پیش بینی پذیری اقتصادی ابزاری برای رشد سرمایه گذاری است

در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما
این کارشناس حقوقی تجارت بیان کرد: وقتی سرمایه گذار فضای اقتصادی را ناامن می داند، طبیعی است که تمایل او برای سرمایه گذاری در چنین اقتصادی کم شود. ماده 24 قانون بهبود محیط کسب و کار یکی از ابزارهای ایجاد امنیت اقتصادی است.
آقای فرهاد بیات کارشناس حقوق تجارت در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: متاسفانه تاکنون در برخی قوانین از نظر فرهنگ سازی و پیشنهاد روش های اجرایی اقدامی صورت نگرفته است. یکی از این قوانین اجرای ماده 24 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است. در کشور به جای توجه و پایبندی به سیاست های کلی، گرفتار تصمیم گیری برای نیازها و چالش های لحظه ای شده ایم که منجر به بی ثباتی در اقتصاد شده است.
آقای بیات ادامه داد: یکی از عوامل رشد اقتصادی افزایش سرمایه گذاری است و یکی از مولفه های رشد سرمایه گذاری امنیت اقتصادی است و یکی از مولفه های سرمایه گذاری ثبات و قابل پیش بینی بودن فضای اقتصادی است. وقتی یک سرمایه گذار محیط اقتصادی را خطرناک ارزیابی می کند، طبیعی است که تمایل او برای سرمایه گذاری در چنین اقتصادی کاهش می یابد.
یک دستورالعمل یک شبه برای اندازه برند استاندارد در بسته بندی کالا!
این کارشناس حقوقی تجارت می گوید: نمونه های زیادی در تولید وجود دارد که نمونه آن این است که بخشنامه ای صادر می شود مبنی بر اینکه برای صادرات یک محصول باید آرم استاندارد بزرگتر از سایر آرم های روی کالا باشد. در طول ساخت این محصول ممکن است امکان تغییر بسته بندی وجود نداشته باشد. مدیران و مدیران باید تنش های تولید را کاهش دهند و خطراتی را که منجر به کاهش تولید می شود حذف کنند. برای امتحان
آقای بیات با اشاره به دلایل عدم اعمال یازده ساله این ماده از قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، اعلام کرد: تغییر مدیریتی و اولویت های هر یک از کارکنان دولت که از آن به عنوان یکی یاد می شود. از کاستیهای سیستم تصمیمگیری، منجر به وقفه در اجرای آن شد. اجرای آن پس از یازده سال گام مثبتی است که دولت سیزدهم برداشته است.
این وکیل تجارت گفت: در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مهلت خاصی برای ابلاغ بخشنامه ها پیش بینی نشده و فقط کلمه مهلت مناسب قید شده است. البته تعیین زمان دقیق برای همه رشته ها بسیار سخت است. ما نیاز به فرهنگ سازمانی داریم که اگر مسئولی قرار است بخشنامه ای بدهد، خودش را جای تولیدکنندگان بگذارد و زمان مشخصی را اعلام کند تا تولید را با این رویه تطبیق دهد. اما این اتفاق نیفتاد و تولید را تحت تاثیر قرار داد.
وی یادآور شد: باید بین تولید و تجارت و بخشنامه های آنها تفاوت قائل شد. معامله با بازگشت سریعتر سود همراه است، اما در سرمایه گذاری، این بازگشت سود بلندمدت است. بنابراین اگر مسئولان به دنبال رشد تولید و سرمایه گذاری هستند، یکی از ابزارها اجرای این ماده قانونی برای بهبود فضای کسب و کار و قابل پیش بینی شدن اقتصاد است.
ماده 30 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار متمم ماده 24
آقای بیان توضیح داد: یکی از اقدامات برای بهبود فضای کسب و کار، الزام همه دستگاه های اجرایی به بارگذاری آیین نامه ها در پایگاه ملی قوانین و مقررات دفتر حقوقی ریاست جمهوری است. به هم ریختگی در این بخش، قانونگذار را بر آن داشت تا به تصویب بند 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در سال 1400 بیاندیشد. از آنجایی که در انتشار بخشنامه ها پایگاه داده داخلی وجود دارد، این مقررات باید قبل از آن در دسترس عموم قرار گیرد. اجرا می شود تا در اسرع وقت از این بخشنامه مطلع شده و در تدوین پیشنهادات مشارکت کنند.
این وکیل تجارت تصریح می کند: برخلاف قوانینی که تنها از سوی یک مرجع مانند مجلس ابلاغ می شود، بخشنامه از سوی مراجع متعددی ابلاغ می شود و تجمیع آنها مشکل است. این یکی از آفت های حوزه مقررات است. یک نهاد باید این تعدد بخشنامه ها را ساماندهی کند، خوشبختانه پایگاه قانونگذاری و نظارتی کشور این روند را اجرا می کند.