تجار ایرانی چگونه می توانند وارد بازار عربستان شوند؟
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: اقتصاد عربستان و بازار واردات این کشور حوزه وسیع و مهمی برای صادرکنندگان ایرانی خواهد بود، اما استفاده عملی از آن پیش نیازهای مهمی دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، حمیدرضا زادبوم گفت: آخرین آمارها نشان می دهد که حجم اقتصاد عربستان در سال گذشته از مرز 800 میلیارد دلار گذشت که البته بخش قابل توجهی از آن به صادرات به ویژه صادرات نفت و فرآورده های اساسی نفتی اختصاص دارد. اما در عین حال این کشور بیش از 180 میلیارد دلار واردات داشته است که نشان از بازار بزرگ این کشور برای صادرکنندگان دارد.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آمار واردات عربستان به ماشین آلات و صنایع سنگین یا پیشرفته اختصاص دارد، گفت: این نشان می دهد که ورود ما به بازار عربستان تا حد زیادی آسان نخواهد بود. بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان سال هاست که به بازار عربستان به عنوان یک توان بلندمدت تکیه کرده اند و در این سال ها حضور خود را تقویت کرده اند. بنابراین اولین مشکل ما رقابت با کشورهای مختلف خواهد بود.
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ادامه داد: مشکل دوم کیفیت و قیمت نهایی محصولات ایرانی است. برای ورود به این بازار باید کالاهایی با ارزش افزوده بالا تولید کنیم که بتواند با کشورهای دیگر رقابت کند و در نتیجه سهمی از آن به خود اختصاص دهد.
به گفته وی، حضور در نشست ها و توافقات بین المللی و فعال سازی توانمندی های اقتصاد ایران در حوزه های مختلف فرامرزی و تجاری از دیگر پیش نیازهای مورد توجه است.
زادبوم خاطرنشان کرد: در منطقه ما کشورهایی مانند عربستان، روسیه، امارات و ترکیه همه بازارهای بزرگی هستند که صادرکنندگان ما می توانند در آنها فعال باشند، اما اگر محصولات مناسب و باکیفیت تولید نکنیم کارمان سخت می شود. در توافق نامه از سرگیری روابط با عربستان، بندی به قرارداد تجاری دو کشور در سال 1377 اشاره دارد که یک توافق مهم و تاثیرگذار است، بنابراین بستر توسعه همکاری های اقتصادی با عربستان وجود دارد و ما باید برای این آماده شود.
انتهای پیام