وی بر لزوم سرمایه گذاری در خودروسازان و زنجیره تامین آنها برای ارتقای کیفیت خودروها تاکید کرد. خودروساز یا باید با صاحب پلت فرم (یعنی خودروسازان خارجی) شریک شود تا پارامترهای کیفی خودرو را احاطه کند که به دلیل تحریم ها امکان پذیر نبود، یا مالک پلتفرم باشد. همچنین نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد.
در همین راستا حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو کشور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، ضمن تاکید بر اینکه موضوع کیفیت در صنعت خودرو یکی از موضوعاتی است که دستیابی به آن در گرو سودآوری و امکان تولید رقابتی است. در شرکت های خودروسازی؛ وی گفت: در واقع هر چه یک شرکت خودروسازی سودآورتر باشد و خط تولید آن رقابتی تر باشد، طبیعتاً بر مقوله کیفی تاکید بیشتری می کند و از کیفیت خوب خودروهای تولیدی خود اطمینان بیشتری می یابد.
کریمی سنجری خاطرنشان کرد: دولت باید به این نکته توجه کند که کیفیت باید سرمایه گذاری تعمیم یافته خودروسازان باشد و همچنین مختصات رقابتی در بازار توسط خودروسازان ایجاد شود اما از آنجایی که تصمیم گیرنده قاعده فضای کسب و کار را نمی شناسد. به جای مقابله با این دو پارامتر مهم انتخاب مسیر اشتباه است که منجر به نارضایتی سازنده و خریدار خودرو می شود.
وی افزود: از سوی دیگر خودروسازی که زیان ده بوده و سبد مالی آن برای سودآوری تعدیل نشده است، طبیعتا درآمد فروش را صرف هزینه های روزانه می کند، پس چگونه می تواند تمرکز و سرمایه گذاری کند. آیا خودروسازان کشور شرایط بازار را به گونه ای تنظیم کرده اند که خودروهای فاقد کیفیت مناسب برای رقابت با محصولات مشابه خارجی در بازار داخلی نیز به صورت قرعه کشی پیش فروش به فروش می رسند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اعمال قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان داخلی در کنار ممنوعیت واردات خودرو نه تنها خودروسازان را از تولید خودروهای باکیفیت باز داشته است، بلکه مشتری نیز نمی تواند در چنین بازاری خودروی دیگری را انتخاب کند. . در واقع خودروساز کشور دو هدف غیر استراتژیک (بی ارزش) را با یک تیر هدف قرار داده است. از یک طرف خودروسازان به دلیل بازار بی رقیب از کیفیت بی انگیزه می شوند (هرچه تولید کنند مشتری وجود دارد چون گزینه دیگری وجود ندارد) و از طرف دیگر با تحمیل دستور قیمت فروش این قیمت کمتر از قیمت است. آنها قدرت سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت و تولید خودروهای مدرن را نخواهند داشت. در عین حال با کنترل قیمت به صورت منظم سعی شد تا با بهره گیری از تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو، اعتراض مشتری (که در حالت عادی مربوط به بی کیفیتی خودرو خواهد بود) برآورده شود. .
بی کیفیتی خودرو از آن دسته مواردی است که همواره موجی از اعتراضات را به دنبال داشته و مورد انتقاد بسیاری از افراد جامعه از بخش عمومی گرفته تا نهادهای مسئول و نظارتی قرار گرفته است، اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است. ; با این حال، نقش نهادهای نظارتی در این موضوع بسیار مهم است.
absnews
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تنها در این صورت می توان بهبود پارامترهای کیفی محصول را محقق کرد، ادامه داد: علاوه بر این سرمایه گذاری در ارتقای تجهیزات ساخت و تولید، در قطعه سازی و همچنین خودروسازی حیاتی است. از سوی دیگر ایجاد مختصات رقابتی در بازار و اقتصاد کشور نیز برای توجیه اقتصادی این گونه سرمایه گذاری ها ضروری است. تا زمانی که مختصات رقابتی در بازار داخلی وجود نداشته باشد، ارتقای کیفیت خودرو در کشور تقریبا غیرممکن است و افزایش کیفیت خودروها تنها یک رویا خواهد بود.
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: در صنعت و بازاری که تحت سلطه قیمتگذاری دیکتاتوری، محرومیت از حقوق، ممنوعیت واردات و اعمال روشهای فروش است، هدف تصمیمگیرندگان دو هدف بیارزش است. صنعت بی کیفیتی خودروهاست که بیش از هر چیز مصرف کنندگان را از حقوق آنها محروم می کند. در نتیجه در بازاری که خودروساز تنها رقیب آن است، انگیزه ای برای ارتقای کیفیت وجود نخواهد داشت و هر چه تولید کند، مشتری محکوم به خرید است.