موضوع دوم با عنوان “عوامل موثر بر پذیرش RFID در صنعت لجستیک عربستان: یک مطالعه تجربی” به بررسی رابطه متقابل بین فناوری، سازمان و محیط میپردازد. این مقاله از یک روش پیمایشی برای بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری استفاده می کند (در درجه اول فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای فعال کردن لجستیک در یک زمینه خاص. از آنجایی که ادبیات BoP عمدتاً مفهومی و مبتنی بر موارد است و عدم تحقیق پیمایشی این مقاله را میتوان گامی در جهت غنیسازی دقت روششناختی منطقه مورد مطالعه دانست.نتایج این مقاله به این نتیجه رسید که هزینه، تکنیکهای دانش و فقدان استانداردهای صنعتی از موانع اصلی پذیرش این فناوری هستند. نویسندگان این موانع را در زمینه یک کشور خاص شناسایی کردهاند، این چالشها ماهیت کلیتری برای BoP دارند. به عنوان چالشهای رایجی که شرکتها در Bop با آن مواجه هستند، شناسایی میشوند.
پس از شناسایی موانع، این مقاله سپس متغیرهایی را توصیف میکند که بر پذیرش فناوری توسط شرکتهای لجستیک در BoP تأثیر مثبت میگذارند. در این راستا حمایت مدیریت ارشد، کیفیت سرمایه انسانی، اندازه شرکت و فشار سایر بازیگران در زنجیره تامین به عنوان عوامل اصلی معرفی می شوند. با این حال، نویسندگان مقاله مورد یک فناوری خاص، یعنی RFID را تحلیل میکنند و در زمینهای جداگانه، در مورد چالشها و فرصتهای مرتبط با استفاده از فناوری برای سادهسازی عملیات زنجیره تامین صحبت میکنند. بنابراین این مشارکت ماهیت تجربی بیشتری دارد.
علاوه بر این، نقش فناوری در تسهیل عملیات تجاری در بازارهای BoP هنوز در تحقیقات زنجیره تامین شناسایی نشده است. تا به امروز، هیچ کمبودی در تحقیقات در مورد پیامدهای فناوری برای زنجیرههای تأمین (پایدار) که به بازارهای غیررسمی خدمت میکنند، وجود ندارد. به نظر میرسد یک شکاف تحقیقاتی در تقاطع زنجیرههای تامین، فناوری، پایداری و BoP مشهود است، که ما میخواهیم آن را برجسته کنیم و سعی کنیم از طریق این موضوع ویژه به آن بپردازیم.
گروه توسعه بازرگانی خبرگزاری آنا; اخیراً مقالهای با عنوان «تأثیر فناوری بر زنجیرههای تأمین در بازارهای نوظهور و غیررسمی» منتشر شده است که نشان میدهد با توجه به اشباع روزافزون در بازارهای توسعهیافته و رسمی، فرصتهای تجاری استفاده نشده در پایههای هرم (BoP) توجه را به خود جلب کرده است. از پزشکان و دانشمندان به اندازه ای جذب شده است. شرکت های جهانی شروع به نگاه کردن به بازارهای غیررسمی به عنوان مقصد تجاری بعدی خود کرده اند.
absnews
علاوه بر این، با مجهز شدن به پیشرفته ترین فن آوری های مدرن، آماده است تا دنیای اطراف خود را دوباره تعریف کند. حوزههای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی پایداری همگی با پیشرفتهای فناوری در حال بازتعریف و تغییر شکل هستند. مدیریت زنجیره تامین، که بخشی از این اکوسیستم بزرگتر است، بخش مهمی از این تحول است. محققان قبلاً راههای مختلفی را برای استفاده از فناوری برای مقابله با چالشها در محیطهای تجاری انحصاری بررسی کردهاند. ما می بینیم که تحقیقات در تقاطع فناوری، BoP و SCM به تدریج در حال افزایش است، با این حال، ما هنوز به تلاش های متمرکز بیشتری برای توسعه بیشتر این حوزه و ادغام تلاش های مقطعی در یک درک جامع نیاز داریم.
هدف این مقاله با پر کردن شکافهای تحقیقاتی، نشان دادن ارتباط استفاده از فناوری برای فعال کردن زنجیرههای تامین برای بهبود عملیات تجاری در بازارهای BoP است. این مقاله دو موضوع را ارائه می کند. موضوع با عنوان “ایجاد ارزش پایدار از طریق فناوری اطلاعات زنجیره تامین در بازارهای نوظهور” یک چارچوب نظری ارائه میکند که عناصر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را به مدیریت زنجیره تامین مدیریت (SCM) پیوند میدهد تا ارزشی در BoP ایجاد کند.
نویسندگان نتیجه میگیرند که جریانهای زنجیره تامین (اطلاعاتی، مالی و فیزیکی) در زمینه چالشهای مرتبط با BoP (بازار، نظارتی، و فرهنگی-اجتماعی) توسط جنبههای خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل میشوند. ارتباطات آگاهی، دسترسی ، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن. .بودن. این جنبهها معاملات تجارت الکترونیک را ممکن میسازد و رفتارهای مرتبط با مدیریت زنجیره تامین پایدار را تقویت میکند، بنابراین منجر به ایجاد ارزش پایدار برای شرکتهای BoP و ذینفعان آنها میشود. با ارائه یک چارچوب نظری جامع که جنبههای مهم اما متمایز را در بر میگیرد، این مقاله میتواند به عنوان گامی در جهت تلاشهای نظریهسازی تلقی شود. هدف این مقاله ایجاد انگیزه در تحقیقات آینده در مورد استفاده، درک و فعالسازی ICT برای ساختار و بهینهسازی عملیات مرتبط با زنجیره تامین برای ایجاد ارزش در بازارهای BoP است.
