تصادفات رانندگی یکی از معضلات اصلی جامعه ایران است که سالانه هزاران کشته و مجروح برجای می گذارد. تصادفات رانندگی سه جنبه دارد: جاده، راننده و ماشین. در عین حال رفع نقاط حادثه خیز در جاده های کشور سهم بسزایی در کاهش تصادفات رانندگی دارد.
مجید صباغ، مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه های سازمان راهداری کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، آماری از تعداد نقاط حادثه خیز در جاده های کشور و تعداد نقاط بهسازی شده ارائه کرد. به گفته وی، 887 نقطه حادثه خیز در سراسر جاده های ایران وجود دارد. از این تعداد 412 امتیاز اصلاح شده اما 475 امتیاز همچنان در انتظار اقدام لازم است. به گزارش الصباغ، اصلاح این نکات 7 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت نیاز دارد.
سوالات رسانه ها در مورد اصلاح نقاط حادثه خیز
نقاط تصادفی در جاده ها یا مراکز خطر هر ساله جان بسیاری از شهروندان را تهدید می کند. تعداد فوتی ها و جراحات ناشی از حوادث رانندگی در سه ماهه اول سال 1403 نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در نتیجه رسانه ها خواستار شفاف سازی مسئولان مربوطه در خصوص بهسازی جاده ها شدند. نکته در این مورد، آمار متناقض تعداد نقاط حادثه ثابت است. ما نمی دانیم کدام یک از این نکات اصلاح شده و چند مورد از آنها باید اصلاح شود.
سوال دیگری که رسانه ها درباره اصلاح نقاط حادثه خیز جاده های کشور مطرح می کنند، نوع اصلاح است. برای اصلاح این نکات باید جاده از نظر زیرساختی بهسازی شود، علائم هشدار دهنده نصب شود و یا جاده از صفر طراحی شود. مشخص نیست این اقدامات به شدت انجام شده یا صرفاً با نصب برخی علائم و اجرای روکش، این نقطه حادثه خیز در کوتاه مدت اصلاح شده است.
فرآیند شناسایی نقاط حادثه خیز جاده های کشور در سال 1401 هجری شمسی صورت گرفت، اما جزئیات این مکان ها به اطلاع عموم نرسید. بنابراین ساکنان مناطق مختلف کشور از تعداد مکان های حادثه خیز در منطقه زندگی خود اطلاعی ندارند. جاده های مختلفی از سال 1401 به جاده های کشور اضافه شده است که ممکن است برخی از آنها حادثه خیز باشند. پس از گذشت 3 سال از شناسایی نقاط پرحادثه در جاده های کشور، این نقاط هنوز به طور کامل ترمیم نشده و نیازمند بودجه هنگفتی هستند.
منبع خبر: https://digiato.com/car-news/many-accident-prone-spots-on-iran-roads-need-improvement
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز