شمارش معکوس برای بهره برداری از پایانه موقت مرزی آستارا آغاز شد
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی پایانه مرزی موقت آستارا و راه دسترسی موقت به آن در انتهای پل جدید آستاراچا در حال تکمیل است و به زودی به بهره برداری می رسد.
به گزارش ای بی اس نیوز، شهریار افندی زاده پس از بازدید میدانی و بررسی کارگاه اجرای طرح های توسعه حمل و نقل و ترانزیت بین المللی در شهرستان مرزی آستارا در مجاورت جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: اجرای پایانه مرزی موقت آستارا. و راه دسترسی موقت به آن، از نظر عملکردی. نقل و انتقال کامیون های خالی برگشتی و مراحل مرزی مربوطه در انتهای پل جدید آستراچای و به منظور افزایش تردد روزانه این مرز به حدود 800 کامیون طبق توافق با جمهوری آذربایجان در حال انجام است. به زودی به بهره برداری می رسد.
وی تاکید کرد: این پروژه یکی از طرح هایی است که موجب توسعه تجارت مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با آذربایجان و کریدور حمل و نقل می شود. با توجه به اهمیت پیشبرد این پروژه های مهم، جدول زمانی تکمیل و اجرای آنها در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی از طرف ایرانی، مورد توافق ذینفعان قرار گرفت. چندین فاز عملیاتی، نشان دادن الگوی موفق و قابل تقدیر حکمرانی از چشم انداز فرابخشی، انسجام، همکاری و حمایت مؤثر تمامی ادارات و نهادهای ملی و محلی در فرآیند فشرده و پیچیده عملیات اجرایی این پروژه ها.
به گزارش ای بی اس نیوز از وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر این اساس فاز اول این پروژه های پیشران شامل پایانه مرزی موقت آستارا و راه دسترسی موقت به آن انجام می شود. مدت کوتاهی پس از برخی اقدامات تکمیلی تکمیل شده و هفته آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دبیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: پایانه موقت مرزی آستارا شامل سایتی مجهز به فضاهای خدمات رسان، تجهیزات و فرآیندهای تردد مرزی است که بلافاصله پس از موافقت روسای سازمان ها طراحی شد. کمیسیون مشترک جلسه تیرماه سال جاری در شهرستان آستارا به تصویب و ابلاغ شورای سازمان مبادی ورودی و خروجی اراضی کشور رسید و عملیات اجرایی آن بر این اساس با فوریت آغاز شد.
به گفته افندی زاده، بر اساس تفاهم نامه با جمهوری آذربایجان، تا پایان عملیات اجرایی جاده دسترسی به ترمینال جدید به طول 1100 متر در فازهای بعدی پروژه های مذکور پیشران، کامیون های خالی پل جدید و دسترسی موقت. جاده منتهی به این پایانه مرزی موقت به موازات جاده دسترسی 1100 متری خواهد بود. کنتورها وارد کشور خواهند شد و کامیون های پر از پل قدیمی و ترمینال استفاده خواهند کرد.
وی افزود: به این ترتیب ظرفیت تردد روزانه این مرز به حدود 800 کامیون رفت و برگشت خواهد رسید و فصل جدیدی از فعالیت های این مرز به عنوان قلب تپنده تجارت و ترانزیت دو کشور باز خواهد شد.
افندی زاده ادامه داد: تکمیل عملیات اجرایی فازهای بعدی این پروژه های پیشران در حال انجام است و در ماه های آینده شاهد تکمیل جاده دسترسی به ترمینال جدید به طول 1400 متر خواهیم بود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پل مشترک جاده ای جدید (خودرو مسیر) در مرز آستارا جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف اتصال به بزرگراه ترانزیتی بین المللی دو کشور همسایه. (بزرگراه باکو-رشت و قزوین) به طول 89 متر و عرض 89 متر. 32 متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری پیشرفته ساخته شد. جمهوری آذربایجان و همچنین آژانس راهداری ملی خودرو این کشور واقع در رودخانه مرزی آستاراچهای.
وی گفت: این پل مشترک مرزی به عنوان پل خودرویی و ترانزیتی جدید در فاصله 50 متری ضلع شمالی پل راه آهن آستارا در آینده نزدیک آماده افتتاح است.
افندی زاده تاکید کرد: علاوه بر این پروژه، مهمترین پروژه های پیشرانه، تبدیل، ظرفیت سازی و لجستیک آتی، حمل و نقل و ترانزیت بین المللی در مرزهای مشترک دو کشور، احداث پل مرزی جاده و راه آهن به کلاله- است. منطقه آقبند بر روی رودخانه ارس به عنوان عنصر تکمیل کریدور، ارس است که جمهوری آذربایجان را به نخجوان از خاک کشورمان متصل می کند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین بارگیری ریلی آستارا با سرمایه گذاری و مشارکت طرف آذربایجانی و همچنین مرمت پل قدیمی مرزی آستارا با همکاری دو کشور و با سرپرستی وزیر راه و شهرسازی کشورمان به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک احزاب، اولویت ها در حال پیگیری است.
انتهای پیام