این حوزه به تحقیقاتی نیاز دارد که به طور جامعتر و جاهطلبانهتر تلاقی زنجیره تامین و فناوری در BoP را هدف قرار دهد. با این حال، به نظر نمی رسد ادبیات BoP معاصر تصویر روشنی از چشم انداز، پیامدها و مناسب بودن فناوری برای شرکت های BoP به طور کلی و زنجیره های تامین به طور خاص ارائه دهد. به غیر از برجسته کردن دستاوردهای فناوری در سادهسازی جریانهای مالی، فرآیندهای نوآوری، و ارائه نمونههایی از سرمایهگذاریهای فناوری، ادبیات فعلی BoP چیزی برای ارائه به دانشجویان این موضوع ندارد.
absnews
استدلال مفهومی به عنوان یک ابزار روش شناختی برای پاسخ به این سوال مورد استفاده قرار گرفت “چگونه فناوری های اطلاعات و ارتباطات باعث ایجاد ارزش پایدار در زنجیره تامین در اقتصادهای نوظهور می شوند؟” “. ظاهراً پیوندهای بین ICT و SCM در زمینه محیط های بازار توسعه یافته تر و رسمی تر مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این مقاله پر کردن شکاف تحقیقاتی آشکار با روشن کردن پیوندهای نظری بین دو رشته ایجاد ارزش در زمینه بازارهای BoP است. بنابراین، این مقاله بحث های مربوط به ICT و SCM را برای توضیح پدیده ارزش آفرینی در BoP ادغام و گسترش می دهد.
بازارهای BoP با ماهیت غیررسمی و فعالیت های اقتصادی ضعیف مشخص می شوند. قدرت خرید پایین مصرفکنندگان BoP، فقدان زیرساختهای سازمانی و حملونقل، پایگاه مصرفکننده پراکنده از نظر جغرافیایی و نیازهای منحصربهفرد آنها، شرکتها را وادار میکند تا در مدلهای تجاری سنتی خود تجدید نظر کنند و راهحلهای زنجیره تامین جدیدی تولید کنند.
فناوری که شکاف های نهادی مالی را پر می کند نمونه ای از BoP است. جهانی شدن دنیای تجارت، رقابت کارآفرینان BoP را در بازارهای داخلی و بین المللی بدون کمک فناوری تقریباً غیرممکن کرده است. با پیوند دادن کشاورزان به بازارها و کمک به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در زنجیرههای تأمین کشاورزی از طریق ابتکار آنها در e-choupal، مورد ITC (شرکت دخانیات هند) نمونه دیگری از فناوری ایفای نقش در ارتقاء زنجیرههای تأمین سنتی به BoP است. علاوه بر این، پیشنهاد شده است که با ادغام اهداف اجتماعی و زیست محیطی در فعالیت های تجاری خود، شرکت های جهانی و محلی فعال در BoP می توانند عملکرد پایداری عملیات زنجیره تامین خود را بهبود بخشند.
تحولات فناورانه پتانسیل تغییر محیط تجاری بازارهای BoP را دارد. به عنوان مثال، این می تواند در قالب فناوری های مشترکی باشد که به ذینفعان مختلف اجازه می دهد تا فعالانه در پروژه های توسعه شرکت کنند، استفاده از فناوری های ارتباطی که به اشتراک گذاری دانش را تسهیل می کند، خدمات بهداشت از راه دور یا ادغام فناوری برای کاربران BoP توسط شرکت های جهانی و سازمان های غیردولتی آسان تر است. . برای دسترسی. فناوری میتواند به مدرنسازی زنجیرههای تامین BoP کمک کند، در حالی که برخی از چالشهای منحصربهفرد مانند شکافهای سازمانی را برطرف میکند.
در پایان این سرمقاله، مایلیم نیاز به تلاش های متمرکز بیشتر توسط محققان مربوطه برای تجزیه و تحلیل مورد فناوری برای بهینه سازی عملیات مرتبط با زنجیره تامین در زمینه های BoP را برجسته کنیم. در حالی که بخش عمده ای از ادبیات SCM همچنان بر بازارهای توسعه یافته متمرکز است، مطالعه این پدیده در بازارهای در حال توسعه و غیررسمی به غنی سازی این زمینه با بینش های جدید کمک می کند.
پیشرفت های تکنولوژیکی با فعال کردن زنجیره های تامین BoP فرصت های منحصر به فردی برای توسعه و رشد ایجاد کرده است. نوآوری های محصول و فرآیند مبتنی بر فناوری به عنوان اساسی برای پیشبرد دستور کار پایداری در بازارهای BoP پیشنهاد شده است. این شماره ویژه با هدف تحریک محققان مرتبط و دعوت از آنها به بررسی مسائل مدیریتی و استفاده از فناوری برای فعال کردن مدیریت زنجیره تامین پایدار در بازارهای BoP، به عنوان یک راه بالقوه برای تحقیقات فکری آنها، است.
جریان های زنجیره تامین (اطلاعاتی، مالی و فیزیکی) در زمینه چالش های BoP (بازار، نظارتی و اجتماعی-فرهنگی) توسط جنبه های آگاهی، دسترسی، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن خدمات ICT تسهیل می شود.
منطق ادبیات توسعه یافته پیرامون مفهوم BoP به عنوان چالشی برای مبارزه با فقر از طریق ترویج فعالیت های تجاری باقی می ماند. بنابراین، ایجاد فرصتهای تجاری فراگیر برای BoP در زنجیرههای تامین جهانی، بخش مهمی از تلاش است. ظهور فناوری نقش مهمی در فعال کردن فعالیتهای اقتصادی و زنجیرههای تامین در سراسر جهان داشته است و بازارهای BoP نیز از این قاعده مستثنی نیستند.