اخبار اقتصادی روز

سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه کمتر از 2 درصد است.

سهم ایران از صادرات به کشورهای همسایه کمتر از 2 درصد است.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خارجی خبرگزاری صدا و سیما، سهم کشورمان از واردات 15 کشور همسایه ایران در سال 2023 به میزان 1.719 میلیارد دلار در صورت دستیابی به هدف تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، حدود 1.6 درصد بوده است. انقلاب که 20 درصد از این بازار را تشکیل می دهد. فاصله زیادی داریم.
مجموع تجارت 15 کشور همسایه ایران در سال 2023، 3.73 تریلیون دلار بوده است که 2.73 تریلیون دلار صادرات این کشورها و 1.719 میلیارد دلار سهم آنها از واردات بوده که 20 درصد نیاز این 15 کشور را به خود اختصاص داده است. هدف صادرات ما است، پس باید به صادرات 344 میلیارد دلاری فکر کنید.
پنج کشور مهم تجاری در همسایگی ایران
امارات متحده عربی با 937 میلیارد دلار تجارت خارجی شامل 488 میلیارد دلار صادرات و 449 میلیارد دلار واردات، روسیه با 728 میلیارد دلار تجارت خارجی (424 میلیارد دلار صادرات و 304 میلیارد دلار واردات) بزرگترین بازار منطقه است. دلار واردات)، ترکیه با 618 میلیارد دلار (256 میلیارد دلار صادرات و 362 میلیارد دلار واردات)، عربستان با 533 میلیارد دلار (322 میلیارد دلار صادرات و 211 میلیارد دلار واردات) و عراق با 212 میلیارد دلار . (به ترتیب 116 میلیارد دلار صادرات و 96 میلیارد دلار واردات)، پنج بازار بزرگ تجاری بین کشورهای همسایه ایران.
پس از این پنج کشور، قزاقستان، قطر، کویت، عمان، پاکستان، آذربایجان، بحرین، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان در رتبه های ششم تا پانزدهم تجارت خارجی در بین 15 کشور همسایه ایران قرار دارند.
به گفته روح‌الله لطیفی، اگر زیرساخت‌های لازم برای تامین 20 درصد نیاز بازار این کشورها در دهه‌های گذشته در کشور فراهم بود، از 1719 میلیارد دلار واردات از این کشورها، باید 344 میلیارد دلار آن تامین می‌شد. ایران که به دلایل داخلی، این ناکامی هم به دلایل منطقه ای و هم به دلایل بین المللی از جمله نظام سلطه و درگیری ها و چالش های بین المللی است، علیرغم اینکه توانایی های کشور و نیازهای طرف مقابل می تواند آن را انجام دهد. از طریق اشتراکات تاریخی، ارتباطات و تعاملات و فرصت نجات اقتصاد که ایران می‌دانست، محاسبه شود.
دولت باید با تسهیل در زمینه‌های مختلف و تشویق کارآفرینی و تولید صادراتی، سیاست تولید با حجم بالا، باکیفیت و رقابتی را با توجه به نیاز بازارهای هدف به‌ویژه در کشورهای همسایه، نیمه خام‌فروشی برخی محصولات را دنبال کند. محصول نهایی یعنی بسته بندی جایگزین خواهد شد. بازارسنجی صحیح و دقیق باید جایگزین فروش های پیش بینی نشده و عمده شود و استفاده از توان، خلاقیت و تخصص آنها در دستور کار قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا