رئیس انجمن صنفی دفاتر حمل و نقل هوایی و گردشگری گفت: کی می گوید قیمت بلیت هواپیما گران نشده است؟! بلیط هواپیما در برخی از مسیرهای محبوب نه تنها 100 درصد افزایش یافت، بلکه کمیاب شد.
در پی پیشنهاد انجمن شرکت های هواپیمایی مبنی بر افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما و اعلام تصمیم سازمان هواپیمایی برای بازنگری در قیمت بلیت هواپیما به ویژه پس از چراغ سبز مجلس، رحمت الله رفیعی – رئیس هیئت مدیره سندیکا دفاتر حملونقل هوایی و گردشگری ایران – در گفتوگو با ای بی اس نیوز، از افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای پرتقاضا خبر دادند.
وی گفت: هفته گذشته در اجلاس گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل یکی از مسئولان به دنبال بلیت رفت و برگشت تهران – مشهد بود که قیمتی نزدیک به سه میلیون تومان به او دادند در حالی که کرایه مصوب برای یک بلیت یک طرفه این مسیر در حال حاضر یک میلیون و 19 هزار تومان است. لازم به ذکر است که بلیط هواپیما در مسیرهای پرترافیک مانند مشهد، شیراز و کیش موجود نیست و کمیاب شده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری ایران درباره نقش شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی در گران فروشی خارج از مصوبه گفت: حدود چهل تا پنجاه درصد ظرفیت ناوگان هوایی کشور چارتر شده است. شرکت های هواپیمایی با آژانس ها و چارتر کننده ها قرارداد می بندند، در ماهانه چندین بار نرخ قرارداد را تغییر می دهند و افزایش می دهند، سپس به آژانس می گویند که اگر قرارداد را رعایت نکردند و با آنها همکاری نکردند، چارترکنندگان دیگری هستند که این کار را انجام می دهند. البته ایرلاین ها در این تجارت در حد وسط هستند. اگر عامل گرانی را تنها نمایندگی می دانند چرا پیگیری و رسیدگی نمی کنند! ?
رفیعی در ادامه با بیان اینکه افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما قطعاً هزینه عمومی سفر را تا 100 درصد گران می کند، گفت: آقایان نمی گویید 5 درصد کل مردم مصرف کننده هواپیما هستند. ، چرا باید 95 درصد مردم برای آن 5 درصد هزینه کنند. شرکت های هواپیمایی سوخت یارانه ای دریافت می کنند و یک لیتر سوخت آنها از نیم لیتر آب معدنی ارزان تر است. سوخت یارانه ای ایرلاین ها را حذف کنید، «آزادی پنجم» را به ایرلاین های خارجی بدهید و ایرلاین های داخلی نیز با این شرایط بلیت هواپیماهای داخلی را گران می کنند.
در این زمینه بخوانید:
پیشنهاد برداشت از قیمت بلیط هواپیما
وی درباره واکنش سازمان هواپیمایی در خصوص حق آزادی پنجم با بیان اینکه این امر به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند بحث های پیچیده کارشناسی و فنی است، بیان کرد: باید مشخص کنند که این بحث ها قابل تعقیب نیست به نظر من فنی چیست. ، بحث فنی نیست. به حقوق مردم احترام بگذاریم، افت قیمت اتفاق خواهد افتاد. آنها هم می خواهند قیمت را افزایش دهند و هم می خواهند سایر خطوط هوایی از آن خارج شوند.
رئیس هیئت مدیره سندیکای دفاتر حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران در خصوص اظهارات ایرلاین ها مبنی بر عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما به مدت دو سال، گفت: ایرلاین هایی که مدام قیمت بلیت هواپیما را افزایش می دهند. بهانه؛ در سال 2009 آنها برای افزایش 300 درصدی اقدام کردند که پس از اعتراضات و واکنش های بسیار به 100 درصد افزایش یافتند. در ابتدای سال 1401 که آهنگ دلاری شدن بلیط هواپیما برای خارجی ها را پخش کردند، به این بهانه افزایش دیگری رخ داد. در بهمن ماه سال گذشته بدون اینکه مصوبه ای صادر شود 30 درصد افزایش قیمت داشتند با وجود اینکه دادستان و سایر مراجع دستور برگشت قیمت ها را داده بودند اما این اتفاق نیفتاد. الان هم قبل از اعلام نظر ستاد تنظیم بازار، برخی شرکت های هواپیمایی در مسیرهای پرتقاضا و در ساعات اوج بار، نرخ بلیت را تغییر داده اند.
رفیعی گفت: شرکت های هواپیمایی اگر 100 درصد قیمت ها را افزایش دهند دیگر توان رقابت با ایرلاین های جهانی و خارجی را ندارند. آیا می توان قیمت بلیط خطوط هوایی تهران- مشهد، کیش، اهواز و شیراز را سه تا پنج میلیون فروخت، در حالی که قیمت بلیط تهران- استانبول که مسیر طولانی تری دارد، تقریباً به همین قیمت است. در این شرایط، خطوط هوایی که مدام می گویند در حال ضرر دادن هستند چگونه می خواهند رقابت کنند و زنده بمانند؟ !

جدول قیمت بلیط هواپیما یک طرفه مسیر تهران – مشهد
در روزهایی که قیمت آن مشخص نیست بلیطی برای این مسیر وجود ندارد

جدول قیمت بلیط یک طرفه پرواز تهران-شیراز
در روزهایی که قیمت آن مشخص نیست بلیطی برای این مسیر وجود ندارد
انتهای پیام