تاثیر جنگ غزه بر صنعت گاز رژیم صهیونیستی


جنگ غزه صادرات گاز به سرزمین های اشغالی را متوقف کرده است و اکنون می تواند تأثیر قابل توجهی بر کل صنعت گاز طبیعی این رژیم داشته باشد.
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا; جنگ غزه پیش از این صادرات گاز به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده بود. همزمان با حملات حماس، در 9 اکتبر، وزارت انرژی اسرائیل به شورون، اپراتور سکوی تامار در 25 کیلومتری شمال غرب غزه، که اکثر نیازهای داخلی را تامین می کرد، دستور داد تولید خود را به طور موقت متوقف کند.
دولت رژیم صهیونیستی در 10 اکتبر به شورون دستور داد تا نیمی از جریان گاز طبیعی را در خط لوله اصلی که رژیم صهیونیستی را به مصر متصل می کند، به طور موقت قطع کند. خط لوله گاز مدیترانه شرقی (EMG) شهر اسکلون در سرزمین های اشغالی را که در 13 کیلومتری شمال غزه قرار دارد، به شهر اریش در صحرای سینا شمالی مصر متصل می کند.
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی همچنین به نیروگاه ها هشدار داد که برای تامین سوخت خود به دنبال جایگزینی برای گاز طبیعی باشند. سهم گاز در ترکیب انرژی رژیم صهیونیستی حدود 40 درصد است که نسبت به صفر سال 2000 افزایش یافته است. علاوه بر این، گاز طبیعی اکنون 70 درصد برق رژیم صهیونیستی را تامین می کند.
کشف ذخایر گازی فراساحلی، به ویژه میدان تامر در سال 2009 و میدان لیوتان در سال 2010، این تغییر را در سیستم تامین انرژی رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و حتی این رژیم را به صادرکننده گاز طبیعی به اردن و مصر تبدیل کرد.
رژیم صهیونیستی در سال 2022، 21.9 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد که 11.4 میلیارد مترمکعب آن از میدان گازی لیوتان و 10.2 میلیارد مترمکعب از میدان گازی تامر تامین شد. از این مقدار، 12.7 میلیارد مترمکعب تولید برای مصارف داخلی رژیم صهیونیستی و 5.8 و 3.4 میلیارد مترمکعب به ترتیب به مصر و اردن صادر شده است. انتظار می رود صادرات گاز در سال 2023 با تکیه بر تولید از میدان کاریش (تولید اولیه 6.5 میلیارد متر مکعب) افزایش یابد.
این اولین بار نیست که استخراج گاز از میدان تامر به دلایل ایمنی متوقف می شود. این میدان در سال 2021 نیز هدف حمله موشکی قرار گرفت. افزایش خطرات امنیتی برای خط لوله اصلی صادرات EMG، واقع در چند کیلومتری مرز غزه، منجر به بسته شدن موقت آن شد و بر صادرات گاز اسرائیل به مصر از بزرگترین میدان گازی خود، لویاتان تأثیر گذاشت. .
این کاهش جریان توسط یک خط لوله گاز منطقه ای که در ابتدا در سال 2019 برای تامین گاز مصر و اردن به نام خط لوله گاز عرب راه اندازی شد، جبران شد. تأثیر وضعیت کنونی بر موازنه گاز ملی، منطقه ای و بین المللی رژیم صهیونیستی در نهایت به مدت زمان آن بستگی دارد. اگر بسته شدن تامار و EMG ادامه یابد، نه تنها عرضه گاز به سرزمین های اشغالی را کاهش می دهد، بلکه صادرات به مصر را برای مدت طولانی کاهش می دهد. این امر توانایی مصر برای تامین نیازهای رو به رشد گاز داخلی خود را تضعیف می کند و همچنین بر صادرات LNG این کشور به ترکیه و چندین کشور اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد که امسال نسبت به سال 2022 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
صادرات LNG مصر در سال 2022 به حدود 7 میلیون تن رسید که 5 میلیون تن آن به اتحادیه اروپا بود. در حالی که کل واردات اتحادیه اروپا بالغ بر 96 میلیون تن و تجارت جهانی LNG از 400 میلیون تن فراتر رفته است. با این وجود، در بازار جهانی LNG که تحت فشار قابل توجهی است، چشم انداز از دست دادن ذخایر نسبتاً متوسط مصر در اوایل زمستان، فشار صعودی بر قیمت گاز در اروپا و آسیا وارد کرده است.
قیمت گاز اکنون تحت فشار عوامل دیگری است، از جمله خرابکاری ادعایی در ارتباط بالتیک بین فنلاند و استونی و حمله به برخی از کارخانه های LNG در استرالیا.
همچنان خطر گسترش درگیری های منطقه ای وجود دارد. درگیری گستردهتر بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی میتواند پروژههای گازی برنامهریزی شده و در موارد شدید، حتی پروژههای گازی فعلی این رژیم با مصر، اردن و لبنان را پیچیده کند. چنین سناریویی همکاری در قالب مدیترانه شرقی را بسیار دشوارتر می کند و حتی می تواند به نابودی کامل آن منجر شود. لازم به ذکر است که هدف از همکاری در شرق مدیترانه، امکان توسعه جدید گاز، ایجاد یک هاب بزرگ منطقه ای و ایجاد اعتماد در منطقه بود. محدودیتهای دائمیتر بر ظرفیتهای صادراتی مدیترانه شرقی وضعیت دشواری را برای کشورهای اتحادیه اروپا مانند ایتالیا ایجاد میکند که در استراتژی خود برای دور شدن از واردات گاز روسیه به منابع منطقهای متکی هستند و شرکتهایشان در زیرساختهای تولید و صادرات سرمایهگذاری میکنند.
در نهایت، از منظری گستردهتر، مشابه بازارهای نفت، در صورت تشدید درگیری، همه نگاهها به مداخله احتمالی ایران معطوف خواهد شد. این می تواند پیامدهای متعددی برای جریان گاز بین المللی داشته باشد، مانند افزایش خطرات امنیتی برای کشتی های LNG که روزانه از تنگه هرمز عبور می کنند و برای خطوط لوله گاز بین المللی در منطقه. مقیاس این درگیری همچنین به نگرانیها در مورد امنیت زیرساختهایی که تامینکنندگان گاز آفریقای شمالی را به اروپا متصل میکند، میافزاید و باعث عدم اطمینان و نوسانات بیشتر در بازار داغ شده است.