«بچه های طوفان» در حالی اکران شد که هیچ شانسی برای موفقیت نداشت/ شماره های سالن سامفا دروغ است/ فارابی با جوایز فیلم ژست گرفت اما ما را در اکران تنها گذاشت • رکنا

صادق صادقی کارگردان فیلم «بچه های طوفان» که این روزها در سینماهای سراسر کشور اکران می شود، در گفتگو با خبرنگار ایلانا با انتقاد از شرایط اکران این فیلم گفت: «بچه های طوفان» در بدترین شرایط اکران شد و هیچ حمایتی از این فیلم نشده است. در حال حاضر مردم فقط فیلم های کمدی را برای رفتن به سینما انتخاب می کنند و در موارد معدودی می توان فیلم اجتماعی را هم در نظر گرفت و به نظر من لازم است در دوران دفاع مقدس از سایر فیلم ها به ویژه فیلم های کودک و دفاع مقدس حمایت شود. طرح ریزی .
صادق دقیقی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر علاوه بر فیلم های طنز، برخی از آثار خارق العاده برای کودکان نیز فروش قابل توجهی داشته اند، اما این آثار با هزینه های بالایی ساخته شده اند و اگر بخواهیم نگاه اقتصادی به فروش آنها داشته باشیم، این آثار عموما نمی توانند سرمایه خود را برگردانند. آنها نیاز به حمایت دارند. فیلم ما با وجود تولید عظیمش با بودجه بسیار کم ساخته شد و جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم جشنواره رشد، پروانه طلایی برای بهترین دستاورد فنی و هنری، بهترین بازیگر مرد جشنواره کودک و نوجوان، بهترین جشنواره میراث را به دست آورد. جایزه فیلم و بهترین بازیگر زن. حدود 13 جشنواره خارجی دریافت کرد و در آن شرکت کرد، اما در زمان اکران به دلیل اینکه در شهرستان فیلمبرداری شد و هیچ بازیگر ستاره ای نداشت، آنقدر نادیده گرفته شد و تبلیغاتی برای آن صورت نگرفت که تعداد کمی از آن ها مردم باید این فیلم را ببینند
وی افزود: هر فیلمی که می آید باید رسانه ای شود تا مردم به تماشای آن فیلم ترغیب شوند وگرنه بهترین فیلم ها بدون تبلیغات و اکران مناسب دیده نمی شوند. وقتی چند روز مانده به شروع فیلم های نوروزی به ما اطلاع می دهند که فیلم شما برای اکران نوروزی انتخاب شده است، چه شانسی برای تبلیغات داریم؟ این روزها نمی خواستیم فیلم را اکران کنیم و برنامه ریزی کرده بودم «بچه های طوفان» را در گروه هنر و تجربه اکران کنم، اما وقتی به من گفتند فیلم شما در نوروز اکران شده است، فکر کردم اتفاق خوبی افتاده است. از آن استقبال کردم، اما خیلی زود متوجه شدم چه اشتباهی کرده ام و «بچه های طوفان» نباید در نوروز اکران می شد.
صادق دقیقی گفت: پس از انتخاب فیلم برای اکران نوروزی، خیلی زود افراد زیادی علیه این فیلم موضع گرفتند و گفتند که این فیلم کودک مناسب اکران نوروزی نیست و گرایش به مخالفت با آن وجود داشت که وقتی با آن مواجه شدیم. نه من و نه کس دیگری اصراری بر آن نداشتم، حتی نگرفتم و خود سازماندهی فیلم باعث شد که پیشنهاد اکران را بدهم چون در بین آثار فیلم کودک وجود نداشت. متاسفانه همه چیز دست به دست هم داد تا این فیلم به فروش نرسد و خیلی بی انصافی است که برخی سایت ها و رسانه ها فیلم من را به دلیل عدم فروش صحیح قضاوت کنند.
وی افزود: اگر همین الان به سایت سامفا مراجعه کنید، در آن سایت نوشته است که «بچه های طوفان» 58 سالن دارد، اما این آمار دروغ است و بهتر است به وب سایت سینماتیکت بروید و ببینید که وجود دارد. تنها دو سالن برای این فیلم در کل کشور است که حتی این دو اکران نیز در زمان های نامناسبی هستند. مدت زیادی از اکران این فیلم می گذرد و حدود دو هفته پیش نزدیکترین سینما به تهران در شهر پرند بود. آیا با این شرایط می توان بهترین و دیدنی ترین فیلم دنیا را به فروش رساند؟ در ابتدای اکران، سالنهای نمایش «بچههای طوفان» حتی یک پوستر از این فیلم نداشتند و وقتی پوستری در سالن نباشد، تماشاگران برای دیدن فیلم ترغیب نمیشوند. البته سینماها مقصر نیستند و دو سه روز دیگر خواهیم دید و قبل از اکران امکان چاپ و پخش پوستر و تبلیغات محیطی در سینماها را نداشتیم.
وی افزود: باور کنید می توانم فیلم کمدی هم بسازم و فروش داشته باشم، امروز به این نتیجه رسیدم که با ساخت فیلم کودک اشتباه کردم. من می خواهم کار کنم، اما متاسفانه شرایط به گونه ای است که قرار است فقط چند نفر بتوانند موفق شوند. برای احیای سینمای کودک، دستگاه های دولتی باید حمایت از احیای سینمای کودک را مدنظر قرار دهند. من معتقدم بهتر است 30 تا 40 درصد از بودجه ای که قرار است برای تولید یک فیلم پرداخت شود در اختیار تهیه کننده قرار نگیرد و بهتر است این پول را در زمان اکران برای بهتر شدن هزینه کند. قابل مشاهده بودن فیلم هر سال جشنواره فیلم کودک برگزار می شود و وضعیت سینمای کودک بهتر نشده است. فکر میکنم میتوان این جشنواره را با هزینه کم برگزار کرد و از پولی که پسانداز میشود، برای حمایت از نمایش فیلمهای کودک استفاده کرد.
کارگردان «مرد کوچولو بزرگ» در ادامه گفت: مطمئن شوید که اگر تبلیغات خوبی برای فیلمهای کودک انجام شود و سالنهای مناسبی به فیلمها اختصاص داده شود، فیلمهای کودک بهترین فیلمها خواهند بود. برای حمایت از این سینما و هیچ.» ما هیچ اقدامی نمی بینیم. اگر برنامه ریزی شود که مردم بروند و فیلم های غیر کمدی ببینند، مطمئن باشید فیلم های دیگر هم می توانند در گیشه موفق باشند و همانطور که در نتیجه افزایش تعداد فیلم های اجتماعی، کودکان و نوجوانان و دفاع مقدس ایتالیا توانست با فرهنگ خود را در دوران بحران پس از جنگ جهانی دوم نجات دهد، شرایطی را فراهم کرد تا مردم به صورت رایگان به سینما و تئاتر بروند. برای احیای فرهنگشان. به این ترتیب سینما و تئاتر به فرهنگ ایتالیایی ها تبدیل شد و وقتی مجبور شدند برای دیدن فیلم و نمایش پول خرج کنند، نمی توانستند این عادت را ترک کنند. بنابراین فرهنگ آنها احیا شد. متأسفانه برخی از مدیران ما در اتاقهای فکر تنها از نزدیکان خود مشاوره میگیرند و افراد معدودی برای سینما تصمیم میگیرند و تنها به فکر دوره مدیریت و مسئولیت خود هستند و برنامه بلندمدتی وجود ندارد. ماهیت فرهنگ به گونه ای است که باید برای آن آماده شوید، طولانی مدت بود. امروز برای اکران فیلم ها نیازمند برنامه ریزی دقیق و سازنده هستیم تا از حجم آثار شکست خورده سینمای ایران کاسته شود.
این کارگردان صحبت های خود را با انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی پایان داد و گفت: 30 درصد این فیلم متعلق به فارابی بوده است اما حتی به خود زحمت ندادند تصویری از این فیلم را در سایت بنیاد فارابی قرار دهند. فارابی تا جایی که می توانست با جوایز این فیلم ژست گرفت و ما را در زمان اکران تنها گذاشت و من اصلا دلیل آن را نمی فهمم. این فیلم مدیریت بحران را به بچه ها آموزش می دهد و مطمئن باشید اگر حمایت کافی از این فیلم می شد شاهد اتفاقات خوبی بودیم.
خبر از رکنا