دوشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۴

بیمه شخص ثالث به راننده هدایت می شود که یک ماده قانونی است که انتظار می رود اجرا شود

بر اساس تبصره 1 ماده 18 قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه مرکزی موظف شد با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند تا امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی های «راننده» حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم. برنامه پنج ساله ششم که در اسفند 1402 هجری شمسی به پایان رسید اما خبری از اجرای این بند قانونی نبود!

ای بی اس نیوز برای پیگیری بیشتر چندی پیش به سراغ مجید مشالشی معاون بیمه مرکزی رفتند و در این خصوص پاسخ دادند: در حال حاضر سامانه طبقه بندی اولیه رانندگان وجود دارد و از ادارات مختلف اطلاعات دریافت می شود، مثلاً تخفیف. برای رانندگانی که خراب نمی شوند و بر اساس این ترتیب است.

این مسئول همچنین بیان کرد: همانطور که اشاره کردیم یک سری اطلاعات از ادارات مختلف مانند فرج گرفته می شود اما یک سری اطلاعات نیز بسیار مهم است از جمله نتیجه منفی که با جلسات مختلف برگزار می شود و ادامه می یابد در صورتی که این سری اطلاعات ترافیک داشته باشد. پلیس نیز باید آن را به بیمه مرکزی ارائه کند و ما رانندگان را در سیستم رتبه بندی که در حال حاضر با آنها قرارداد بسته ایم ارزیابی می کنیم.

وی افزود: در صورت دریافت اطلاعات از ادارات مختلف، تغییراتی در شاخص های طبقه بندی ایجاد می شود و ارزیابی خوبی انجام می شود و در نهایت در این فرآیند میزان ریسک برای رانندگان مشخص می شود. گام بعدی نحوه برخورد با رانندگان پرخطر و کم خطر خواهد بود؟ این موارد به عنوان بحث هایی در مورد مقررات و دستورالعمل هایی عمل خواهد کرد که ما به کار روی آنها ادامه خواهیم داد.

بیمه شخص ثالث راننده محور تا پایان سال جاری اجرایی می شود

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به طور خلاصه اکنون می توان بحث راننده محوری را در سطح مقدماتی آغاز کرد که به موازات این مراحل، با بحث دستورالعمل نیز پیش می رویم و در نهایت باید گفت که اجرای بیمه نامه غیر راننده محوری و به عبارتی راننده محوری قطعا تا پایان سال نهایی و اجرایی خواهد شد.

حق بیمه به نتیجه نامطلوب و جریمه بستگی دارد

بیمه شخص ثالث راننده محور شده است که سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرج روز گذشته در این باره گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده با شرکت های بیمه، حق بیمه مردم دیگر وابسته به ضریب تصادف نخواهد بود. ما با شرکت های بیمه هماهنگ کردیم و سیستم ها و داده ها را در اختیار آنها قرار دادیم و از این پس باید بر اساس نتیجه منفی و تعداد جریمه ها، حق بیمه پرداخت شود.

مجید مشالشی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی پیش از این در گفت و گو با ای بی اس نیوز، در خصوص جزئیات بیمه شخص ثالث خطاب به راننده اظهار داشت: در این بند قانونی رانندگان به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند. رانندگان – ریسک و در بین رانندگان پرخطر بر اساس شاخص های خاص: هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس ریسک بالای آنها محاسبه می شود و در صورت کم ریسک بودن برای آنها تخفیف در نظر گرفته می شود و بر این اساس بار هزینه رانندگی پرخطر دیگر متوجه جامعه نخواهد شد.

نگاهی منصفانه به اجرای بیمه شخص ثالث متمرکز بر راننده

مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق آسیب های بدنی نیز در گفتگو با ای بی اس نیوز گفت: ابتدا نگاه قانونگذار به این بخش حمایتی بود. اکثر رانندگان قانونمند هستند و اجرای این ماده قانونی باعث می شود شرکت های بیمه حق داشته باشند بیمه نامه های شخص ثالث را با تخفیف ارائه دهند که مناسب تر برای افراد قانون مدار و رانندگانی که در تصادفات منجر به تخلف شده اند. بیمه نامه های خودروی خود را با قیمتی بالاتر بخرند و در واقع این یک راه دلگرم کننده است. متأسفانه اکنون به راننده قانونمند و متخلف با یک نگاه نگاه می شود که نباید این اتفاق بیفتد. در صورتی که بتوان بر اساس نتیجه راننده بیمه نامه شخص ثالث صادر کرد، دید منصفانه نیز فراهم می شود که نیازمند همکاری نیروهای پلیس است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این قانون یعنی بیمه مسئولیت شخص ثالث راننده در سال جاری اجرایی می شود؟ ای بی اس نیوز پیگیر اجرای این ماده قانونی خواهد بود.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

تکلیف بانک مرکزی به بانک‌ها در نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات

۱۳:۴۷ – ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ ای بی اس نیوز – بر اساس ماده (۴) آیین‌نامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *