سالم الخبر: رئیس سندیکای صنایع دارویی انسانی ایران گفت: بدون شک نظام دارویی کشور وابسته به داروهای ژنریک است و هدف اصلی آن تولید و عرضه دارو با قیمت کمتر بوده است. قیمت از برند اصلی است، اما با تغییر شرایط اقتصادی و قیمتهای متفاوت مواد اولیه، دیگر نمیتوانیم با قیمتگذاری اجباری به شرکتهای دارویی فشار بیاوریم، زیرا تنها با به حاشیه راندن صنعت وقت خود را تلف میکنیم.
محمد عبدزاده در همایش «در سیستم ژنریک چه باید کرد و چه نباید کرد» افزود: این شرکت بر اساس تمامی تعاریف علمی و بین المللی از داروهای ژنریک، یک نام بین المللی غیر انحصاری یا یک نام تجاری ژنریک برای محصول خود انتخاب می کند فلسفه ای که ما تعریف می کنیم، هدف ما از سیستم ژنریک کاهش هزینه های درمان است و بر این اساس، صنعت داروسازی و یا حتی واردات کمترین قیمت بازار را نسبت به برند ارائه می دهد، هدف سیاست گذاران محقق شده است.
وی ادامه داد: سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا در شرایط فعلی صنعت دارو می تواند بیش از این کاهش قیمت ها را تحمل کند؟ بیشتر از این
آیا می توانیم به این صنعت فشار بیاوریم؟ به همین دلیل، ما یک نام تجاری عمومی ایجاد کردهایم که شیوههای تولید خوب (GMP) و همچنین مزیت رقابتی را با قیمت 10 تا 20 درصد ارائه میدهد. از آنجایی که در قیمت ماده موثره اختلاف قیمت داریم، ماده موثره با کیفیت خلوص بالاتر قیمت بیشتری دارد.
عبدزاده تاکید کرد: در صورت اجرای آن در کشور نمی توان برای همه داروهای تولیدی و وارداتی به استفاده از نام ژنریک الزامی کرد. آیا می توان محصولات برخی شرکت ها را ملزم به انجام این کار کرد؟ آیا می توان Novonordisk را مجبور به تغییر نام داروهای خود کرد در این بخش با انتقادات و اختلاف نظر مواجه خواهیم شد؟
وی تصریح کرد: بازنگری و اصلاح قوانین قبلی سامانه ژنریک در کشور ضروری است و اگرچه سامانه ژنریک دستاوردهایی از جمله ارتقای دسترسی بیماران به دارو داشته است، اما قوانین آن نیازمند بازنگری برای تطبیق با شرایط فعلی است. . .
رئیس سندیکای صنایع دارویی انسانی ایران پرسید: آیا در کمبود دارو هنوز داروهای مارک دار مطرح و تبلیغ شده است؟ گفت: جواب بده
معلومه که نه! هنوز این اتفاق نیفتاده است. دسترسی مردم به قیمت دارو و کارهایی که صنعت داروسازی انجام داد، چه نام تجاری و چه ژنریک، تاثیر آن را در آمارهای دارویی کشور میتوان دید. بر اساس آمار دارویی سال 1402، 99 درصد داروهای کشور در داخل کشور تولید می شود.
وی ادامه داد: در خصوص واردات علامت تجاری یا تولید آن با مجوز علامت تجاری، وزارت بهداشت و درمان و دولت باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را روشن کند. چه تعداد داروی مارک دار در کشور داریم؟ آیا می خواهیم تولید برند در کشور داشته باشیم یا خیر؟
عبدزاده تصریح کرد: در زمانهای مختلف و در دورههای مختلف در وزارت بهداشت، همواره در بحث تامین دارو با چالش مواجه بودهایم، زیرا زمانی که نتوانیم به صورت رسمی و در داروخانهها به دارو دسترسی داشته باشیم، بازار قاچاق دارو و داروهای تقلبی خواهد شد. به طور خودکار شکوفا می شود.» . بنابراین نسبت داروهای برندی که وارد می شود باید شفاف و از مجاری شفاف باشد. عدم توقف کامل واردات و تقویت بازار قاچاق در این زمینه.
وی ادامه داد: بحث دسترسی مردم به قیمت
تعریف و سنجش مجموعه ای از تعاریف است که بر گرده سازمان ها قرار می گیرد. من تولیدکننده باید از صنعت خود دفاع کنم. هرکسی که متولی بیمه است باید در حوزه خودش کار کند و هرکسی که ناظم است باید ترازنامه باشد و ما نمی توانیم همه این موارد را از نهادی بخواهیم که همه این وظایف را دقیق انجام دهد. به عنوان مثال وزارت بهداشت مسئولیت صنعت داروسازی کشور را بر عهده دارد و در عین حال دبیر شورای عالی بیمه نیز هست. به همین دلیل در سیاست گذاری و عملکرد وزارت بهداشت تاثیرگذار خواهد بود چرا که وقتی بودجه نباشد قیمت داروها را نمی دهند و حتی اگر قیمت ها را هم ندهند صنعت خواهد شد. بسته
رئیس سندیکای صنعت داروسازی انسانی با اشاره به برخی الزامات موجود در قوانین نظام ژنریک که مخالفان علامت تجاری به آن استناد می کنند، گفت: تهیه فهرست داروهای رسمی کشور با دسته بندی محدود یکی از مواردی است که باید الزامی شود. در قوانین عمومی کشور اصلاح شود. زمانی در شرایط جنگ و محدودیت های ارزی، درمان های خاص پایین بود، در حالی که در حال حاضر با سطح توقع درمان در بین مردم مواجه هستیم.
بنابراین، ما نمی توانیم اقلام پزشکی را به لیست رسمی پزشکی دولتی محدود کنیم.
عبدزاده همچنین گفت: واردات مرکزی دارو توسط شرکت های دولتی نیز از مواردی است که باید در قانون اصلاح شود. اگر شرکت های خصوصی نبود، آیا شرکت های دولتی می توانستند دارو را به کشور ارائه کنند؟
وی همچنین با اشاره به تمرکز قانون نظم عمومی بر توزیع متمرکز دارو در سطح کشور توسط تعداد معدودی از شرکت های توزیع خصوصی، تصریح کرد: مگر اینکه قانون مجلس، دیوان عدالت اداری و شورای رقابت تنها به تعداد کمی اجازه دهد. از شرکت ها توزیع کنندگان محدود در زمینه پزشکی. زمانی بر اساس شرایط خاصی انحصار ایجاد می کردیم، اما اکنون بسیاری از این قوانین دیگر اعمال نمی شود.
عبدوزه همچنین گفت: ملی کردن واردات داروهای چند ملیتی در حال حاضر امکان پذیر نیست. در آن زمان لازم بود، اما اکنون باید از خود بپرسیم که آیا می توان با رصد وضعیت شرکت های دولتی که زمانی سوپاپ اطمینان تامین داروی کشور بودند و اکنون به کانونی تبدیل شده اند، واردات دارو چند ملیتی را ملی کرد. ناکارآمدی اداری
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/17319/%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%DA%98%D9%86%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز