر، اگرچه بانک مرکزی طبق بند (الف) تبصره 1 لایحه بودجه 1401 همچنان مکلف به خرید ارز دولتی است، اما بند (ل) همان تبصره به دولت اجازه فروش از طریق بانک ملی را نیز داده است. این گزارش در پی بررسی جوانب این پیشنهاد است.
با گزارش وزارت نفت مبنی بر فروش و اعلام وصول، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله این وجوه را واریز کند.
بر اساس گزارش وزارت نفت و اعلام خزانه داری کل، بانک مرکزی موظف است بلافاصله پس از دریافت منابع، این وجوه را واریز کند.
در بند «الف» تبصره 1 لایحه اعتبارات 1401 نیز آمده است:
در این راستا، قانون پس از فروش (قانون الحاق (2)) با قانون گزارش وزارت نفت (لایحه مالی 1401) جایگزین شده است. اهمیت این تغییر قاعده از آنجا ناشی می شود که در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها، بخشی از درآمدهای ارزی دولت به صورت ارزهای بلوکه شده جمع آوری شده و امکان فروش آن وجود ندارد. این تغییر قانون به بانک مرکزی اجازه می دهد تا ارزهای بلوکه شده را به صورت قانونی از دولت خریداری کند و واضح است که قرار است این خرید از سوی بانک مرکزی غیرممکن باشد و در نتیجه منجر به افزایش پایه پولی شبکه می شود. افزایش دارایی خارجی می شود.
absnews