تحریم های دریایی آمریکا علیه ایران بی اثر شده است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، علی اکبر مرزبان در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: دریانوردان موتور محرکه چرخه اقتصاد کشتیرانی هستند و صنعت کشتیرانی سهم ارزشی بالایی در اقتصاد جهانی دارد.
وی با بیان اینکه در چارچوب توسعه پایدار بر اساس گزارش های IMO همچنان بیش از 80 درصد سوانح دریایی ناشی از عوامل انسانی است، افزود: اکنون ارتقای دانش دریانوردان دستور سازمان های بین المللی است.
مرزبان ادامه داد: صنعت دریانوردی همگام با سایر صنایع رو به رشد است و فناوری های جدیدی وارد این بخش شده است.
رئیس امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران با سواحل طولانی و ناوگان دریایی بزرگ یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه است. اگرچه تحریم های یکجانبه آمریکا در سال های اخیر صنعت دریایی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، اما جامعه دریایی این تحریم ها را خنثی کرده است.
مرزبان با اشاره به اینکه با ابلاغ سیاست کلی اقتصاد دریایی کشور فصل جدیدی در صنعت دریایی گشوده شده است، افزود: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریانوردی کشور تلاش می کند تا سطح علمی دریانوردان را ارتقا داده و دریانوردان مجرب تربیت کند. در دستور کار قرار دارد.
وی اعطای مجوز فعالیت دانشگاه، هیات علمی و مرکز آموزش دریانوردی دریای گذشته را مورد تاکید قرار داد و گفت: سازمان بنادر در سال های اخیر به 1000 شکایت از دریانوردان ایرانی و خارجی مطابق با الزامات کنوانسیون کار دریایی رسیدگی کرده است. .
امیر بیات نایب رئیس گروه دریایی نیز با بیان اینکه نیروی دریایی تجاری جمهوری اسلامی ایران 141 فروند کشتی در اختیار دارد، گفت: تا سال 1407 باید 37 فروند کشتی ناوگان دریایی را نوسازی کنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت حمل 160 هزار TEU است، افزود: ظرفیت حمل ناوگان کشتیرانی 4 میلیون و 920 هزار تن DWT است.
مرزبان ادامه می دهد: در سال گذشته حدود 29 میلیون تن کالا فرآوری کردیم و 17 دینا برای ارسال موجود است.
وی با یادآوری اینکه 7 دفتر منطقه ای در دنیا داریم، گفت: با دور زدن تحریم ها نیازهای کشور را تامین می کنیم.
بیات با بیان اینکه روزانه حدود 200 حمله سایبری به کشتیرانی را تجربه می کنیم، کاهش وابستگی ناوگان دریایی به دریانوردان خارجی را برشمرد و افزود: 10 فروند کشتی برای توسعه ناوگان به کشتی سازان داخلی سفارش داده شده است.
وی عدم کیفیت شرایط کاری را یکی از چالش های صنعت دریایی عنوان کرد و افزود: حفظ و پرداخت خدمات، میانگین سنی بالای دریانوردان، هزینه های بالا و نیاز به توسعه سطح اشتغال، رقابت بین المللی برای اطمینان از جذب نیرو. و ارتقای دریانوردان و شرایط کار سختی کار و دوری از خانواده از دیگر چالش های صنعت دریایی است.
مرزبان گفت: با توجه به درآمد بالای صنعت دریایی، سرمایه گذاری در این بخش ضروری است، به عنوان مثال پیش بینی می شود حدود 20 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شود.
absnews