اکنون که فعالیت هندی ها در چابهار از سر گرفته شده و پس از گذشت چندین سال، تمایل یا عدم تمایل آنها به فعالیت در این بندر مشخص می شود، مسئولان می گویند بندر چابهار آنقدر جذاب است که همه کشورها خواهان سرمایه گذاری در این بندر هستند. . .
به گزارش ای بی اس نیوز، فعالیت هند در چابهار با اما و اگرهایی همراه بوده و گاه تحریم ها و گاه تعلل از سوی این کشور مانع از ادامه فعالیت در این بندر شده است. اخیراً مقامات کشور گفته اند که اختلافات با هند برطرف شده و کشور آماده ادامه فعالیت در بندر چابهار است و به همین منظور قرارداد بلندمدتی برای توسعه این بندر منعقد خواهد شد.
با وجود این، چند روز پیش اعلام شد که شرکت دولتی IPGL هند که به منظور توسعه و مدیریت بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه هند در ایران تأسیس شده بود، مناقصه خرید جرثقیل ساحلی و دیگر جابجایی کانتینری را لغو کرده است. تجهیزات در چابهار
قرارداد هندی ها به مدت 12 سال متوقف شد
علی اکبر صفایی در تازه ترین اظهار نظر خود درباره بندر چابهار در جمع خبرنگاران درباره فعالیت هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار توضیح داد: قرارداد هندی ها پس از 12 سال تاخیر نهایی شد و این هفته یا هفته آینده این موضوع را ارائه خواهد کرد. خلاصه. به معاون حقوقی ما ریاستی را که در فرآیند قرارداد حضور داشتند می فرستیم تا تایید قطعی شود. پس از این نیز همین روند توسط هندی ها تایید می شود تا فرم قرارداد بین دو طرف نهایی شود.
بیشتر بدانید
آیا عمان جایگزین هند در چابهار می شود؟
گامی به سوی قرارداد بلند مدت هندی های چابهار
وی درباره خبر لغو مناقصه خرید تجهیزات از اپراتور هندی توضیح داد: مذاکرات قبلی با هندی ها به سال ها قبل برمی گردد و هنوز خبر اعلام رسمی تصمیم جدید هند به ما نرسیده است. اما منافع جمهوری اسلامی ایران در این قرارداد دیده شده و به محض امضای آن، جزئیات آن را توضیح خواهیم داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آیا این تصمیم هندی ها می تواند در انعقاد قرارداد تاثیر بگذارد یا خیر، گفت: قرارداد ما به گونه ای است که منافع جمهوری اسلامی ایران را به هر شکلی حفظ می کند. این که آیا این خبر صحت دارد، معاونت بندری و اقتصادی سازمان در این باره صحبت خواهد کرد.
هندی ها در مورد راهرو چابهار مصمم هستند
صفایی با بیان اینکه کشورهای مختلف بر اساس منافع خود کار می کنند، گفت: در مذاکراتی که داشتیم به نظر می رسد هندی ها در مورد کریدور چابهار مصمم هستند. ما نیز در چارچوب منافع ملی خود پرونده ها را بررسی می کنیم.
وی تاکید کرد: کریدور ترکیبی از حمل و نقل ریلی، جاده ای و بندری است و از نظر فنی باید قیمت و مهلت نهایی بررسی شود و شاید برخی مسائل سیاسی وزن بیشتری در اعلام این کریدور داشته باشد. تیم استراتژی ما این موضوع را از منظر عملیاتی رصد می کند و ما از فرصت ها و امکاناتی که در اختیار داریم استفاده می کنیم. اما در نهایت، این سوال ارزش بررسی دقیق تر را دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها تاثیری در لغو مناقصه شرکت دولتی IPGL هند برای خرید تجهیزات در بندر چابهار داشته است، گفت: باید سوالات مطرح شود. از طرف هندی پرسید. این موضوع را در جلسات خود بررسی خواهیم کرد.
بندر چابهار برای همه کشورها جذاب است
مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – درباره انعقاد قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی چابهار نیز گفت: به زودی قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی منعقد می شود، مذاکرات انجام شد. با هندی ها برگزار شده و طرف هندی آماده ادامه کار است و در بندر چابهار مشخص شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر هند مایل به ادامه فعالیت در بندر چابهار نباشد، این بندر به قدری جذاب است که همه کشورها خواهان سرمایه گذاری در این بندر هستند و با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، ارزش افزوده این پورت اضافه خواهد شد .
انتهای پیام