
حملات یمن به کشتی های دولت های حامی رژیم صهیونیستی باعث افزایش هزینه ها و تاخیر طولانی در کشتیرانی این کشورها شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، راشاتودی نوشت: بر اساس نظرسنجی جدید اتاق بازرگانی انگلیس (BCC)، بیش از نیمی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان انگلیسی به دلیل اختلال در حمل و نقل در منطقه سرخ دریای ناشی از حملات حوثی ها به کشتی های یمنی مشکلاتی را ایجاد می کند.
بر اساس این گزارش، 55 درصد از صادرکنندگان مشکلات مربوط به جنگ را گزارش کردند و 53 درصد از تولیدکنندگان و شرکت های خدمات تجاری، از جمله خرده فروشان و عمده فروشان، مشکلات مربوط به درگیری را گزارش کردند. شایان ذکر است که 37 درصد از بیش از 1000 شرکت مورد بررسی گفته اند که به دلیل این جنگ با مشکلاتی روبرو شده اند.
یکی از اصلیترین مسائلی که کسبوکارها با آن مواجه بودند، افزایش هزینههای تحویل بود، به طوری که برخی گزارش دادند که قیمت کانتینرهای حمل و نقل از آسیا به اروپا در ماههای اخیر تا 300 درصد افزایش یافته است. مشکل اصلی دیگر تاخیرهای لجستیکی است که تا سه تا چهار هفته به زمان عادی تحویل اضافه شده است. از دیگر مشکلاتی که شرکت ها به آن اشاره کردند، مشکلات نقدینگی و کمبود قطعات در خطوط تولید بود.
ویلیام بین، رئیس سیاست تجاری در BCC، گفت: «این تحقیق بینش فوری در مورد تأثیر جنگ در دریای سرخ بر تجارت بریتانیا به ما می دهد. در بخش حمل و نقل بار ما آمادگی کافی برای پاسخگویی به این مشکلات را نداریم و این مشکل باعث اتلاف وقت زیادی می شود. علاوه بر این، تحقیقات ما نشان میدهد که هر چه وضعیت فعلی طولانیتر باشد، احتمالاً فشار هزینهها بیشتر میشود.
حدود 15 درصد از حمل و نقل تجاری جهانی از دریای سرخ می گذرد که سریع ترین مسیر بین آسیا و اروپا است. پس از آنکه جنگجویان حوثی عملاً آبراه را مسدود کردند، شرکتهای بزرگ کشتیرانی مجبور شدند صدها کشتی خود را به سفرهای طولانیتر و گرانتر در اطراف دماغه امید خوب آفریقای جنوبی بفرستند.
بر اساس آخرین گزارش موسسه کیل، تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر 2023 به دلیل این جنگ 1.3 درصد کاهش یافته است. در همین حال، جنگندههای یمنی پس از بمباران اهداف مرتبط با حوثیها در یمن از سوی آمریکا و انگلیس، متعهد شدند به حملات خود ادامه دهند.