بنزین گران نمی شود/بنزین وارد نمی کنیم
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: تا امروز بنزین وارد نکرده ایم.
به گزارش ای بی اس نیوز، علی اکبر نژادعلی امروز در نشست خبری در خصوص واردات بنزین اظهار کرد: بحث عدم تطابق تولید و مصرف صحت دارد، ارقام تولید و مصرف به هم نزدیک است اما این موضوع منجر به عدم تناسب بین تولید و مصرف شد. وارداتی
وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور گفت: میزان مصرف بنزین در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 21 درصد افزایش یافت، امسال نیز طی این 47 روز میانگین مصرف سوخت 10 درصد افزایش یافت و به بیش از 110 میلیون لیتر به روزی رسیده است که همپوشانی با توجه به مقدار تولید انجام شود.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبادلات فرآورده ها در حال انجام است اما بنزین وارد نمی کنیم.
علی اکبر نژادعلی در خصوص صادرات بنزین نیز گفت: در حال حاضر بنزین صادر نمی کنیم.
380 هزار درخواست برای صدور کارت سوخت وجود دارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز در خصوص وضعیت فعلی صدور کارت سوخت گفت: تاکنون 29 میلیون کارت سوخت صادر کرده ایم، سال گذشته 3.8 میلیون کارت تولید کرده ایم.
نژادعلی با بیان اینکه در حال حاضر 450 هزار کارت بر اساس اعلامیه در پست در انتظار هستند، گفت: تا پایان سال به اکثر درخواست ها پاسخ داده ایم، اکنون 380 هزار درخواست در دست تولید است.
وی در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر اینکه چقدر زمان برای پاسخگویی به همه درخواستها نیاز است، گفت: به دنبال کاهش زمان رسیدگی به این پرونده هستیم، صدور سوخت کارت تا شش ماه طول کشید اما اکنون پیشبینی میشود این کار طول بکشد. 30 تا 40 روز برای تولید نقشه.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در حال پیگیری فرآیندهایی برای کوتاهتر کردن زنان هستیم که در صورت اجرا به اطلاع میرسانیم.
وی در خصوص میزان مصرف نفت و گاز نیز گفت: آمار مصرف معادل 103.2 میلیون لیتر در روز است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش مصرف را شاهد هستیم.
نژادعلی افزود: با توجه به اینکه میزان مصرف در سال گذشته 110 میلیون لیتر در روز بود، پیش بینی می شود امسال این رقم به 115 میلیون لیتر در روز برسد که برابر با میزان تولید است.
CNG از واردات 24 میلیون لیتر بنزین در روز جلوگیری کرد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اهمیت توسعه صنعت CNG گفت: منطق این است که به سمت مصرف CNG حرکت کنیم، قدم خوبی که برداشته شده است، تقریباً 24 میلیون لیتر CNG در هر. روز با کمک بنزین، اگر صنعت CNG را توسعه نمی دادیم، باید 24 میلیون لیتر بنزین وارد می کردیم.
دولت، مجلس و کشور هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به سوال دیگر ای بی اس نیوز در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: دولت، مجلس و کشور برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و با توجه به اینکه با توجه به قانون بودجه و بحث های دولت، برای بنزین و سایر فرآورده های نفتی برنامه ای وجود ندارد، افزایش قیمتی وجود ندارد.
نژادعلی گفت: بر اساس تبصره 14 قانون دارایی، به منظور بهبود سیستم توزیع سوخت، 90 درصد خودروهای بنزینی و 95 درصد خودروهای دیزلی باید تا پایان ششم ماه امسال از کارت هوشمند شخصی خود استفاده کنند. وی گفت: برای خودروها گروه بندی اعمال شده و هر کدام کلاس و گروه خاص خود را دارند و برای همه خودروها کارت سوخت صادر شده است.
وی با بیان اینکه همه مناطق ایران کارت هوشمند سوخت دارند، گفت: چالشی را که برای ارائه کارت هوشمند سوخت داشتیم حل کنیم و برای همه خودروها کارت صادر و توزیع می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه برای هر خودرویی کارت سوخت شخصی وجود دارد و برای مواقع اضطراری کارت رایگان برای جایگاه داران و تمامی جایگاه ها دارای کارت سوخت رایگان است، گفت: در سیستان و بلوچستان کدگذاری طرح ها انجام شود. اعمال شده است و بر این اساس تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق سوخت توزیع می شود، البته اضطراری کارت نیز صادر شد.
نژادعلی با بیان اینکه برخی از جایگاه ها باید سوخت را فقط با کارت کدینگ عرضه کنند، گفت: برخی دیگر مشکل کدگذاری ندارند و خودروهای دیگر می توانند سوخت گیری کنند، تعداد اسلحه، تعداد نقشه مناسب در اختیار جایگاه ها قرار گرفت.
وی در خصوص کیفیت بنزین نیز گفت: استانداردی وجود دارد که همه شرکت های پالایشی بر اساس آن بنزین تولید می کنند که اگر کیفیت فرآورده های نفتی نامناسب باشد با آن برخورد می شود و مشخصات استاندارد توسط خود پالایشگاه ها تایید می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه مدیریت مصرف و فرهنگ سازی باید در کشور نهادینه شود، گفت: شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست. یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف بنزین، شدت بالای مصرف انرژی است، البته عوامل دیگری مانند فرسودگی ناوگان حمل و نقل، دفع نشدن خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی نیز دارای تاثیر بر مصرف بنزین
نژادعلی با بیان اینکه قاچاق سوخت نیز باعث افزایش مصرف می شود و باید با فرهنگ سازی مصرف را کاهش دهیم، گفت: طرح های توسعه و افزایش ظرفیت در 10 پالایشگاه در سراسر کشور در حال اجراست که افزایش تولید در پالایشگاه ها یکی از برنامه های اساسی و افزایش است. در تولید بنزین کاهش یافت.
وی گفت: تا اجرای طرح ساماندهی کارت سوخت، تقریباً 100 درصد از کارت های جایگاه برای دریافت بنزین 3 هزار تومانی استفاده می شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران 55 درصد فروش بنزین را بنزین 1500 تومان و 45 درصد بنزین 3000 تومانی دانست و گفت: تفاوت قیمت فرآورده های نفتی در ایران و کشورهای همسایه باعث جذابیت قاچاق می شود.
به گفته نژادعلی، اکنون حدود 12 میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاههای CNG وجود دارد که میتواند جایگزین بنزین شود.
انتهای پیام