موافقت با اختصاص 20 درصد از درآمدهای نفتی به دولت
رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی برای اخذ مجوز سرمایه گذاری در صنعت نفت باید با اختصاص 20 درصد از صادرات انحصاری نفت خود به دولت موافقت می کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی غضنفری گفت: مسیر تحقق سرمایهگذاریهای صندوق توسعه ملی در صنعت نفت چندان آسان نبوده است. زیرا برای اخذ مجوز سرمایه گذاری در صنعت نفت، صندوق باید با اختصاص 20 درصد از صادرات انحصاری نفت خود به دولت موافقت می کرد.
او از تغییر مسیر صندوق توسعه ملی می گوید گفت: بر اساس قانون پنج ساله پنجم و ششم توسعه، درصدی از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز باید به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد. این میزان در گذشته بین 20 تا 30 درصد بوده و امروز به 40 درصد رسیده است. بر این اساس باید 150 میلیارد دلار از درآمدهای صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی اختصاص می یافت که این صندوق به آن وابسته است. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این است که پس از ایجاد صندوق توسعه ملی، همه دولت ها از این صندوق برای امور جاری و سازندگی کشور بهره بردند. در واقع، در طول 12 سال گذشته، بیش از 100 میلیون دلار از صندوق وام گرفته شده است. بر اساس محاسبات، اگر بیش از 100 میلیارد برداشت دولت ها را به صورت درصدی در نظر بگیریم، سهم 20 تا 40 درصدی صندوقی که باید دریافت می کرد، کمتر از 10 درصد است. دولت ها طی 10 سال گذشته کشور را به طور متوسط 20 میلیارد دلار اداره کرده اند. یعنی بودجه کشور به 20 میلیارد دلار ارز نیاز داشت و هر بار که سهم دولت کمتر از این مقدار بود از صندوق توسعه ملی برداشت می کرد. جمع آوری این محاسبات صندوق توسعه ملی را به جایی رسانده است که احتمالا به دلیل تحریم ها در سال های آینده دولت ها نتوانند بدهی این صندوق را با مازاد صادرات نفت پرداخت کنند. زیرا دولت ها برای اداره کشور به حدود 20 میلیارد دلار نیاز دارند و مازاد کافی برای تامین مالی این صندوق 100 میلیارد دلاری ندارند. حتی پیش بینی تحقق 40 درصدی سهم صندوق نیز دور از انتظار است. از سوی دیگر باید توجه داشت که این صندوق در فروش داخلی نفت به پالایشگاه ها مشارکتی ندارد.
غضنفری گفت: در واقع نتایج تحلیل های مذکور صندوق توسعه ملی را به جایی رسانده است که باید مطالبات خود را از طریق دیگری با دولت تسویه کند.
رئیس شورای اجرایی صندوق توسعه ملی افزود: این خطر (حتی با احتمال کم) وجود دارد که دولت ها برخی از درخواست های صندوق را رد کنند. ریسک احتمالی دیگر این بود که صندوق توسعه ملی خسته از پیگیری مطالبات، آنها را از سیستم حسابداری حذف کرد و اعلام کرد که این ادعاها محقق نمی شود. همچنین این خطر وجود داشت که موجودی صندوق توسعه ملی توسط دولت ها برداشت شود و این صندوق برای همیشه بسته شود. بنابراین لازم بود برای جمع آوری مطالبات ابتکاری صورت گیرد. زیرا دو سوم موجودی صندوق توسط دولت ها برداشت شده و این روند ادامه دارد. تهدیدی برای حیات صندوق است، تهدیدی برای دولتی است که می خواهد کشور را اداره کند و دلیل خروج هم موجه است. بنابراین مسیر شکایت، دادگاه و کلانتری معنایی ندارد.
او پاسخ داد که آیا صندوق اجازه فروش و صادرات نفت و گاز را دارد؟ وی بیان کرد: معمولاً در انواع قراردادهایی با وزارت نفت و شرکت ملی نفت به نام IPC، اگر تولیدی صورت بگیرد، وزارت نفت نفت را به روش خودش می فروشد. اما اگر وزارت نفت مجوزی برای صندوق صادر کند، صندوق مختار است نفت را از طریق شرکت ملی نفت و یا از طریق دیگری بفروشد. بنابراین این صندوق قصد سرمایه گذاری در هیچ بخشی را ندارد. در مورد اینکه گفته شده صندوق توسعه ملی میخواهد شرکت ملی نفت شود، این بحث مطرح شد که فرض کنید عدهای به فکر راهاندازی دانشکده خصوصی هستند، اما به آنها گفته میشود که در نظر دارند به جای این شرکت بنشینند. وزیر علوم پایه! اگرچه اینطور نیست. صندوق توسعه ملی مقررات وزارت نفت را پذیرفته و به جایگاه شرکت ملی نفت احترام می گذارد. صندوق نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد. صندوق توسعه ملی نه می خواهد در کار هیچ سازمانی دخالت کند و نه به دنبال پست در سازمان های دیگر است.
انتهای پیام