سایر موضوعات

بعد از واردات، قدم بعدی در صنعت خودرو چیست؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا علاوه بر واردات خودرو، شرایطی برای واردات قطعات خودرو فراهم می شود، گفت: در حال حاضر تقریبا 80 درصد قطعات مورد استفاده در خودروهای ایرانی در داخل و توسط قطعه سازان تولید می شود. توسط خودمان تولید و عرضه می شود. ما معتقدیم با توجه به توانمندی های موجود، با تلاش جدی می توان 20 درصد باقیمانده نیاز به قطعات خارجی را در داخل کشور مدیریت کرد و از این طریق آسیب پذیری صنعت خودروسازی کشور در برابر تحریم های بین المللی صورت خواهد گرفت. نیز بسیار کاهش یابد.

محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: یکی از چالش های بزرگی که در سال های اخیر برای صنعت خودروسازی ایران وجود داشته، موضوع قیمت گذاری خودرو است. قیمت گذاری که از یک سو برای خودروسازان مشکل ایجاد کرد و از سوی دیگر بستری را در بازار ایجاد کرد که خودرو با قیمت های متفاوت به فروش برسد و در نهایت شرایط مثبتی برای مردم ایجاد نشود.

نجفی منش ادامه داد: بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت موظف است زیان وارده به تولیدکنندگان را به دلیل قیمت گذاری اجباری جبران کند. یعنی همانطور که قیمت تمام شده نان با قیمت واقعی یکسان نیست، وقتی خودروسازان با قیمت دستوری تولید کردند و 120 هزار میلیارد تومان ضرر کردند، دولت باید جبران کند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا با از سرگیری واردات، شرایط بازار خودروهای داخلی تغییر می کند؟ وی بیان کرد: از نظر کمیت، تعداد خودروهای وارداتی به حدی نمی رسد که شرایط بازار را به طور کلی تغییر دهد، اما با این وجود می توان انتظار داشت که دولت از هم اکنون برخی از سیاست های سختگیرانه خود را علیه خودروسازان داخلی متوقف کند. .

انتهای پیام

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران می گوید در چند سال گذشته مجلس کنار گذاشتن قیمت گذاری اجباری خودرو را منوط به صدور مجوز واردات کرده است و اکنون زمان تغییر تصمیم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرده است، گفت: برآوردهای ما نشان می دهد که میزان زیان تجمعی خودروسازان به مرز 120 هزار میلیارد تومان رسیده است و این نشان دهنده مشکلاتی است که خودروسازان ایرانی در آن سال ها به کار خود ادامه دادند. علاوه بر این به دلیل ممنوعیت واردات، فشار دیگری بر خودروسازان وارد شده است که با از سرگیری واردات این فشارها کاهش می یابد و از این رو بارها اعلام کرده ایم که اگر شرایط برابری برای خودروسازان و سازندگان تجهیزات ایرانی در نظر گرفته شود. واردات خودرو مشکلی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا