17:55 – 24 نوامبر 1403
مجتبی مجید مدیرکل بازرسی ویژه و امور کیفری سازمان حمایت در برنامه جدول اقتصادی درباره مشکلات بازار نان گفت: آنچه در حوزه بازرسی به عنوان مسئولیت نظارت بر بازار اعم از نان و … است. با همکاری اتاق اصناف ایران، در دستور کار ما این است که بتوانیم نظارت پیشگیرانه و موثری داشته باشیم، اما از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 227 هزار مورد بازرسی از واحدهای نانوایی انجام شده است. کشور کشور و بیش از 46 هزار پرونده تخلف در این شعبه تشکیل شد. گرفته شده است
وی افزود: این پرونده ها به مرجع کیفری دولتی ارجاع می شود و این سازمان تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن به این موارد رسیدگی، تصمیم گیری و طبق روال و مقررات خود رای را اجرا کند. در واقع این فرآیندی است که در حوزه بازرسی و نظارت صورت می گیرد.
مدیرکل بازرسی ویژه و امور کیفری سازمان حمایت تصریح کرد: از آنجایی که نان بسته به شرایط در سبد مصرفی خانوارها در اولویت قرار دارد، تلاش می کنیم استعداد نیروی انسانی و تجهیزات در خدمات لجستیکی سازمان ها را در نظر بگیریم. ادارات کل استانداری ها و اتاق اصناف که نظارت ها را تشدید کرده ایم و اخیراً برنامه تشدید نظارت بر اتحادیه نانوایی ها را ابلاغ کرده ایم تا ادارات کل اتحادیه صامت با اتاق اصناف در سراسر کشور همکاری کنند. دولت از امکانات خود استفاده خواهد کرد و روند نظارت را تشدید خواهد کرد.
مجدی درباره اینکه چرا شکل نظارت بازدارندگی لازم را ندارد، توضیح داد: دلیل آن این است که آیا بازرسی مؤثر است یا خیر؟ نیاز به مطالعات بیشتری دارد و بسیاری از سازمان ها مسئول تنظیم آرد گندم و نان هستند که در استانداری و در سطح کشور در وزارت کشور در حال تشکیل است به صورت تخصصی، اما با توجه به وضعیت، گزارش ها نشان می دهد که مصرف کننده از وضعیت راضی نیست، هرچند ارگان هایی مانند ما و اتاق اصناف در حال نظارت هستند و شاید شکل منفی در بازار نان کارساز نیست. و در منطقه باید به سیاست های مثبت در بازار نان فکر کنیم.
وی ادامه داد: آنچه در حوزه سازمان حمایت و اتاق اصناف وجود دارد، نظارت و بازرسی به نوعی و هدفمندسازی این کار است و به همین دلیل سامانه یکپارچه دوره بازرسی و نظارت را به اتاق ارائه کردیم. اتحادیه های صنفی بتوانند بازرسی خود را به صورت سیستمی انجام دهند و شاید بی اثر بودن بازرسی به دلیل تعدد دستگاه ها در این زمینه در کارگروه تخصصی این موارد را بررسی و کنترل می کنند.
سرانه مصرف نان در کشور سالانه حدود 194 کیلوگرم است
در ادامه، بیمان فیلسفی، نایب رئیس سازمان کشاورزی شورای اسلامی، در خصوص شرایط کنونی بازار نان و پایداری آن گفت: نان مهمترین ماده غذایی مصرفی در کشور ما و سرانه مصرف این محصول ارزشمند است. حدود 194 کیلوگرم در سال است. یعنی هر ایرانی حدود 194 کیلوگرم نان مصرف می کند و این کشور ما را در رتبه هفتم در بین کشورهای پرمصرف نان در جهان قرار می دهد. البته در مقایسه با میانگین جهانی، مصرف نان در ایران بالاست و حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از میانگین جهانی است و این نشان می دهد که نان باید با نظارت در کل زنجیره تولید شود. از تولید گندم تا مصرف. به همین دلیل دستگاه های مختلفی در فرآیند نظارت از تولید تا مصرف نقش دارند.
نایب رئیس سازمان کشاورزی شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق قانون هر نهادی وظایف خاص خود را دارد و مصوباتی در قالب کارگروه ملی برای ساماندهی گندم، آرد و نان وجود دارد، در صورت انجام هر دستگاهی. وظایف آن به نحو صحیح، به نظر من هیچ گونه دخالت نظارتی نخواهد بود و معتقدم دستگاه ها وظایف و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند. بنابراین اگر بخواهیم روی قیمت نان تمرکز کنیم، فکر میکنم کیفیت محصولی مانند نان که از یارانه بهره میبرد فدای قیمت میشود، در حالی که نباید بین این دو همبستگی وجود داشته باشد. اگر نان از محصولات غذایی پرمصرف در سبد غذایی ایرانیان است، دولت باید تمهیدات لازم را به عمل آورد تا نان باکیفیت به مقدار مناسب و با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
این فیلسوف ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد نانوایی های کشور زیاد است و بر اساس آماری که در اختیار داریم روزانه حدود 12 میلیون و 100 هزار تراکنش مالی برای خرید نان از 90 هزار نانوایی در کشور انجام می شود و برنامه هوشمندانه نظارت بود. تمام مراحل باید به درستی انجام شود و مردم عزیز مدعی هستند که در طول اجرای این طرح هوشمند می توانند در مراحل مختلف کلیه عملیات را مورد بازرسی، نظارت و نظارت قرار دهند، اما این نظارت ها توسط مدیرکل بازرسی ویژه اعلام شد. و امور جنایی در سازمان حمایت گفت: آیا نظارت حضوری وجود دارد؟ روبرو شدن؟ پیش بینی می شود تعداد نیروی کار در نانوایی ها و واحدهای نانوایی کشور چقدر باشد؟
ماجد در زیر در پاسخ به این سوال که آیا نظارت بر اساس داده های سامانه اطلاعاتی پشتیبانی آرد و نان انجام می شود؟ وی گفت: سامانه ای به نام سامانه مدیریت یکپارچه بازرسی داریم که تلاش می کنیم از این سامانه به آن دسترسی داشته باشیم و با همکاری وزارت اقتصاد تبادل اطلاعات سیستمی داشته باشیم. چون اطلاعات جمع آوری شده در آنجا مربوط به محدوده بازرسی نیست بلکه بر اساس منطق سعی می کنند به برخورد نامتعارف نانوا پی ببرند و به این ترتیب سهم کاهش می یابد.
وی افزود: وقتی بازرس مراجعه می کند نمی داند این برخورد غیرعادی است یا خیر؟ دلیلش هم این است که ما به سامانه دسترسی نداریم و اگر هنگام مراجعه بازرس اطلاعاتی رد و بدل شود، می تواند کار خود را به نحو معناداری انجام دهد. بنابراین به واحدی اشاره دارد که یک تراکنش غیرمعمول را انجام می دهد.
نایب رئیس سازمان کشاورزی شورای اسلامی تاکید کرد: نهادهای مختلف ما گاهی اقدامات خوبی انجام می دهند. به طوری که سیستم اطلاعاتی قادر است کل فرآیند را به صورت هوشمند، به روز، به موقع و با استفاده از فناوری روز تایید کند، اما چرا دستگاه مسئول این مشکل این سیستم را طراحی کرده اما اجازه دسترسی به دستگاه های دیگر متصل و انجام می دهد. نمی دهد؟ تا جایی که اتحادیه ها گفته اند به این سامانه دسترسی ندارند.
مشکل نان با جریمه نانوایی های بیشتر حل نمی شود
در ادامه مهدی عمردار سخنگوی و عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران درباره نابسامانی بازار نان گفت: مشکل نان با نظارت بیشتر و جریمه و نظام نان حل نمی شود و حل نمی شود. حتی از سوی استان ها که 40 درصد به نانوایی های درجه یک و 30 درصد به نانوایی های درجه دو داده است، اگر بخواهیم آن را 20-25 درصد کاهش دهیم. نرخ افزایش 25 درصدی پس از چند سال. اما از طرف دیگر قطع کمک های دولتی به نظر من تخلف است و دوستان در وزارت اقتصاد و رژیم نانینو باید پاسخگو باشند.
سخنگوی و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: وقتی دولت مشکلات حوزه نانوایان را برشمرد و گفت کمک های دولتی به آنها می دهد، شرطی نگذاشت که اگر به آنها بدهد. یک قیمت، کمک های دولتی به نانوایان را قطع می کرد. در حال حاضر دوستان هیچ افزایش قیمتی تعیین نکرده اند، علاوه بر این در جلسات چندین بار تحلیل قیمت ما را نپذیرفتند و درصدی را با قیمت برنامه ریزی شده افزایش دادند و تحت عنوان کمک دولت از ما حذف کردند. بنابراین شاهد افزایش قیمت نان نبودیم.
عمیدر گفت: سامانه ای به نام سامانه نانینو در وزارت اقتصاد ایجاد شده که وزارت اقتصاد باید به اقتصاد آن رسیدگی کند. ممکن است سیستمی طراحی کنند که بدانند نانوایی ها چقدر نان می فروشند و مردم چقدر نان می خرند در سیستم نانینو کیف پولی طراحی کردند که نانوا هر بار می بیند که درصد دستمزدش کاهش می یابد، در حالی که هیچ دستورالعملی وجود ندارد. و شرایط و به نانوا اطلاعی داده نمی شود که بر چه مبنایی کار می کند و دلیل کسر یا تخلف از آن چیست؟ یا چه باید کرد که تخلف محسوب نمی شود و هیچ کدام از این موارد در سامانه مشخص نشده است.
سخنگوی و عضو هیأت رئیسه اتاق ایران افزود: نه تنها در حوزه نان بلکه در سایر واحدها نیز اگر واحد تجاری را مجبور به فروش کالاهای خود بر اساس قیمت غیرمعمول و مقرر کنیم. بسیاری از واحدها قطعا رعایت نمی کنند و حقیقت این است که افزایش 25 درصدی افزایش قیمت نیست اگر قیمت گذاری شود و تذکر داده شود و در مقابل از دستمزد نانوا کاسته شود.
آنطور که محمد رسول ندفتی، مدیر اجرایی طرح هوشمند حمایت از آرد و نان گفت: نکته حمایتی این است که این موضوع بر اساس عملکرد نانوایان بوده که از ابتدای طرح هوشمند از نظر فروش محاسبه شده است. شاخص هایی مانند فروش بالا، فروش کم، ثبت معاملات غیرواقعی و سایر عوامل در این زمینه موثر بوده و در مورد کمک هزینه نانوایان اعمال شده است.
وی ادامه داد: بیش از 60 الی 70 درصد نانوایان کشور دارای مدرک تحصیلی قابل قبولی هستند و میزان کمک هزینه ای که دریافت می کنند معادل مبلغی است که قبلا دریافت می کردند و تعداد کمی از افراد; حدود 30 درصد آنها تجربه کاهش دسترسی به آرد یارانه ای، کمک هزینه و غیره را دارند و برای معاملاتی که به عنوان گران فروشی و عدم احتساب قیمت و وزن مصوب در قانون ثبت می شود، کمک هزینه و آرد یارانه ای نمی دهیم. سیستم طرح هوشمند
مدیر اجرایی طرح هوشمند حمایت از آرد و نان افزود: طرح هوشمند بر اساس سوابق عملکرد واحدهای نان، گزارش عملکرد در سطوح مختلف برای نانوایان کشور تهیه کرد و با توجه به اینکه ادبیات طرح هوشمند هنوز پیدا نشده است. جایگاهی در فضای حاکمیتی در کشور با بهره گیری از این داده ها توسط مقامات اجرایی و نظارتی ارائه شده است.