سایر موضوعات

چرا حمل و نقل ریلی عقب است؟



انتقاد مدیرعامل شرکت راه آهن از بی توجهی به حمل و نقل ریلی کشور در حالی است که انجمن شرکت های ریلی یکی از آفت های این حوزه را مالکیت راه آهن در این حوزه و مالکیت اکثریت ناوگان بار و مسافر می داند. لکوموتیوهای کشور و حتی در پیش نویس برنامه هفتم تاکید شده است که این شرکت باید تمامی واگن ها و لکوموتیوهای تحت کنترل خود را به بخش غیردولتی واگذار کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، حمل و نقل ریلی علاوه بر مزیت های فراوان در سطح ملی از جمله ایمنی، حمل و نقل انبوه و ارزان، کاهش مصرف سوخت و کاهش آسیب های زیست محیطی، دارای ارزش استراتژیک برای کشور بوده و می تواند برای کشور نیرو ایجاد کند. دیدگاه سیاسی و جنبه های امنیتی ایجاد مزیت رقابتی در صحنه بین المللی. با وجود این در ایران، علیرغم اولویت توسعه حمل‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی، سیاست‌های اعلامی و برنامه‌های مصوب دولت‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس مدعی است که سهم حمل‌ونقل ریلی در حمل‌ونقل کشور کم است.

بر اساس بند «ب» ماده (57) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی کالا در کشور باید تا پایان سال به حداقل 30 درصد برسد. برنامه؛ اما نتایج نظرسنجی نشان می دهد که شکاف قابل توجهی بین وضعیت فعلی و هدف 30 درصد وجود دارد. بدین ترتیب بر اساس محاسبه سهم حمل و نقل زمینی و بر اساس شاخص تن-کیلومتر کالای حمل شده، سهم شیوه ریلی از حمل و نقل زمینی کشور در پایان سال 1400 بر اساس آمار اعلام شده. 11.2 درصد بوده و نسبت به سال شروع برنامه 11.7 درصد بوده است.

همچنین دبیر اتحادیه شرکت های حمل و نقل ریلی معتقد است یکی از مشکلات حوزه ریلی کشور این است که علیرغم تاکید قوانین و اسناد فوق بر لزوم خروج شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از شرکت. دامنه، همچنان مالک 70 درصد ناوگان لکوموتیو باری کشور و کلیه لکوموتیوهای مسافری و شنتینگ است و مهمتر از آن، اختیار مدیریت عملیات و جابجایی در شبکه که امری دانش بنیان است و نیازمند دانش روز است، موجود است. به این شرکت دولتی

حداقل 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

بر اساس برآورد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به هدف حمل 30 درصدی بار زمینی (کل ریلی و جاده ای) از طریق راه آهن در سال 1405 و با پیش بینی کل حمل بار زمینی به 369 میلیارد تن کیلومتر در طول سال. پیش بینی می شود در این بازه زمانی عملکرد بخش ریلی به رقم 111 میلیارد تن کیلومتر (بیش از سه برابر سال 2019) برسد یا به عبارتی با فرض ثابت ماندن میانگین فاصله بار ریلی، باید به 156 میلیون تن برسد.

بر اساس همین برآورد، در بخش مسافر برای دستیابی به هدف جابجایی 20 درصد از مسافران حمل‌ونقل عمومی زمینی از طریق ریل در سال 1405 و با پیش‌بینی جابجایی کل مسافران زمینی به 54 میلیارد نفر کیلومتر در آن سال، پیش بینی می شود عملکرد بخش راه آهن به 19.2 میلیارد نفر در کیلومتر یا به عبارت دیگر به 37 میلیون نفر برسد. برای این منظور تا سال 1405 به 1244 دستگاه خودرو (حدود 800 بار، 90 سرنشین و 360 مانور) نیاز است که برآورد سرمایه گذاری مورد نیاز برای این امر با قیمت های سال 1399 به حدود 60 هزار میلیارد تومان می رسد.

بیشتر بدانید

قطار 60 هزار میلیارد تومان می خواهد!

یک پنجم تریلرهای باری در داخل کشور تولید می شود

اکنون بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی تردد و زیرساخت های شبکه ریلی کشور موظف است تمامی واگن ها و لکوموتیوهای تحت کنترل خود را تا پایان به بخش غیردولتی واگذار کند. سال دوم برنامه هفتم توسعه.

پیش بینی می شود سهم حمل و نقل ریلی به 30 درصد و سهم مسافر به 20 درصد برسد.

