پیشنهاد عوارض فروش خودرو برای ایمنی راه را توضیح دهید
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: پیشنهاد مالیات بر فروش خودرو برای ایمنی راه ها بارها در دولت و مجلس مطرح شده که به زمان شماره گذاری خودروهای صفر کیلومتر مبلغی تحت عنوان تامین امنیت کشور اختصاص یابد. جاده ها
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس جدول 9 ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه که برآورد اعتبار برای ردیف های مختلف در سال 1402 را نشان می دهد، اعتبار جرایم راهنمایی و رانندگی به 500 میلیارد رسید که 150 میلیارد تومان آن بود. به وزارت راه و شهرسازی محول شده است که مربوط به بهسازی راه ها و معابر روستایی در مناطق حادثه خیز شهرها و روستاهای مناطق مرزی است.
شهریار افندی زاده – معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی – اخیراً سهم همه دستگاه ها در کاهش تصادفات را برجسته کرد و گفت: هم صنعت باید سهم خود را در ساخت خودرو بیشتر ایفا کند و هم وزارت راه و شهرسازی به سهم خود در کاهش تصادفات انجام شود. حذف مناطق پر تصادف و افزایش ایمنی جاده ها به بهترین شکل ممکن.
وی همچنین با پیشنهاد اختصاص سهمی از فروش خودرو به ارتقای ایمنی راه ها گفت: بر اساس ماده 23 قانون جرایم رانندگی درصدی از جرایم رانندگی به منظور ارتقای ایمنی راه ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد. شهرداری و این موضوع قانون بودجه 1402 آمده است. باید برای افزایش ایمنی راه ها سهمی از فروش خودرو در نظر بگیریم و این موضوع پس از تصویب شورای دولت به عنوان پیشنهاد کمیسیون ایمنی راه ها به مراجع قضایی ارجاع شود.
افندی زاده در تشریح استفاده از این منابع مالی گفت: این درآمدها در صورت تامین برای تعمیر نقاط پرحادثه و حفظ هر چه بهتر راه ها و یا افزایش تجهیزات و علائم ایمنی راه ها مصرف می شود.
در همین رابطه رضا اکبری – معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای – در گفت وگو با ای بی اس نیوز درباره این پیشنهاد اظهار کرد: پیشنهاد خوبی است؛ پیشنهادی که در این زمینه مطرح شده است. اما شما نیاز به قانون دارید. این پیشنهاد در سال های گذشته بارها در دولت و مجلس مطرح شده که بر اساس آن زمان شماره گذاری خودروها در کیلومتر صفر مبلغی تحت عنوان ایمن سازی راه های کشور اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: اخذ عوارض از خودروهای سافر پیشنهاد خوبی است و در همه دنیا مرسوم است که برای تامین منابع جاده ای از خودروها، سوخت و یا جاده ها عوارض دریافت کنند. اکنون که دیگر عوارض سوخت نداریم، برخی از بزرگراه های ما عوارضی دارند که در محل پرداخت می شود، اما از عوارض خودرو نیز می توان برای بهبود جاده ها استفاده کرد.
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: وزارت کشور و شهرداریها سالانه عوارض خودروها را دریافت میکنند و ما نمیتوانیم هر سال از خودروها دریافت کنیم زیرا مالیات دو برابر میشود. اما در صورت پذیرش دولت و مجلس، می توان از خودروی صفر کیلومتر که به تازگی شماره گذاری شده و عوارضی پرداخت نمی کند، عوارض دریافت کرد و هزینه معابر را پرداخت.
اکبری پیش از این با بیان اینکه امسال 400 نقطه حادثه خیز نیاز به تعمیر دارد، درباره بودجه مورد نیاز برای تعمیر این نقاط گفت: معمولا هر نقطه به طور متوسط 10 میلیارد تومان نیاز دارد، یعنی برای تعمیر 400 نقطه به 4000 میلیارد تومان نیاز داریم. لکه ها
انتهای پیام