بوئینگ 737 مکس دوباره مشکل ساز شده است
اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از 2500 هواپیمای بوئینگ 737 مکس به دلیل مشکل احتمالی در ژنراتورهای اکسیژن اضطراری نیاز به بازرسی دارند.
اگر فشار داخل هواپیما کاهش یابد، ماسک های اکسیژن به طور خودکار از محفظه های بالای سر مسافران پایین می آیند. پس از اینکه بوئینگ تشخیص داد ممکن است برخی از ژنراتورها به دلیل نقص در تسمه های مهار کار نکنند، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دستورالعمل قابلیت پرواز برای مدل هواپیما را صادر کرد که نیاز به بازرسی فوری دارد.
این دستورالعمل شامل 2600 مدل بوئینگ 737 مکس و نسل بعدی آن است. خطوط هوایی 120 تا 150 روز فرصت دارند تا بازرسی ها را کامل کنند و در صورت لزوم “اقدامات اصلاحی” را انجام دهند. همچنین از نصب قطعاتی که ممکن است معیوب باشند منع شده اند.
در 17 ژوئن، بوئینگ یادداشتی را برای مشتریان خطوط هوایی خود ارسال کرد که در آن مشکل احتمالی در تامین اکسیژن اضطراری را شناسایی کرد.
به گفته سازنده هواپیما، تحت شرایط خاص، تیرهای ژنراتور می توانند تا 1.9 سانتی متر حرکت کنند و از عملکرد صحیح آنها جلوگیری کنند. این شرکت چسب معیوب معرفی شده در سال 2019 را مقصر می داند.
بوئینگ در بیانیه ای اعلام کرد: ما از چسب قدیمی در تمام هواپیماهای تحویل جدید استفاده کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که ژنراتورها در جای خود محکم می مانند.
این شرکت افزود: در بازرسی از هواپیماهای تحویل نشده هیچ آسیب دیده از این نقص شناسایی نشد.
اعلامیه روز دوشنبه کمتر از یک روز پس از جریمه شدن 243.6 میلیون دلاری بوئینگ به دلیل عدم رعایت مفاد توافقنامه 2021 با دولت ایالات متحده صورت می گیرد.
پس از دو سانحه مرگبار 737 مکس که کل ناوگان خود را در سال 2020-2019 زمینگیر کرد، بوئینگ موافقت کرد بیش از 2.5 میلیارد دلار بپردازد تا از پیگرد قانونی برای گمراه کردن اداره هوانوردی فدرال در مورد نقص سیستم جلوگیری کند.
در ماه مه، دادستان های فدرال بوئینگ را به نقض مفاد توافق متهم کردند و مدعی شدند که این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است.
بر اساس این گزارش، دو سانحه جداگانه بوئینگ 737 مکس 8، یکی مربوط به لاین ایر و دیگری مربوط به خطوط هوایی اتیوپی است که در کمتر از 5 ماه بین سال های 2018 تا 2019 اتفاق افتاده و 346 کشته برجای گذاشته است.
absnews