به جای یک آیفون بازسازی شده، اجازه دهید بدهی های خود را با یک ماشین دست دوم پرداخت کنید
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، پس از تعیین سود 96 درصدی بازرگانی، موضوع واردات آیفون های رفرش شده و ریفرم شده بار دیگر به یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت خارجی تبدیل شده است.
در مصوبه هفتم تیرماه شورای دولت در خصوص خودروهای فرسوده، هیچ راهی برای تسویه تکلیف ارز از صادرات برای واردات این خودروها وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به شرط قانونی تایید مبدا ارز، به نظر می رسد مسیر واردات خودروهای فرسوده با کد ملی اشخاص حقیقی نیز بسیار سخت باشد.
نکته حائز اهمیت در این میان واردات آیفون 13 و مدل های قدیمی تر است که به دلیل عدم تولید عملا نمونه های بلااستفاده در بازار بسیار اندک است و بخش قابل توجهی از آنها رفرش و بسته بندی می شوند. واردکنندگان این محصولات قیمتی بسیار کمتر از یک گوشی جدید می پردازند.
این در حالی است که آیفون های ریفربیش شده و ریفربیش شده به عنوان کالای جدید در گمرک اظهار می شوند که در رویه واردات اغراق شده است. چنین رویه ای سودهای غیرمنتظره ای را برای واردکننده و زیان برای دولت (چالش در تراز تجاری) و برای مصرف کننده به همراه داشت.
این همان موضوعی است که در گزارش کارشناسی سازمان توسعه تجارت در شهریورماه سال گذشته به آن اشاره شده بود. با این حال، هیچ تغییری در این روش وجود ندارد.
مشکلی که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر با واردات آیفون 13 و مدل های قبلی، بخشی از ارز تخصیصی به جیب متخلفان می رود و دلیل آن هم برآورد بیش از حدی است که بر روی تازه سازی و بازسازی آیفون ها انجام شده است.
سوال اینجاست که آیا ارزی که در حال حاضر برای واردات مدل های قدیمی اپل تخصیص داده می شود را نمی توان برای مصارف دیگری مانند واردات خودروهای فرسوده که با موانع جدی برای ورود آنها به مصوبه جدید دولت مواجه است، تخصیص داد؟ لازم به ذکر است که در سال 1402 نزدیک به یک میلیارد دلار برای واردات گوشی های تلفن همراه به ارزش بیش از 600 دلار (عمدتا آیفون) اختصاص یافت و این مدل از ترخیص تعهدات صادرات ارزی می تواند منجر به تعداد قابل توجهی از خودروها در کشور شود. کشور.
absnews