در همین راستا سیدمیاد صالحی – مدیرعامل راه آهن – اخیرا بر لزوم توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در ماده 24 برنامه ششم توسعه بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید کرده اند. در میان چهار حوزه حمل و نقل و ما نیز موظف به اجرای این سیاست راهبردی هستیم.

وی گفت: طبق بند (ب) ماده 57 برنامه ششم توسعه، سهم حمل بار ریلی باید به 30 درصد و سهم مسافر به 20 درصد افزایش می یافت، اما این ماده یک بند (الف) نیز دارد و قبلاً طبق جایی که مقرر شده است پس از حذف سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت، فروش نفت را به صنعت حمل و نقل ریلی اختصاص دهد. در طول پنج سال برنامه دولت قبل، کل مبلغی که باید به حمل و نقل ریلی اختصاص می یافت، حدود 7700 میلیارد تومان بود و بدون احتساب نرخ تورم، متاسفانه هیچ یک از این مبلغ به حمل و نقل ریلی پرداخت نشده است. . . برای سال 1402 بیش از 6000 میلیارد تومان می شود که امیدواریم سازمان برنامه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی ابتدا باید مشکلات را بشناسیم و سپس به سراغ سرچشمه‌ها برویم، گفت: مقام معظم رهبری سه مزیت رقابتی ایران را که منابع انسانی، منابع زیرزمینی و موقعیت جغرافیایی است، برشمردند. تاکید بر خطوط راه آهن و به صراحت گفتند که این سوال با حمل و نقل ریلی امکان پذیر است و با جاده امکان پذیر نیست.

صالحی با تشریح مزیت قابل توجه حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای، گفت: به عنوان مثال برای ترانزیت یک تن کالا از سرخس به بندرعباس حدود 30 تا 50 دلار کرایه دریافت می شود، در حالی که در حمل و نقل ریلی تنها 7 تا 10 دلار از این هزینه مربوط به مصرف سوخت است. اما در حمل و نقل جاده ای برای همین مقدار بار تقریبا 60-70 دلار یارانه سوخت پرداخت می شود.

20 سال است که اولویت حمل و نقل کشور جاده ای است نه ریلی

وی با اشاره به انتقادات رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت های گذشته در بی توجهی به حمل و نقل ریلی، خاطرنشان کرد: 20 سال است که اولویت حمل و نقل کشور در عملیات ریلی نبوده و بر حمل و نقل جاده ای متمرکز شده است. اکنون، خوشبختانه، گفتمان حمل و نقل ریلی در حال گسترش است. اما این امر باید تسریع شود و بیش از پیش شاهد توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری یاد و خاطره مرحوم مهندس قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی گفت: در زمان تصدی مهندس قاسمی فرآیند تامین مالی افست ساخت و تکمیل مسیرهای ترانزیتی و راهبردی انجام شد. پروژه های راه آهن مطرح شده که با حمایت دکتر بذرپاش ادامه دارد و برای تحقق این امر می توانیم اعتبار و منابع مالی پروژه های کلیدی را تامین کنیم.

صالحی با اشاره به عملکرد صنعت ریلی در تولید واگن داخلی گفت: اکنون بیش از 30 هزار واگن باری در کشور وجود دارد و سال گذشته با تولید یک هزار و 598 واگن باری، رکورد تولید ناوگان باری ریلی را شکستیم. بیشتر تولید این واگن ها توسط پنج شرکت تولید ناوگان و با سفارش سرمایه گذاران خصوصی انجام شده است. یکی از وظایف ما پیگیری استفاده از تسهیلات ماده 12 است که بخشی از آن با تاخیر طولانی مدت به امضای وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت رسیده است و در صورت اجرایی شدن، بخشی از مشکلات برطرف می شود. حل شده.

به گفته وی، راه آهن با همکاری شرکت های حمل و نقل ریلی توانست در سال گذشته با عبور از 29 میلیون و 660 هزار نفر رکورد جابجایی مسافر را به ثبت برساند و با وجود همه مشکلات، شاخص حمل و نقل ریلی که مجموع بار و مسافر است افزایش یافت. به 4.5 درصد

مدیرعامل راه آهن همچنین از همکاری تنگاتنگ راه آهن با بنگاه های دانش بنیان خبر داد و گفت: حمل و نقل ریلی کشور نیازمند داخلی سازی 6 هزار قطعه است که برای تولید داخل فراخوان داده ایم و تاکنون بیش از 4 هزار قطعه سکه داشته ایم. همچنین با بررسی های انجام شده، از بنگاه های دانشی دعوت می کنیم تا برای 10 عدد از این سکه های پرارزش این سکه ها را تولید کنند و از آنها نیز حمایت کامل خواهیم کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا