سایر موضوعات

برند ملی در زمینه محصولات با تکنولوژی بالا تقویت می شود

پیشرو در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته صادراتی

این باشگاه به منظور ارزیابی شرکت های سه گروه مذکور، جزئیات و شاخص های مختلفی را با توجه به داده های مؤسسات مربوطه و داده های ارسالی شرکت ها انجام می دهد. بر اساس این شاخص ها، شرکت ها در 5 گروه «شرکت های 5 ستاره»، «شرکت های 4 ستاره»، «شرکت های سه ستاره»، «شرکت های دو ستاره» و «شرکت های بالقوه» طبقه بندی می شوند. فرآیند ارزیابی و رتبه بندی به طور مداوم به روز می شود و شرکت هایی که در صادرات محصولات دانش بنیان خود پیشرفت می کنند به گروه های بالاتر ارتقا می یابند.

انتهای پیام

وی با تاکید بر اینکه هم افزایی و بسیج همه امکانات دستگاه های مختلف برای کمک به صادرات بنگاه های دانش یکی از اولویت های جدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان است، گفت: در نهایت هدف همه از ما این است که تجارت صادرات را تقویت کنیم. بر این اساس کمیته مشترکی با سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است که مشکلات شرکت های عضو باشگاه را به صورت موردی بررسی و موانع پیش روی آنها را برطرف می کند. این هموارسازی دوره برای شرکت ها در باشگاه صادرات انجام می شود.

امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات علمی و فناوری بین الملل علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم یکی از اهداف برگزاری چنین رویدادی را ایجاد و تقویت نام ایران دانست. و محصولات ایرانی در دنیا گفت: این کار می تواند راهگشای پیشرفت شرکت ها در سطح بین المللی باشد. هدف اصلی باشگاه کسب و کار صادرات دانش بنیان، تقویت برند ملی ایران در حوزه محصولات با فناوری پیشرفته است. ایجاد و تقویت برند ملی یکی از دستاوردهایی است که می توانیم در آینده با هم جشن بگیریم.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در نشست باشگاه شرکت‌های صادرکننده دانش‌بنیان با بیان اینکه برند ملی در حوزه فناوری‌های پیشرفته تقویت می‌شود. محصولات، بیان کرد: هدف اصلی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان، تقویت برند ملی ایران در حوزه محصولات با فناوری پیشرفته، فناوری است و این یکی از دستاوردهای مهمی است که می‌توانیم در آینده با هم جشن بگیریم.

اهداف جلسه

به گفته دستیار علمی ریاست جمهوری، باشگاه صادرات به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف ایجاد بستر گفتگو بین شرکت های دانش بنیان ایجاد شد و به دنبال شناسایی و طبقه بندی شرکت ها، توسعه بنگاه ها، توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد نهادهای توسعه صادرات موثر هم افزایی. این گروه برای توسعه بازارهای صادراتی فعالیت‌های مختلفی از جمله «ایجاد و تشکیل دفاتر صادراتی»، «تشکیل کنسرسیوم»، «ایجاد برند مشترک»، «کمک به تامین مالی شرکت‌ها را در اولویت قرار داده است. روند صادرات» و «توسعه بازار خدمات تخصصی برای شرکت ها» ذکر شده است.

وی افزود: ایده تشکیل باشگاه صدارت در سال های 1396 و 1397 شکل گرفت و این نشست با حمایت فعالیت مستمر باشگاه صدارت به مدت حدود 4 سال برگزار شد. با تلاش پرسنل باشگاه صادرات؛ تاکنون 1300 شرکت ارزیابی فنی و 948 شرکت مورد ارزیابی کامل قرار گرفته اند.

به گفته میرآبادی، بر این اساس حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته از نظر تعداد محصولات صادراتی رتبه نخست را دارد. در واقع، ارزیابی شرکت ها به روش های مختلفی انجام می شود. اما گفتگوهای سالانه با شرکت ها برای دریافت داده های آنها هنوز ادامه دارد.

این رویداد بزرگ ملی؛ هدف آن شناخته شدن شرکت ها و ایجاد بستری برای تعامل بین آنها در قالب کمیته های جداگانه است. این کمیته ها که به زودی تشکیل خواهند شد، هر کدام به یک حوزه فناوری مرتبط هستند. به این ترتیب، شرکت ها می توانند چالش های خود را با هم حل کنند. این هم افزایی همراه با حمایت نهادهای دولتی منجر به افزایش کمی و کیفی صادرات دانش بنیان می شود. تمامی مراحل این فرآیند در باشگاه صادرات انجام خواهد شد. از دیگر اهداف گردهمایی باشگاه صادرات می توان به اعلام حمایت ویژه از هر نهاد مرتبط با صادرات دانش اشاره کرد.

به گزارش ای بی اس نیوز، نشست باشگاه بنگاه های دانش بنیان صادراتی با حضور بیش از 300 بنگاه دانش بنیان صادراتی برگزار شد و در این رویداد از بنگاه های 5 ستاره، 4 ستاره و 20 بنگاه جهشی صادراتی در سال 1400 تجلیل شد. این شرکت ها با ارزیابی شاخص های مختلفی انتخاب شدند که در سه گروه «فنی»، «سازمانی» و «بازاری» طبقه بندی می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا