هیچ نیروی هوایی در جهان نمی تواند از راه دور نیروی هوایی خود را در چنین مقیاس وسیع و در مسافت های طولانی به نمایش بگذارد (به جز بال هوایی نیروی دریایی ایالات متحده / تفنگداران دریایی، که بزرگترین ناوگان ناوهای هواپیمابر در جهان را دارد). برای اینکه بتواند نیروی هوایی را در فاصله قابل توجهی از حریم هوایی خود به نمایش بگذارد، یک نیروی هوایی باید هواپیماهای سوختگیری هوایی و/یا پایگاههای هوایی خارجی (یا ناوهای هواپیمابر) داشته باشد. بر اساس گزارش FlightGlobal، نیروی هوایی آمریکا 75 درصد از ناوگان سوختگیری هوایی جهان را در اختیار دارد، به این معنی که وقتی صحبت از سوختگیری هوایی به میان میآید، ایالات متحده و سایر کشورها همه آن را دارند.
5- نیروی هوایی اسرائیل
نیروی هوایی اسرائیل 14 هواپیمای سوخت رسان دارد
او می نویسد | بوئینگ 707، KC-130H |
سهم کل تامین کنندگان سوخت در جهان | 2 درصد |
هواپیماهای جنگنده | F-15، F-16، F-35I |
اسرائیل 14 هواپیمای سوخت رسان دارد (با فرض اینکه هیچ یک از آنها در حمله موشکی اخیر ایران به آشیانه هایش آسیب نبیند یا منهدم نشده باشد). اینها شامل هفت نسخه سوختگیری بوئینگ 707 و هفت هواپیمای KC-130H هرکولس است. اسرائیل همچنین چندین فروند هواپیمای سوخترسان KC-46A Pegasus را از ایالات متحده سفارش داده است، اما هنوز آنها را دریافت نکرده است. مشخص نیست که آیا ناوگان جنگندههای F-35 اسرائیل میتواند توسط KC-130H سوختگیری شود یا نه (در غیر این صورت، در حمله احتمالی به ایران، این جنگندهها میتوانند تنها از هفت بوئینگ 707 برای سوختگیری استفاده کنند).
پس از اسرائیل، FireGlobal (به طرز باورنکردنی) سنگاپور را با 11 شرکت سوخت رسانی در جایگاه ششم قرار داد و پس از آن چین (10 شرکت سوخت رسانی)، انگلیس (9 شرکت سوخت رسانی)، ایتالیا (8 شرکت سوخت رسانی)، و ژاپن (8 شرکت سوخت رسانی Refuel) 10 کشور قرار دارند. با بیشترین تعداد هواپیماهای سوخت رسان. بقیه جهان 81 ناو هواپیمابر دیگر (حدود 10 درصد ناوگان جهانی) را در اختیار دارد. توجه داشته باشید که برخی از نیروهای هوایی می توانند از تانکرهای بیشتری استفاده کنند که توسط پیمانکاران غیرنظامی اداره می شوند (به عنوان مثال، بریتانیا می تواند 5 تانکر اضافی را از شرکت AirTanker Services خریداری کند و تعداد تانکرها را 14 هواپیما افزایش دهد).
4- نیروی هوایی فرانسه
نیروی هوایی فرانسه 14 هواپیمای سوخت رسان دارد
او می نویسد | A330 MRTT، KC-135، KC-130J |
سهم کل تامین کنندگان سوخت در جهان | 2 درصد |
هواپیماهای جنگنده | رافال، میراژ 2000 |
نیروی هوایی فرانسه دارای ناوگانی متشکل از 10 فروند ایرباس A330 MRTT (بزرگترین تانکر نظامی اروپا)، 5 فروند بوئینگ KC-135 Stratotanker و 2 تانکر لاکهید مارتین KC-130 با مجموع 17 فروند نفتکش است. نیروی هوایی فرانسه نیز سه فروند دیگر را سفارش داده است. هواپیماهای MRTT A330 (این هواپیماها بر اساس ایرباس A330-200 ساخته شده اند).
امکان استفاده از تعدادی پایگاه هوایی در سراسر جهان، یک ناو هواپیمابر هسته ای و سه ناو هلیکوپتربر کلاس میسترال به نشان دادن قدرت نیروی هوایی فرانسه کمک می کند. از این نظر، نیروی هوایی فرانسه از شرایطی مشابه نیروی هوایی بریتانیا برخوردار است، زیرا دارای دو ناو هواپیمابر با سوخت متعارف و امکان استفاده از پایگاه های هوایی مختلف در سراسر جهان است.
3- نیروی هوایی روسیه
نیروی هوایی روسیه دارای 19 هواپیمای سوخت رسان است
او می نویسد | ایلیوشین ایل-76 |
سهم کل تامین کنندگان سوخت در جهان | 3 درصد |
هواپیماهای جنگنده | خانواده Su-27 (شامل Su-30، 34، 35)، MiG-31، Su-57، Su-25، MiG-35، Su-24 |
نیروی هوایی روسیه به ناوگانی متشکل از 19 تانکر ایلیوشین ایل-78 (ناتو میداس) متکی است. اینها تانکرهای سوختگیری هوایی شوروی/روسی هستند که بر اساس هواپیمای استراتژیک Ilyushin Il-76 ساخته شدهاند. اگرچه ممکن است یکی از این هواپیماهای سوخترسان در زمین توسط اوکراین منهدم شده باشد، منابع اطلاعاتی باز درباره اینکه آیا زبالههای قابل مشاهده از تصاویر ماهوارهای Il-78 یا Il-76 هستند، اختلاف نظر دارند.
ناوگان کوچک تانکرهای هوایی روسیه بخش مهمی از ناتوانی نیروی هوایی روسیه در ارائه قدرت به خارج از مرزهای خود است (این نیرو در سوریه عمدتاً به لطف استفاده از یک پایگاه هوایی به فعالیت خود ادامه می دهد). ناوگان هواپیماهای سوخت رسان روسیه در درجه اول برای گشت زنی دائمی بمب افکن های استراتژیک این کشور در نظر گرفته شده است.
2- نیروی هوایی عربستان سعودی
نیروی هوایی عربستان 22 هواپیمای سوخت رسان دارد
او می نویسد | بوئینگ 707، KC-130H، KC-130J، A330 MRTT |
سهم کل تامین کنندگان سوخت در جهان | 3 درصد |
هواپیماهای جنگنده | Eurofighter Typhoon، F-15 Tornado |
ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد که فلایت گلوبال نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی را از نظر تعداد هواپیماهای سوخت رسان بالاتر از روسیه و چین قرار داده است. نیروی هوایی عربستان هفت فروند هواپیمای بوئینگ 707 (KE-3A)، شش هواپیمای سوخترسان KC-130H، هفت فروند هواپیمای KC-130J (با سه فروند دیگر) و هفت هواپیمای سوخترسان اروپایی A330 با سوخت دارد.
هواپیمای سوخت گیر معروف آمریکایی KC-135 Stratotanker نیز بر اساس بوئینگ 707 ساخته شده است. بوئینگ 707 اولین هواپیمای جت مسافربری جهان بود و اولین بار در سال 1954 پرواز کرد و در سال 1958 با خطوط هوایی Pan Am وارد خدمت شد. سوخت گیری هوایی (نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد KC-135 را برای مدت طولانی تری در خدمت نگه دارد).
1- نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
نیروی هوایی آمریکا دارای 606 هواپیمای سوخترسان است
او می نویسد | KC-135 Stratofortress، KC-46A Pegasus، MC-130J |
سهم کل تامین کنندگان سوخت در جهان | 75 درصد |
هواپیماهای جنگنده | F-16، F-15، F-22، F-35 |
نیروی هوایی ایالات متحده با داشتن تقریباً 75 درصد از ناوگان سوخترسانی جهان، در این زمینه بینظیر است و میتواند مأموریتها و قدرت فرازمینی را بسیار فراتر از مرزهای خود حمل کند، به گونهای که هیچ کشور دیگری قادر به انجام آن نیست و تواناییهایش به آن نزدیک نمیشود. نیروی هوایی چین ممکن است به سرعت در حال رشد باشد، اما (در حال حاضر) تا حد زیادی قادر به ارائه قدرت قابل توجهی فراتر از مرزهای خود نیست.
از آنجایی که USAF دائماً در حال تهیه و بازنشستگی واحدهای سوختگیری است، تعداد واحدهای سوختگیری در خدمت احتمالاً با 606 فروند فهرست شده توسط FlightGlobal متفاوت خواهد بود (یعنی این منبع 20 هواپیمای KC-10 را در فهرست موجودی خود فهرست میکند، اما این نوع اکنون بازنشسته شده است). . USAF همچنین برای 15 هواپیمای سوخترسان پگاسوس KC-46A اضافی در بودجه سال مالی 2025 درخواست کمک مالی کرده است.
منبع خبر: https://digiato.com/tech/largest-tanker-aircraft-fleets
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز