بسترسازی برای جهش صنعت حمل و نقل ریلی
موافقت نامه توسعه حمل و نقل بار و مسافر از طریق ریلی با حضور مدیران کل راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در چارچوب اجرای ماده 12 رفع موانع تولید امضا شد. و اجرای این توافق جهشی بی سابقه در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد شده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، با حضور سیدمیاد صالحی – معاون وزیر راه و شهرسازی – حسین آب نیکی – نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت – موافقتنامه توسعه حمل و نقل کالا و مسافر از طریق ریلی، در مطابق با اجرای ماده 12 رفع موانع تولید امروز سه شنبه (18 خرداد 1402) در ساختمان شهدای راهان امضا شد. با اجرای این توافقنامه تا سال 1405 مبلغ 7500 میلیارد دلار به سرمایه گذاران صنعت حمل و نقل ریلی در حوزه های مختلف ناوگان و زیرساخت ها اختصاص می یابد.
تامین ناوگان ریلی در حوزههای لکوموتیو، واگنهای باری و واگنهای مسافری، تقویت حملونقل بار در حوزه توسعه پایانه و پایانه بار، تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری و احداث مراکز لجستیکی راهآهن، تامین، تامین و تعمیرات در حوزه های بازسازی خودروهای سواری و بازسازی لکوموتیو، توسعه زیرساخت ها در حوزه های خط انشعاب و احداث گلوگاه، خطوط فرعی و آنتن سازی، توسعه سیستم های سیگنالینگ و ارتباطی و بازگشایی ایستگاه از جمله بخش شامل این تفاهم نامه است. .
همچنین نوسازی خطوط ریلی در زمینه برقیسازی خطوط و احداث خطوط پرسرعت، توسعه خدمات مسافری در حوزههای توسعه قطارهای گردشگری و توسعه خدمات مسافری، توسعه فناوریها و بنگاههای جدید. در زمینه اطلاعات راه آهن، تامین تجهیزات نظارتی ناوگان، طراحی، ساخت و اجرای سیستم کنترل یکپارچه نظارت و جمع آوری داده ها، جذابیت ها و مشوق های سرمایه گذاری با کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش ریلی در دستور کار قرار خواهد گرفت. از اجرای این توافقنامه بهره مند شوند.
باید بگویم؛ با اجرای این توافقنامه صرفه جویی به ازای هر تن کیلومتر بار 1.3 سنت است که معادل یارانه 35 سی سی نفت و گاز نسبت به مازاد تولید سال محک یعنی 1392 و به ازای هر نفر است. کیلومتر، 0.73 سنت معادل یارانه 20 سی سی نفت و گاز به مازاد عملکرد پایه محاسبه برای پروژه های سرمایه گذاری جدید بخش غیردولتی که به بهره برداری می رسند تعلق می گیرد.
حوزه حمل و نقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است
میاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران – در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه راه آهن بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حوزه حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته است. وی در اسناد بالادستی کشور گفت: این توافق به رشد عرضه ناوگان و توسعه زیرساختهای ریلی کمک میکند و امیدوارم این آغازی برای جهش و توسعه حملونقل ریلی باشد.
وی با بیان اینکه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر اولویت توسعه ناوگان ریلی تاکید شده است، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور یک درصد درآمد دولت از محل نفت در سطح ملی است. صندوق توسعه باید برای توسعه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته می شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه باید 7700 میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده می شد افزود: امیدواریم با حمایت رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزرای نفت این سرمایه گذاری انجام شود. و راه و شهرسازی در دولت سیزدهم.
صالحی با بیان اینکه در ماده 12 قانون رفع موانع تولید تمرکز مشخصی بر کاهش مصرف سوخت گذاشته شده است، ادامه داد: حمل و نقل ریلی یک وسیله حمل و نقل ایمن و اقتصادی است که باعث کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست می شود، اما در سال های اخیر در اولویت قرار گرفته است. به جاده ای که خطرناک است و تعداد تلفات تصادفات جاده ای بسیار زیاد است. کاهش مصرف سوخت یکی از مسائل مهم است و اگر بتوانیم حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه می شود.
وی همچنین یکی از موضوعات مهم را بحث ترانزیت دانست که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده و رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید کردند و افزود: این موضوع با توسعه خطوط یک راه آهن محقق می شود. مسیر سرخس تا بندرعباس 1610 کیلومتر است که میانگین هر تن ترانزیت ریلی برای کشور 40 تا 50 دلار است و حدود هفت لیتر گازوئیل مصرف می شود در حالی که در محدوده جاده اگر فقط یک بار جابه جا شود درآمد حاصل می شود. همان 40 دلار است، اما سوخت مصرفی 60 لیتر در هر تن در جاده ها تخمین زده می شود.
انتهای پیام